1

مهدی فخیم‌زاده، ابوالحسن داوودی یا تنها بانوی هیأت داوران؟⇐کار سخت دبیرخانه جشنواره برای انتخاب رییس هیأت داوران

سینماژورنال: با معرفی هیأت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر(اینجا و اینجا را بخوانید) بیش از هر چیز این موضوع مشخص گردید که چینش هیأت داوران به نفع شخص یا گروه یا جریان خاصی صورت نگرفته است.

به گزارش سینماژورنال به بیان بهتر چهره‌هایی چون مهدی فخیم‌زاده، ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، منوچهر شاهسواری، سیدجمال ساداتیان و نیکی کریمی هر کدام صبقه فکری خاص خود را دارند و البته که در مجموع هم نمی‌توان آنها را به ریشه های سیاسی خاصی منتسب نمود.

این می تواند مایه امیدواری باشد که در ارزیابی نهایی فیلمها کفه انتخابها به سمت عیار واقعی محصولات برود و نه وابستگی کارگردان و تهیه کننده به یک جریان سیاسی یا شبه سیاسی خاص اما…

اما این را هم نباید از نظر دور داشت که اگر بناست امسال هم مانند سال قبل که مجید مجیدی رییس هیأت داوران بود، برای جشنواره رییس هیأت داوران درنظر گرفته شود، این رییس چه کسی می‌تواند باشد؟

سال گذشته به واسطه حضور مجیدی در هیأت داوران، توسط علیرضا رضاداد بدعتی بر جشنواره گذاشته شد مبنی بر حضور یکی از اعضای هیأت داوران به عنوان رییس و حالا این بدعت اگر بنا باشد در جشنواره سی و چهارم هم امتداد یابد قطعا انتخاب یک رییس دشوار خواهد بود.

ابوالحسن داوودی یا مهدی فخیم زاده؟

معمولا ریاست هیأت داوران را باید چهره ای برعهده داشته باشد که بلحاظ کسوت سینمایی جایگاهی بالاتر از بقیه اعضا داشته باشد و اگر بخواهیم براساس كسوت و سابقه و سالهای حضور در سينما و سن و سال یکی را از میان هیأت داوران انتخاب کنیم نام مهدي فخيم‌زاده است  كه به ذهن می‌رسد اما آیا انتخاب وی با موافقت چهره هایی چون ابوالحسن داوودی روبرو خواهد شد؟

در این شرایط یا باید قید ریاست یک نفر بر هیأت داوران را بزنیم یا اینکه دبیر جشنواره انتخاب رییس هیأت داوران را به اعضاء واگذار کند یا آن که راهکاری دیگر بیندیشد؟

انتخاب تنها بانوی هیأت داوران

 اینکه دبیر قید انتخاب رییس برای هیأت داوران را بزند سبب ساز آن می شود که این ظن به ذهن متبادر شود که سال گذشته بخاطر یک شخص خاص که به ریاست هیأت داوران رسید، آیین نامه جشنواره تغییر پیدا کرده بود پس بهتر آن است که دبیرخانه به سراغ انتخاب یکی از همین اعضاء برای هیأت داوران برود.

پیشنهاد سینماژورنال این است که برای آن که حق بانوان سینمای ایران هم ادا شود تنها بانوی حاضر در هیأت داوران یعنی نیکی کریمی به عنوان رییس هیأت داوران انتخاب شود.