1

متعاقب تحلیل سینماروزان حالا یک رسانه آنلاین اصولگرا از رییس انجمن سینمای جوان پرسید⇐ آن ۹ میلیارد هزینه پشتیبانی را دقیقا صرف چه کاری کرده اید؟؟

سینماروزان: بلافاصله بعد از انتشار ریزعملکرد انجمن سینمای جوانان ایران و مشخص شدن این واقعیت که این انجمن نزدیک به 9 میلیارد از بودجه 17 میلیاردی خود را صرف هزینه های پشتیبانی کرده این پرسش را طرح کردیم چرا بیش از نیمی از بودجه سالانه یک انجمن باید صرف هزینه های پشتیبانی شود؟؟

حالا رسانه اصولگرای “جوان آنلاین” با ارائه گزارشی در این باره درباره جزییات هزینه کردی این 9 میلیارد طرح پرسش کرده است.

متن گزارش “جوان آنلاین” را بخوانید:

حدود دو سالی می‌شود که مطالبه و پیگیری جدی رسانه‌ها به راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات منجر شد و در نهایت لیست حمایت مالی مجموعه‌های مختلف سینمایی انتشار عمومی یافت و این دسترسی به اطلاعات اگرچه با نقص‌هایی همراه بود، اما بهرحال تا به امروز جریان داشته و لیست وسیعی از حمایت‌های مالی از مجموعه‌ها، فیلم‌ها و اشخاص در سینمای ایران منتشر شده است. در همین راستا روز گذشته نیز انجمن سینمای جوانان ایران لیست هزینه‌های یازده ماهه خود را در دسترس همگان قرار دارد.

بر اساس آنچه این انجمن از عملکرد بودجه‌ای خود برای سال ۹۷ منتشر کرده در طول سال جاری بیش از هفده میلیارد تومان هزینه داشته‌اند. البته انتشار ارقامی در لیست اعلامی این انجمن، نقد‌هایی را نیز در پی داشته است.

بر اساس لیست اعلامی، انجمن سینمای جوان ایران در یازده ماه سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۷ میلیارد تومان هزینه کرد داشته که طیف وسیعی از این اعتبارات یعنی بیش از ۹ میلیارد تومان، صرف هزینه‌های پشتیبانی شده است! نکته‌ای که این شفاف سازی را قابل تامل نموده، این است که چگونه در گزارشی که جزئیات تمام هزینه‌ها درج شده، درباره هزینه ۹ میلیاردی پشتیبانی حتی یک خط توضیحات و جزئیات ذکر نشده است؟!

در واقع انتشار ارقام نحومی برای یک سال در یک مجموعه سینمایی به نام هزینه پشتیبانی، این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند انجمنی که وظیفه آموزش و حمایت از فیلمسازان جوان را برعهده دارد، هزینه ۱۷ میلیاردی را چقدر در کمک و حمایت از سینماگران جوان به کار برده است؟ اگر مقصود مدیران انجمن سینمای جوان از ۹ میلیارد به‌عنوان پشتیبانی برگزاری جشنواره‌ها و گعده‌های سینمایی انجمن است، در پاسخ باید گفت، وقتی بزرگترین جشنواره سینمایی کشور به اذعان ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر تنها با رقمی معادل پنج میلیارد تومان برگزار شده، دیگر برای امور جاری یک انجمن سینمایی ارقامی نظیر ۹ میلیارد تومان پذیرفته نیست.

به‌هرحال نفس اقدام رئیس سازمان سینمایی در شفاف‌سازی مجموعه‌های سینمایی اقدامی درخور تحسین و تقدیر است، اما این شفاف سازی باید با مطالبه جدی پیرامون ریز هرینه‌ها و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها بیانجامد و اگر قرار باشد صرفا به اعلام یک لیست اکتفا شود و آن مجموعه در مورد جزییات دخل و خرج خود بازخواست نشود و مورد پرسش قرار نگیرد، ساز و کار شفاف سازی ابتر خواهد ماند؛ لذا آنچه از شفافیت مهم‌تر است، بیان تمام جزئیات در اطلاعات منتشر شده و عدم انتشار گزینشی اطلاعات است و پیگیری مجدانه ریز هزینه‌های مجموعه‌های سینمایی را می‌طلبد.