1

مهدی صباغ زاده در مذمت ورود پولهای مشکوک به سینما اظهار داشت ⇐سرمایه گذاران نادان با پرداخت دستمزدهای کلان به بازیگران قیمت تولید را به طور بی حساب و کتاب بالا بردند!/تهیه کنندگان غیرحرفه ای که کنار این سرمایه گذاران قرار گرفتند نیز منفعت مالی را بر رفتار قاعده مند ترجیح دادند!!/کار به جایی رسیده که معدودی بازيگر ميدان را دست خود گرفته‌اند و هر طور كه مي‌توانند و هر مبلغي كه بخواهند دریافت میکنند!/وزارت ارشاد بايد ورود كند و جلوي اين قضایا را بگيرد!

سینماروزان: ورود پولهای هنگفت مشکوک به سینما و شبکه خانگی و حتی برخی مسابقات تلویزیونی(!) سبب ساز افزایش بی رویه هزینه های تولید و منتج از آن احتضار بخش مستقل شده است.

مهدی صباغ زاده کارگردان پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به ورود سرمایه های مشکوک به سینما به “اعتماد” گفت: من با ورود سرمايه به سينماي ايران هيچ مشكلي ندارم. به نظر من مهم آن تهيه‌كننده‌اي است كه در كنار سرمايه‌گذار قرار مي‌گيرد و بايد ببينيم از اين سرمايه چگونه استفاده مي‌كند. سرمايه‌گذار از توليد فيلم و مناسبات سينما چيزي نمي‌داند. اين تهيه‌كننده است كه بايد همه چيز را تحت كنترل خود داشته باشد و توليد فيلم را مديريت كند. كما اينكه با مديريت درست مي‌تواند از سرمايه وارد شده دو فيلم توليد كند. وقتي تهيه‌كننده بدون هيچ معياري و بر اساس هيچ ضابطه‌اي به بازيگران دستمزدهاي كلان پرداخت مي‌كند، همين باعث تورم و مشكلات مالي در سينما مي‌شود. هر چند به اين مساله هم بايد توجه كرد كه توليد فيلم در شرايط امروز با ديروز كاملا فرق مي‌كند و شرايط اقتصادي كشور با سال گذشته قابل مقايسه نيست اما سرمایه گذاران نادان با پرداخت دستمزدهاي بيجا با مبالغ بالا به عده‌اي، خودبه‌خود هزينه‌هاي ساخت فيلم بي‌حساب و كتاب را بالا مي‌برد.

صباغ زاده ادامه داد: پسرم كاوه چند وقت است كه مي‌خواهد فيلم دوم خود را بسازد و به خاطر همين افزايش قيمت‌ها نتوانسته فيلم بسازد. نه تنها پسر من بلكه خيلي از جوان‌ها را مي‌شناسم كه درگير ساخت فيلم خود هستند اما عملا نمي‌توانند توليد فيلم را به سرانجام برسانند.

این کارگردان خاطرنشان ساخت: با افزایش دستمزد بازیگران اين توقع براي عوامل پشت صحنه هم پيش مي‌آيد كه آنها هم به يك اندازه در توليد فيلم زحمت مي‌كشند و آنها هم خواهان افزايش دستمزد هستند. مقصر تمام اين آشفتگي‌ها تهيه‌كننده است كه اگر حرفه‌اي نباشد فضاي سينما را به هم مي‌ريزد. تهیه کننده غیرحرفه ای که کنار سرمایه گذار نادان قرار میگیرد با ترجیح منفعت مالی بر رفتار قاعده مند دردسر را دوچندان میکند. متاسفانه در سينماي حال حاضر ما هم چند بازيگر هستند كه ميدان را دست خود گرفته‌اند و هر طور كه مي‌توانند و هر مبلغي كه بخواهند تهيه‌كننده‌ها به آنها مي‌پردازند.

مهدی صباغ زاده تاکید کرد: صنف تهيه‌كنندگان نبايد اجازه كار به هر كسي را بدهد. اين مساله به دولتي و غير دولتي بودن هم مربوط نيست. آدم‌هاي بي‌تجربه كه به سادگي وارد اين حرفه مي‌شوند نبايد مسووليت برعهده بگيرند. وزارت ارشاد بايد ورود كند و جلوي اين قضايا را بگيرد.

صباغ زاده با اشاره به شکست مالی اغلب پروژه های متصل به سرمایه های مشکوک بیان داشت: مشكل ساخت چنين فيلم‌هايي اين است كه سرمايه اوليه را بر نمي‌گردانند و به شكست منجر مي‌شوند. اينجا نام نمي‌برم اما خودمان مي‌دانيم فيلم براي برگشت سرمايه بايد فروشي به مراتب بيشتر از هزينه توليد اوليه خود داشته باشد.