1

مخالفت کیانوش عیاری با اکران «خانه پدری» در هنروتجربه

سینماروزان: «خانه پدری» از جمله آثار بررسی شده در کمیته بازبینی فیلمهای بلاتکلیف، توانست با شرط درجه بندی سنی، بدون ممیزی مجوز اکران محدود در هنروتجربه را دریافت کند.

به گزارش سینماروزان ساختار حاکم بر گروه کاملا دولتی هنروتجربه که به جای کیفیت اکران به فکر بالا بردن کمیت با حجمی انبوه از فیلمهاست موجب شده کیانوش عیاری به «شرق» از مخالفت خود با اکران «خانه پدری» در این گروه بگوید.

کیانوش عیاری با اشاره به تجربه تلخ اکران محدود «خانه پدری» در هنروتجربه در روزگار رییس معزول سینما بیان داشت: «خانه پدري» يک بار در سال ٩٣ در گروه سينمايي هنر و تجربه و به مدت دو روز نمايش داده شد، اين اتفاق گواه بر اين است که نمايش اين فيلم در گروه هنر و تجربه درست نيست. اين گروه سينمايي چهار سينما دارد که در سال ٩٣ دو سينماي آن نيز متعلق به حوزه هنري بود و حوزه اعلام کرد سينماهايش را در اختيار اين فيلم نخواهد گذاشت. فيلم در سينما کوروش نمايش داده شده و در١٠ سانس در دو روز در سالن ٣٥٥نفره نمايش داده شد.

عیاری با تأکید بر مخالفتش مبنی بر اکران «خانه پدری» در هنروتجربه ادامه داد: آن زمان دلواپسان تهديد کردند اگر بعد از دو روز اکران، يعني پنجشنبه و جمعه، فيلم شنبه از اکران برداشته نشود، وزير را استيضاح خواهيم کرد و ايشان دستور دادند فيلم از اکران برداشته شود. بنابراين با توجه به تجربه يک بار نمايش فيلم در اين گروه سينمايي، نمايش اين فيلم به اين شکل درست نيست.

این کارگردان افزود: احتمالا حوزه باز هم سينماهاي خودش را در اختيار فيلم قرار نخواهد داد، بار ديگر فيلم در سينماهاي محدودي اکران خواهد شد و باز هم با تهديد فيلم از پرده پايين کشيده مي‌شود. بعد هم مسئولان مي‌گويند از شر اين فيلم خلاص شديم، آن را اکران کرديم اما شرايط برايش فراهم نبود و از نظر ما فيلم آزاد شد.

کیانوش عیاری خاطرنشان ساخت: نمي‌دانم تعداد فيلم‌هاي توقيفي چند تا است مثلا اگر ١٥ تا است مي‌گويند با اکران خانه پدري شد ١٤ فيلم توقيفي و به اين شکل صورت‌مسئله پاک مي‌شود. حتي در جلسه‌اي که پيش از اين مبني‌بر اکران فيلم داشتيم، موضوع شرط سني براي اکران فيلم مطرح شد که پذيرفتم. اگرچه پذيرفتم اما به‌نظرم کار عجيبي است. چرا بايد شرط سني گذاشته شود؟ چه کسي مي‌تواند اين موضوع را کنترل کند؟ و خودشان خوب مي‌دانند گذاشتن شرط سني تبديل به يک عنصر تبليغي مي‌شود.