1

مرضیه برومند که دبیری جشنواره تئاتر مبارک را برعهده دارد اظهار داشت⇐روس‌ها از ترس جنگ به ایران نیامدند!!/در مقابل فرانسویان(!) با عشق و علاقه دعوت ما را پذیرفتند!!/افغان‌ها هم با هزینه ما به جشنواره می‌آیند/ترامپ به فکر مردم ایران نیست؛ همان طور که بسیاری از افراد داخل کشور به فکر ملت نیستند!

سینماروزان: درباره ردّپای روسیه و فرانسه در سیاست ایران سالهاست تحلیلها و اظهارنظرات مختلفی شنیده میشود اما کمتر پیش آمده که در یک محفل کاملا هنری درباره تناقضات رفتاری این دو کشور اروپایی صحبت شود.

مرضیه برومند از کارگردانان و بازیگران قدیمی که دبیری جشنواره تئاتر عروسکی مبارک را برعهده داشته است در نشست خبری این رویداد با اشاره به تلاش برای اعتباربخشی بین المللی به جشنواره از ذکر خیر فرانسویان را کرد و به گلایه از روسها پرداخت.

مرضیه برومند در بخشی از نشست اظهار داشت: فراخوان بخش بین‌الملل را مهرماه فرستادیم که 170 گروه از 30 کشور اعلام آمادگی کردند، اما این موضوع با ماجراهای سیاسی کشور هم‌زمان شد، ولی با کمال حیرت دیدیم تعداد بسیار اندکی از سفر به ایران ترسیدند که البته یکی از این کشورها روسیه بود.

  برومند اضافه کرد: قرار بود گروه تئاتر «ابراتسوف» از روسیه به ایران بیایند، اما بهانه‌گیری کردند که به دلیل گرما و سن بالای اعضای گروه، نمی‌توانند به ایران سفر کنند، ولی کاشف به عمل آمد که می‌ترسند در ایران جنگ شود و نمی‌دانستیم این اندازه ترسو هستند!

برومند ادامه داد: درمقابل گروه فرانسه، بابت رفتار ترامپ از ما عذرخواهی کرد و با کمال عشق و علاقه دعوت ما را پذیرفت و جالب اینجاست که همه گروه‌های خارجی با کمترین هزینه به ایران می‌آیند. البته ما هم تعداد گروه‌ها را کم کردیم و آنها، به‌ویژه سفارت فرانسه با ما همراهی کردند.

دبیر جشنواره مبارک با اشاره به سنگ اندازیهای موسسه ای افغان بر سر حضور هنرمندان افغان در این جشنواره گفت: در جشنواره پانزدهم، گوته افغانستان به سفارش گوته ایران، هزینه رفت‌وآمد و تأمین امکانات گروه افغانستان را تقبل کرد و در آن دوره گروه درجه‌یکی از این کشور به ایران آمدند. حسم این بود یکی از گروه‌های خودمان هستند. در دوره شانزدهم این گروه بدون حمایت گوته از مسیر خطرناکی به ایران آمدند که آنها را در شرایط ایمن بازگرداندیم.  در این دوره که دچار مشکلات عدیده هستیم، از گوته خواستیم این ارتباط را برقرار کند که اول هم پذیرفت، اما بعد بدقولی کرد و خودمان برایشان بلیت تهیه کردیم؛ یعنی در بدترین شرایط اقتصادی به فکر همسایگانمان هستیم و این‌چنین است که بچه‌های افغان امسال هم به جشنواره می‌آیند. 

برومند با اشاره به تهدیدات ترامپ که منجر به دردسر برای جشنواره اش شده ادامه داد: آقای ترامپ و افرادی که در ایران شما را به محدودیت‌های بیشتر تشویق می‌کنند، باید به شما بگویم دود کارهایی که انجام می‌دهید به چشم مردم می‌رود، حتی به چشم مراکز فرهنگی که با همکاری دولت تلاش می‌کنند فرهنگ مردم را بالا ببرند. هیچ‌یک از شما به فکر مردم ایران نیستید، همان‌طور که بسیاری از افراد در داخل کشور هم به فکر مردم نیستند، اما ما از پا نمی‌نشینیم و بسیار آینده‌نگرتر از این هستیم که امروز را وابگذاریم. اطمینان دارم فردا روشن‌تر و آسمان عروسک‌ها آبی است.