1

مناقشه بر سر ماهيت سيمرغ زرین “نگاه ملی”⇔ایوبی: سيمرغ زرين از سيمرغ بلورين متفاوت است/زرين را ما مي‌دهيم، بلورين را داوران

سینماژورنال: در حالی که بعد از روزنامه “سینما” به سردبیری فریدون جیرانی که عضو هیأت انتخاب بود(اینجا را بخوانید) پژمان لشکری پور مجری طرح “بادیگارد” هم بر اینکه سیمرغ مدیریتی نگاه ملی از آن این فیلم بوده تأکید کرد(اینجا را بخوانید) حالا حجت ا.. ایوبی متفاوت سخن می گوید.

به گزارش سینماژورنال ایوبی بدون آن که درباره منبع اصلی خبر که روزنامه متبوع یکی از اعضای هیأ انتخاب جشنواره است چیزی بگوید در خصوص صحبت‌های مطرح شده توسط مجری طرح فیلم “بادیگارد” مبنی بر اینکه جایزه سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی ابتدا به این فیلم پیشنهاد شده بود و با عدم پذیرش آن‌ها جایزه به فیلم” نفس” اهدا شده است به “ایسنا” اظهار کرد: جایزه بهترین فیلم با نگاه ملی جایزه‌ای است که از طرف سازمان سینمایی اهدا می‌شود و جایزه هیأت داوران جشنواره نیست. بنابراین هیأت داوران تا آخرین دقایق نمی‌دانستند که این جایزه به چه کسی داده می‌شود و هر چه بوده بین من، دبیر جشنواره و معدود افرادی در سازمان سینمایی بوده است.

وی تصریح کرد: اگر ما این جایزه را داده‌ایم چنین خبری را کاملا تکذیب می‌کنم.

دو نکته سینماژورنال در باب تکذیبیه ایوبی

اول. پژمان لشکری پور در سخنانش اصلا به هیأت داوران اشاره نکرده بود و صرفا از دبیرخانه جشنواره به عنوان طرف صحبت درباره سیمرغ مدیریتی نگاه ملی یاد کرده بود. وی دقیقا گفته بود: چه در جشنواره سی و دوم که با فیلم “چ” حضور داشتیم از سوی آقای رضاداد و چه در جشنواره سی و چهارم که با “بادیگارد” حاضر بودیم از سوی آقای حیدری، یعنی دبیران وقت جشنواره تا چند ساعت قبل از برگزاری مراسم اختتامیه مصرانه از سوی هر دو عزیز پیشنهاد دریافت سیمرغ زرین نگاه ملی را دریافت می‌کردیم که هر دوبار هم این پیشنهاد از سوی آقای حاتمی‌کیا و بنده رد شد!

 جالب است که رییس سازمان سینمایی هم در سخنان خود و با بیان این عبارت که “هر چه بوده بین من، دبیر جشنواره و معدود افرادی در سازمان سینمایی بوده است.” بر نقل قول لشکری پور صحه گذاشته است چراکه وی نیز از دبیر جشنواره به عنوان طرف مذاکره سیمرغ ملی سخن گفته است.

حالا چرا رییس سازمان سینمایی در تکذیب سخنان مجري طرح “باديگارد” پاي هیأت داوران را وسط کشیده احتمالا به این بازمی‌گردد که  ايشان خود حرفهاي مجري طرح “باديگارد” را نخوانده چرا كه وي حرفي از درز اين خبر از سوي داوران نداده و فقط از دبيرخانه صحبت كرده است! در هر حال گويا ناقلان خبر به ایشان، اطلاعات را کامل منعکس نکرده‌اند.

دوم. ایوبی به صراحت اعلام کرده که سیمرغ نگاه ملی از طرف سازمان سینمایی که مهمترین ارگان مدیریتی سینمای کشور است اهدا می‌شود. بخصوص که این سیمرغ، زرین است و سیمرغی که هیأت داوران می‌دهد، بلورین!

حالا و با این اعلام موضع اگر تا اینجا کسی شک و شبهه ای درباره مدیریتی بودن سیمرغ زرین نگاه ملی داشته این شک و شبهه هم از بین می‌رود.