1

مجيدي خادم افتخاري مسجد جمكران شد

سینماژورنال: مراسم اختتاميه سومين دوره جشنواره فيلم اشراق روز پنجشنبه با تقدير از مجيد مجيدي و معرفي برگزيدگان اين دوره از جشنواره در قم برگزار شد. سومين جشنواره فيلم «اشراق» (حوزه) با موضوع روحانيت و حوزه‌هاي علميه برگزار ‌شد كه در اين دوره از جشنواره موضوعات ديگري مثل آسيب‌هاي اجتماعي، جهان اسلام و تكفيري‌ها نيز به آن اضافه شدند.

به گزارش سینماژورنال در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه با تقدير از مجيد مجيدي همراه بود، حجت‌الاسلام احمد واعظي، رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با اشاره به اينكه اين كارگردان يك عمر خدمت فرهنگي به مردم ارايه داده و اين خدمات شايسته تقدير ويژه است و از تمامي خدمات ايشان به‌طور ويژه تقدير مي‌كنيم، خطاب به مجيدي گفت: «تعهد شما را مي‌ستاييم و توانمندي و هنرمندي شما موهبت الهي است و اميدواريم نزد اولياي دين روسفيد باشيد و خداي تعالي از شما تقدير كند. اميدواريم در دوره‌هاي بعد جشنواره فيلم اشراق شاهد شكوفايي هنر ديني هنرمندان باشيم و آثار كيفيت بيشتري داشته باشند. »

آقاي مجيدي نه به خاطر فيلم محمد رسول‌الله (ص) بلكه به دليل دين‌محور بودن فيلم‌هايش شايسته تكريم است

در اين مراسم همچنين محمد حسني، رييس مركز فرهنگي هنري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم درباره مجيدي و فيلم‌هايش توضيح داد: «تكريم آقاي مجيدي حتي قبل از ساخت فيلم محمد رسول‌الله (ص) نيز شايسته است و مفاهيم ديني در فيلم‌هاي اين كارگردان بزرگ احساس مي‌شود كه اين همان هنر گفتمان ديني است. رزق حلال موضوع مهمي است كه در زندگي روزمره انسان بسيار تاثيرگذار است و اين در فيلم آقاي مجيدي نمود داشته است.» او با اشاره به دين محور بودن فيلم‌هاي كارگردان فيلم محمد رسول‌الله (ص) گفت: «آقاي مجيدي نه به خاطر فيلم محمد رسول‌الله (ص) بلكه به دليل دين‌محور بودن فيلم‌هايش شايسته تكريم است.»

اهداي نشان فاطمي، حكم و نشان خادم افتخاري مسجد جمكران
در اين مراسم تقديرهاي متفاوتي از مجيد مجيدي به عمل آمد كه از جمله آنها مي‌توان به اهداي نشان فاطمي، حكم و نشان خادم افتخاري مسجد جمكران، هديه‌اي از سوي مديركل ارشاد اسلامي استان قم، تابلوي خوشنويسي آييني از سوي فتح و يك عبا از سوي دفتر تبليغات به مجيد مجيدي نام برد.

در اين مراسم مجيدي هم در صحبت‌هاي كوتاهي با اشاره به اينكه در مسير ساختن فيلم‌هاي ديني مشكلات و بي‌مهري‌هايي وجود دارد اما كساني كه در اين مسير قدم گذاشته‌اند بايد ثابت قدم باشند، گفت: «كتك‌هاي زيادي خوردم و فحش‌هاي زيادي از سوي برخي افراد شنيدم اما در مسير ساختن فيلم‌هايم ثابت قدم بودم و دوري نكردم. »

بايد تعظيم كنيم به مردي كه در آن با فقر بسيار به مال مردم تعرض نمي‌كند

مجيدي در بخشي ديگر از صحبت‌هايش به فيلم «بچه‌هاي آسمان» اشاره كرد و در مورد برخوردهاي متفاوتي كه با آن صورت گرفته، توضيح داد: «برخي روشنفكران به بنده انتقاد مي‌كردند كه فيلم بچه‌هاي آسمان يك داستان كوتاه بوده كه سينمايي شده است ولي اين فيلم در بسياري از كشورها كه فكرش را نمي‌كردم بارها پخش شد و مردم از آن استقبال كرده‌اند. بزرگ‌ترين منتقد سينماي امريكا، خانم سوزان سانتاگ درباره فيلم بچه‌هاي آسمان مي‌گويد ما بايد تعظيم كنيم به مردي كه در آن با فقر بسيار به مال مردم تعرض نمي‌كند. حقيقت اين است كه فيلم بچه‌هاي آسمان با حقيقت انسان، دين ما را در اثر ماندگار كرده است و شايسته است به خصوص در فضاي روشنفكري اين فيلم را حس كنيم و از مسير دوري نكنيم.»

اگر در آن زمان رسانه وجود داشت
مجيد مجيدي به ديداري كه با آيت‌الله عبدالله جوادي آملي داشته اشاره كرد و توضيح داد: «هنگامي كه به خدمت آيت‌الله جوادي آملي رسيدم و ايشان فرمودند اگر در زمان پيامبران رسانه وجود داشت قطعا آنها از آن طريق پيام خود را تبليغ مي‌كردند. » آيت‌الله جوادي آملي كه با مجيد مجيدي ديدار كردند با اشاره به اينكه فيلم سينمايي «محمد رسول‌الله (ص) » بايد تداوم داشته باشد، اظهار كرد: انتظار داريم اين فيلم به ديگر ابعاد اين شخصيت بزرگ بپردازد و ديگر دوره‌هاي زندگي ايشان را به تصوير بكشد.

مي‌توانيم با زبان هنر آنها را با فطرت خود آشنا كنيم
پيشنهاد ديدار با روشنفكران ديني كشورها براي ترويج ارزش‌هاي شخصيت محمد رسول‌الله (ص) از ديگر مواردي بود كه جوادي آملي در ديدار با مجيد مجيدي در مورد آن صحبت كرد. آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به اينكه زبان تصوير مي‌تواند اسلام را به بهترين شكل ترويج دهد و حتي يك آهنگ خوب نيز مي‌تواند مسير يك انسان را عوض كند، تصريح كرد: «بسياري از كساني كه با ارزش‌هاي اسلامي ناآشنا هستند، فرصت مطالعه و ورود به بحث‌هاي علمي ما را ندارند، اما مي‌توانيم با زبان هنر آنها را با فطرت خود آشنا كنيم. »

به تدريج مسير خود را باز كرده و مورد توجه جهانيان قرار مي‌گيرد
مجيد مجيدي نيز در اين ديدار با تقدير از راهنمايي‌ها و زحمات آيت‌الله جوادي آملي گفت: «رهنمودها و ارشادهاي علمي و معنوي شما در ساخت اين فيلم تاثير بسزايي داشته است. افراد زيادي چه در داخل و چه در خارج نمي‌خواهند چهره رحماني محمد رسول‌الله (ص) ديده شود، اما شك ندارم كه اين فيلم به تدريج مسير خود را باز كرده و مورد توجه جهانيان قرار مي‌گيرد. »