1

معضل آلودگی هوا و پدیده ریزگردها⇐ مضمون دو فیلم از آثار جشنواره فجر+عکس

سینماژورنال: آلودگی هوا امسال هم به مانند سالهای گذشته نفس شهروندان تهرانی را گرفته است.

به گزارش سینماژورنال این تنگی نفس آن قدر شدید شده است که مدیران مملکتی مرتب به تعطیلی مدارس حکم می‌دهند.

در بروز آلودگی هوا در کنار آلاینده‌های شیمیایی این ریزگردها هم هستند که نقش داشته‌اند. ریزگردها که از جنوب غرب وارد ایران شد ابتدا در خوزستان شیوع یافت، کم‌کم غرب ایران را درنوردید و تابستان امسال حتی به تهران هم رسید.

جشنواره سی و چهارم فیلم فجر هم از بروز آلودگی هوا و معضل ریزگردها در امان نیست چراکه دو فیلم از آثار جشنواره امسال، این دو پدیده را دستمایه خلق درام قرار داده اند.

 رویارویی یک دختر و پسر در بحبوحه آلودگی هوا

“وارونگی” تازه ترین فیلم بهنام بهزادی کارگردانی که پیشتر با “قاعده تصادف” در جشنواره سی و یکم مورد توجه قرار گرفته بود هرچند درباره رویارویی یک دختر و پسر بعد از مدتهاست اما مسأله آلودگی هوا در فیلم مورد توجه قرار گرفته است.

وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی، دما، با افزایش ارتفاع نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه فوقانی است. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی هوا می‌شود.

سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی در نمایی از "وارونگی"
سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی در نمایی از “وارونگی”

شنیده‌های سینماژورنال حکایت از آن دارد که در “وارونگی” داستان پیرزنی روایت می‌شود که بر اثر آلودگی هوا وضعیت جسمی نامساعدی پیدا می‌کند و در این شرایط دخترش تصمیم می‌گیرد او را از تهران خارج کند و در این بین رویارویی دختر با پسری سابقا آشنا است که گره درام را شکل می‌دهد.

سحر دولتشاهی و علی مصفا نقشهای اصلی فیلم را بازی کرده اند و در کنار آنها شیرین یزدان بخش، ستاره پسیانی، رویا جاویدنیا و علیرضا آقاخانی هم حضور داشته اند. علی مصفا نقش اصلی مرد فیلم یعنی کاراکتری را ایفا کرده که انگار به بیماری ریوی دچار است.

پدیده ریزگردها به آشکار شدن تعارضات نسلهای مختلف منجر می‌شود

“دختر” تازه ترین محصول رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما هرچند در ظاهر داستانی اجتماعی درباره تعارضات نسلهای مختلف را روایت می کند اما در بخشی از فیلم به صراحت به پدیده ریزگردها اشاره شده است.

شنیده‌های سینماژورنال حکایت از آن دارد که داستان “دختر” که با حمایت سازمان منطقه آزاد اروند تولید شده است درباره دختر نوجوانی است که برای شرکت در یک مهمانی از آبادان به تهران می‌آید بدون اینکه پدرش از ماجرا خبر داشته باشد. برنامه دختر این است که بعد از شرکت در مهمانی با اولین پرواز به آبادان بازگردد اما پدیده ریزگرد(!) باعث لغو تمامی پروازها شده است…

دختر نوجوان چاره‌ای نمی‌یابد جز اینکه نزد عمه‌اش که سالهاست در تهران ساکن است رفته و یک شب را کنار وی سپری کند اما گذشته عمه و البته پدری که به جستجوی وی به تهران آمده است اتفاقات متفاوتی را برای این دخترک شکل می‌دهد.

ماهور الوند فرزند سیروس الوند کارگردان سینمای بدنه نقش اصلی فیلم را ایفا کرده است آن هم با عینکی که همواره بر چشمانش است. فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، شاهرخ فروتنیان، هدایت هاشمی و قربان نجفی از دیگر بازیگران فیلم هستند.

ماهور الوند در نمایی از "دختر"
ماهور الوند در نمایی از “دختر”