1

متعاقب پیشنهاد سینماروزان به شهاب حسینی⇐رهبر اسبق ارکستر سمفونیک هم خواستار بازپس دادن نشان شوالیه شد!

سینماروزان: یک هفته قبل بود که با زیر ذره‌بین بردن اعتقادات مذهبی شهاب حسینی و علقه‌های اسلامی که وی از آن دم زده، به این بازیگر سینما پیشنهاد دادیم که در واکنش به بازنشر توهین نشریه شارلی‌ابدو به پیامبر(ص) و حمایت رییس جمهور فرانسه از این نشریه، نشان شوالیه را پس دهد.(اینجا را بخوانید)

به دنبال پیشنهاد سینماروزان، علی رهبری رهبر اسبق ارکستر سمفونیک نیز خواهان بازپس دادن نشان شوالیه توسط هنرمندان ایرانی شد.

رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران در واکنش به حمایت رئیس‌جمهور فرانسه از اهانت به ساحت گرامی پیامبر (ص) خطاب به هنرمندانی که نشان شوالیه این کشور را دریافت کرده‌اند، گفت: شاید الان زمانی باشد که دیگر مسلمانانی هم که این نشان به آن‌ها اهدا شده به نشانه اعتراض این نشان را به کشور فرانسه پس بدهند.

این موزیسین بیان داشت: من بر اساس آشنایی که با مردمان فرانسه دارم، می‌دانم همیشه برای مسلمانانی که در کشورشان زندگی می‌کنند، احترام خاصی قائل بودند و هستند و اکنون متعجبم که چرا در چنین شرایطی چنین بی‌احترامی اتفاق افتاده‌است. البته من یک خوشحالی هم دارم از اینکه مدتی قبل آقای حسین علیزاده از دوستان نزدیک من در عرصه موسیقی به دلیل عقاید خود و بعد از نگارش آن نامه سرگشاده نشان «شوالیه» کشور فرانسه را قبول نکرد و شاید الان زمانی باشد که دیگر مسلمانانی هم که این نشان به آن‌ها اهدا شده به نشانه اعتراض این نشان را به کشور فرانسه پس بدهند. به اعتقاد من این اقدام از سوی هنرمندان ایرانی می‌تواند یکی از مؤثرترین اقدامات اعتراضی و هنرمندانه به حساب آید. به طور حتم اگر دوستان هنرمندم چنین کاری را انجام دهند گویی یک بمب خبری ترکیده خواهد شد.

وی درباره اقدامات و واکنش هنرمندان در پی اعلام مواضع رئیس‌جمهور فرانسه نیز تأکید می‌کند: به نظر من هنرمندان باید دست به دست هم دهند و به آقای رئیس‌جمهور فرانسه تأکید کنند که چنین اظهارات و واکنش‌هایی اصلاً درست نبود و این لجبازی به هیچ عنوان به کسی کمکی نمی‌کند. قطعاً این موضوع روشنی است که وقتی فردی، چون آقای مکرون اینچنین در برابر توهین‌هایی که به حضرت محمد (ص) شده‌است، واکنش نشان می‌دهد، از فرآیند یک خشم می‌آید.

به غیر از شهاب حسینی، محمدرضا شجریان، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، شیرین عبادی، یدالله رؤیایی، محسن مخملباف، پری صابری، اصغر فرهادی، محمد علی سپانلو، فرخ غفاری، داریوش شایگان، محمود دولت‌آبادی، علی نصیریان و شهرام ناظری از دیگر چهره‌های ایرانی هستند که نشان شوالیه دریافت کرده‌اند ولی از باب مطرح کردن اعتقادات اسلامی در بیان هیچ یک به گرد شهاب حسینی نمی‌رسند.

امید که با پیشقدم شدن در پس دادن نشان شوالیه مابقی شوالیه‌داران هنری ایران هم به وی اقتدا کنند و برائت جویند از رفتارهای ضداسلامی دولت فرانسه.