1

مهدی هاشمی: “دردسرهای عظیم” را به “تراژدی” ترجیح می‌دهم!/ “تراژدی” پر شده بود از چیزهای دهان پرکن ولی بی‌هدف!!!/بازیگرانی که می‌گویند هر نقشی را می‌توانند بازی کنند زیادی روی خودشان حساب باز کرده‌اند

سینماژورنال: مهدی هاشمی امسال در جشنواره فجر فیلم نداشت با این حال سریالی به نام “دردسرهای عظیم” را روی آنتن داشت و البته فیلمی به نام “تراژدی” را روی پرده.

به گزارش سینماژورنال نه “دردسرهای عظیم” و نه “تراژدی” آثاری نبودند که بتوان آنها را نقاط عطفی در کارنامه بازیگری مهدی هاشمی به شمار آورد.

با این حال مهدی هاشمی در تازه ترین گفتگویش که با “همشهری جوان” انجام شده در کنار صحبت درباره روش بازیگری و هنر زندگی کردن، به صراحت از این گفته که “دردسرهای عظیم” را به “تراژدی” ترجیح می دهد.

باید نگاه احترام آمیز به زندگی داشت

بازیگر آثاری چون “هیچ” و “آلزایمر” درباره نگاهش به زندگی می گوید: وقتی نگاه احترام آمیز به زندگی داشته باشی آن وقت درک این مساله که زنده ای و نفس میکشی برایت اهمیت پیدا میکند. متاسفانه الان در جامعه ای زندگی میکنیم که به اینها بهایی داده نمیشود و روی شادی خط کشیده میشود.

در سینما بازیگر عیاری ام و در تئاتر بازیگر بیضایی

مهدی هاشمی درباره روش انتخاب کاراکتر بیان می دارد: فراتر از این مساله که میگویم بازیگر باید مقابل دوربین خودش را بازی کند مساله دیگری که وجود دارد این است که بازیگر اصلا نباید خارج از محدوده خودش نقش قبول کند. به طور مثال من در سینما بازیگر عیاری ام یا در تئاتر بازیگر بیضایی. به گزارش سینماژورنال وی ادامه می دهد: بازیگرانی که می گویند هر نقشی را می توانند بازی کنند زیادی روی خودشان حساب باز کرده اند. هر آدمی یک شخصیت و فرهنگی دارد و فقط می تواند نقشهای خاصی را بازی کند.

“تراژدی” اصلا بهتر از “دردسرهای عظیم” نبود

این بازیگر در مقایسه فیلم سینمایی “تراژدی” که بازیگر اصلی اش بهرام رادان بود با سریال “دردسرهای عظیم” که جوان اولش جواد عزتی بود تمایلش را به دومی به صراحت اعلام کرده و اظهار می دارد: فیلمهایی که در یکی دو سال اخیر بازی کردم حدشان بیشتر از این سریال نبود. برای فیلم فیلم “تراژدی” اصلا بهتر از “دردسرهای عظیم” نبود…”تراژدی” فیلم بسیار متوسطی بود؛ این فیلم چه ترجیحی می تواند داشته باشد به “دردسرهای عظیم”؟

مهدی هاشمی
مهدی هاشمی در نمایی از “تراژدی”

“تراژدی” توقع مرا برآورده نکرد

وی ادامه میدهد: اگر بخواهم یک فیلم متوسط در سینما بازی کنم بهتر آن است که بروم همان را در تلویزیون بازی کنم. سینما برای من احترام برانگیز و مهمتر است اما “تراژدی” توقع مرا برآورده نکرد.

مگر میشود فیلمی هم تجاری باشد و هم هنری؟

مهدی هاشمی در توضیج دلایل قبول بازی در “تراژدی” بیان می دارد: شما روز اول کارگردانی را می بینید که دارای سواد، شعور و درک است اما در طول مسیر متوجه میشوید اهداف دیگری در میان است. مگر میشود یک فیلم هم هنری باشد و هم تجاری؟ هم به فستیوال فکر کند و هم به فروش؟ به گزارش سینماژورنال وی ادامه می دهد: وقتی همه نقشهای فیلم به بازیگران اسم و رسم دار سپرده میشود فیلم “تراژدی” پر میشود از چیزهای دهان پرکن ولی بی هدف که به جایی نمی رسند.

در تلویزیون پول بیشتری می گیرم

مهدی هاشمی با اشاره به جوانگرایی در سینما خاطرنشان می سازد: سینمای ما جوانگرا شده، جوانگرا شدن بد نیست اما به حرفه ای هم باید اجازه کار داد. وقتی حرفه ای ها اجازه کار نمی یابند ما می‌مانیم و بیکاری. چاره ای هم نمیماند جز اینکه بروم به تلویزیون چون اولا پول بیشتری نسبت به سینما می گیرم و دوم اینکه اقبال بیشتری هم میان مردم وجود دارد.