1

ماجرای حمایت تمام‌قد نخست‌وزیر جنگ از حوزه هنری!

 

سینماروزان: حوزه هنری هرچند در سالهای اخیر به غیر از تولید یک فیلم صریح ضدملکه که توقیف شده است، الویت خود را بر بازسازی و نوسازی سالنهای سینمایی فرسوده شهرستانها گذاشته بود ولی همچنان به خاطر نظارتی که برای صدور مجوز نمایش فیلمها در سالنهایش انجام می‌داد، خبرساز می‌شد.

به گزارش سینماروزان این نظارت مجدد حوزه بر فیلمهایی که پروانه ارشاد را دارند ریشه در مواضعی دارد که از سالها پیش و زمانی که حوزه بنیان گذاشته شد بین سران این نهاد انقلابی و مدیران ارشاد وجود داشته است.

سیدضیاء هاشمی تهیه‌کننده‌ای که از جمله پایه‌گزاران بخش سینمایی حوزه هنری است درباره ریشه‌های درگیری حوزه و ارشاد به همشهری گفت: حوزه از همان ابتدا در مقابل وزارت ارشاد و مواضعی که داشت جبهه‌گیری می‌کرد. بچه‌هایی که در حوزه هنری کار می‌کردند، از دل انقلاب آمده بودند و براساس اعتقادات خود عمل می‌کردند. حوزه هنری قاعدتا با مواضعی که ارشاد اتخاذ می‌کرد به‌دلیل عام‌بودن و گستردگی فعالیت و عملکرد ارشاد، متفاوت بود، به همین دلیل حوزه هنری محکم روی مواضع اعتقادی و مضمونی آثارش می‌ایستاد. اما به لحاظ تکنیک، خیلی ادعایی نداشت، زیرا تازه بچه‌ها با زبان سینما آشنا شده بودند. قدم به قدم به لحاظ تکنیک، کارها پیشرفت کرد. از فیلم «توجیه» تا «بایکوت» شاهد تغییرات مؤثری در حوزه تکنیک و تسلط به زبان سینما، در میان فیلمسازان حوزه بودیم.

تهیه‌کننده “عروس” و “شوکران” درباره تعارضات حوزه با شوراهای نظارتی ارشاد گفت: تشخیص یک شورای چندنفره برای مایی که در حوزه فعال بودیم، اعتبار چندانی نداشت، چون به لحاظ فکری و عقیدتی با افرادی که ارشاد برای شوراها درنظر می‌گرفت، تفاوت اساسی داشتیم. افرادی که در حوزه حضور داشتند جزو دلسوزان انقلاب محسوب می‌شدند و طبعا دیدگاه‌ها و نظراتشان یک قدم جلوتر از این شوراها بود، همینطور که هم‌اکنون نیز معتقدیم شورای چندنفره با دیدگاه‌های خاص و حضور مستمر و دائمی برخی افراد همسو با سلایق مدیران، نمی‌تواند درباره آثار سینمایی اظهارنظری جامع داشته باشد، زیرا این افراد نظراتشان شبیه مدیران است و همانطور که شاهدیم در دوره‌های مختلف، سینما شبیه سلایق مدیرانش جلو رفته است. به همین دلیل، با حضور مداوم و انتخاب سلیقه‌ای مدیران، خروجی سینمای ایران در دوره‌های مختلف شباهت زیادی به‌هم دارد.

سیدضیاء هاشمی با اشاره به حمایت میرحسین موسوی از حوزه گفت: جبهه‌گیری و مواضع مخالف حوزه و ارشاد تا زمانی که میرحسین موسوی، نخست‌وزیر وقت، به وساطت آمد، ادامه داشت. موسوی با وساطت، ارشاد را موظف کرد که به تولیدات حوزه هنری کاری نداشته باشد و مجوزهای لازم با دیدن آرم و لوگوی حوزه هنری، به آثار تولید‌شده این ارگان ارائه شود که این توافق تا سال ۶۷ پابرجا بود.