1

منصور لشکری قوچانی در واکنش به انتشار نظام‌نامه تازه اکران نوشت⇐باز هم چند قانون نامناسب به انبوه قوانین سینما اضافه شد!!/ شورایعالی اکران باید اطلاعات اکران را به تفکیک سینما-فیلم داشته باشد که ندارد/به‌جای محدودیت سنی، محدودیت زمانی اکران را اعمال کنید/چرا در نظام نامه اکران هیچ امتیازی برای آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر لحاظ نشده؟/چرا مدیریت مهمترین سینماهای دولتی-خصوصی در اختیار افراد خاص است؟/در هیچ کجای دنیا اوضاع اکران این قدر بی بند و بار نیست!

سینماروزان: انتشار نظام‌نامه تازه اکران مختص 97-98 در کنار طرح پرسشهای مختلف از سوی رسانه‌ها به خصوص در چرایی دولتی-محفلی کردن آن(اینجا و اینجا را بخوانید) با واکنش یک تهیه کننده سینما مواجه شده است.

به گزارش سینماروزان منصور لشکری قوچانی تهیه کننده آثاری همچون «خط ویژه»، «عصر یخبندان»، «قاتل اهلی» و «کوچه بی‌نام» در نامه ای به محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی پاره ای از نظرات خود درباره اوضاع اکران و نظام نامه تازه را ارائه داده است:

1 –شورای عالی اکران بایستی اطلاع و جزئیات اکران فیلمها را به تفکیک سینما – فیلم یا …. داشته باشند که ندارد؛ به عبارتی نرم افزار سینماتیکت اصلاح و یا نرم افزار مشابهی برای گزارشهای مدیریتی طراحی شود تا اعضاء شورای عالی اکران بتوانند نقاط قوت و ضعف اکران فیلمها را شناسایی و به مرور اصلاحات لازم انجام شود.

2 – اکران نوروزی سال 96 نامناسب و تا آخر امسال بی عدالتی در اکران مشهود بود؛ سیاستگزاری اکران مطابق ماده 2 نظام نامه جزء وظایف شورای عالی اکران می‌باشد و برای اجرای اولین بند این ماده نیاز است بجای محدودیت سنی اکران ، محدودیت زمانی اکران اعمال شود ، اگر فیلمی اولویتهای شورای عالی اکران را ندارد، بهار و  تابستان قبل از ساعت 5 عصر و زمستان قبل از ساعت 6 عصر قابل نمایش می باشد.

3 – فیلمهای حضور یافته در جشنواره فجر و جشنواره بین الملل و نیز ترتیب دریافت پروانه نمایش ، هیچ اثر و امتیازی در اکران و بعبارتی در فروش فیلمها ندارند و …. اصلا در نظام نامه اکران هیچ نقشی برای یک فیلم سالم و خوب وجود ندارد. در هیچ جای دنیا ، اینقدر اکران بی بند و بار نیست.

4 – درآمد اصلی در سینما، به صاحبان اصلی سینما و تهیه کنندگان پرداخت نمی شود و نصیب عده ای افراد محدود و بانفوذ می‌گردد و از سویی مدیریت مستقیم و غیر مستقیم سینماهای بخش خصوصی و دولتی در اختیار این افراد خاص است و بخش خصوصی از وام و مزایای دولت در ساخت سینما بهره می برند و فروش بلیط ، انگیزه اصلی ساخت سالن سینما نمی باشد.

5 – فیلمهای ایرانی می توانند در بازارهای خارج کشور نیز درآمدزا باشند ولی بازار فروش داخل را فیلمهای بی کیفیت، تصاحب کرده اند و به مرور فیلم مناسب برای اکران در خارج کشور تولید نمی شود ( مشابه صنایع خودرو و …. ) و سینمای ایران نیاز به حمایت غیر شعاری دارد تا سطح سلیقه مردم  روز بروز نازل تر نشود.

6 – با انتصاب جنابعالی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، امیدی توسط دولت تدبیر و امید به سینما تزریق شد ولی سرعت تخریب فرهنگ در سینما، آن قدر زیاد شده است که نگران عاقبت بخیری سینما هستیم و بنظر می رسد که مشکلات و دعواهای سیاسی جلوی تصمیم گیریهای اساسی جنابعالی برای اعتلای سینما را گرفته است و همانگونه که در اسفند سال گذشته نوشتم که شورای صنفی کارآمدی نداریم ، حال  می‌نویسم چند قانون نامناسب نیز به قوانین شورای صنفی اضافه شده است و امید به شورای عالی اکران است و متاسفانه از تشکیل شورای عالی اکران هیچ خبری نیست و اکران سال جدید شروع شده است!!!

امیدوارم جنابعالی در قبال این مسئولیت بزرگ موفق گردید و نامتان در تاریخ سینمای ایران ، به نیکی برده شود.