1

محمد آفریده در تازه‌ترین گفتگوی خود⇐یقینا اشتباه هم کرده‌ام/شأن انسان غیرمعصوم همین اشتباه است

سینماژورنال: محمد آفریده علیرغم همه حاشیه هایی که پیرامون حضورش در دبیرخانه جشنواره روح ا.. وجود داشت اما در نهایت توانست این جشنواره را تا انتها مدیریت کند.

به گزارش سینماژورنال با این حال حتی بعد از جشنواره هم باز پرسش درباره یکی از محصولات تولیدی قبلی‌اش رهایی ندارد. ماجرا همچنان بر سر “یک خانواده محترم” است.

حتی وقتی رسانه ای مانند “ایسنا” که مایل به اصلاح طلبان است در برابر این مدیر فرهنگی می نشیند هم باز ناخودآگاه سوالات به سمت این محصول می رود.

محمد آفریده اما در پاسخ به این خبرگزاری هم سعی می کند مانند مانیفستی که در جشنواره روح ا.. ارائه کرده بود و از نشاندن جوانان سر سفره انقلاب اسلامی حرف زده بود از این بگوید که باید اختلافات را کنار گذاشت و به سازندگی فکر کرد.

البته که این مدیر برخلاف بسیاری دیگر از مدیران ابایی ندارد از اینکه بگوید اشتباهاتی هم در کارنامه اش داشته است و معصوم نیست که اشتباهی از او سر نزده باشد؛ این می تواند یک ویژگی ارزنده برای هر انسانی باشد فارغ از آن که مدیر است یا کارمند.

همه کنار هم قرار گیریم

آفریده درباره تأثیرپذیری جشنواره روح ا.. از تهیه کنندگی آن فیلم جنجالی می گوید: امام (ره) مظهر یکپارچگی است. اگر به ماجرای انقلاب نگاه کنیم، می‌بینیم از همه اقشار در آن واقعه دست داشتند تا آن اتفاق عظیم رخ داد. اگر می‌خواهیم بار دیگر اتفاق عظیمی رخ دهد، همگی باید کنار هم قرار بگیریم. هیچ کسی در جمهوری اسلامی نمی‌تواند به تنهایی به سر منزل مقصود برسد. اگر هم این چنین ادعایی کرد بدانید که آن شخص سازندگی ندارد و باعث تخریب می‌شود. اعتقاد دارم که سازندگی در امت واحد است.

ارزشها مصادره نیستند

وی ادامه می دهد: در زمان انقلاب همه افراد فقط به قدرت لایزال الهی متکی بودند. امروز هم اگر همین کار را بکنیم، به نتیجه خواهیم رسید. ارزش‌ها قابل مصادره نیستند و متعلق به همه است و ما باید همدلانه و فارغ از حب و بغض های رایج، فضا را برای حضور بالنده و با نشاط آحاد ملت فراهم نماییم.

آفریده خاطرنشان می سازد: در دوران‌های حضورم در مدیریتها با همکاری دوستانم از ساخت حدود چهار هزار فیلم کوتاه برای جوان‌های مملکت حمایت کردیم که کاروانی از جریان تولید به واسطه‌ی آنها راه‌اندازی شد و بسیاری از آن‌ها امروزه در همین نهاده ها ،سازمانهاو… مشغول به کار هستند. به نظر من اگر کسی می‌گوید انقلابی است، باید برویم ببینیم چه کرده است.

یقینا اشتباه هم کرده ام

این مدیر سینمایی می‌افزاید: یقینا اشتباه هم کرده ام، اصلا شأن انسان غیرمعصوم همین اشتباه است، اما خیلی‌ها بخاطر ترس از اشتباه ،همه فرصتهای این کشور را به باد داده یا ناآگاهانه و بدون شناخت ازعرصه پیچیده مدیریتی فرهنگی ،بیشتر تخریب کرده اند. آرزوی قلبی من این است و در جشنواره روح الله هم تمام سعی خودم را کردم که در مسیر درست گام بردارم و بستر مناسبی برای آیندگان ایجاد کنم.