1

ماجرای حضور فردین و سعید راد در “دندان مار” کیمیایی

سینماژورنال: در میان آثاری که مسعود کیمیایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کارگردانی کرد “دندان مار” جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش سینماژورنال این فیلم نه تنها مخاطبان عام سینما را با یک درام ماجرایی متأثر از اوضاع و احوال روز جامعه مواجه کرد که منتقدان سینمایی را سرشار از لذت کرد.

نقشهای اصلی “دندان مار” را احمد نجفی و فرامرز صدیقی ایفا می کردند و در کنار آنها نیز گلچهره سجادیه و شاهد احمدلو به بازی می پرداختند.

شاید جالب باشد که بدانیم اول بار وقتی کیمیایی می خواسته فیلم را بسازد بنا داشته نقشهای اصلی این فیلم را به محمدعلی فردین و سعید راد بدهد که بعد از کسب اجازه از مراجع با مخالفت یکی از مدیران سینمایی مواجه شده است.

یکی از مسئولین نامه را گرفت و به زیر میز انداخت…

احمد نجفی که در آن دوران از رفقای کیمیایی بود درباره این ماجرا به “تماشاگران امروز” می گوید: قرار بود فردین در “دندان مار” اولیه و نه این “دندان مار” که ساخته شد بازی کند. قرار بود فردین و سعید راد بازی کنند و هر دو هم ممنوع الکار بودند.

وی ادامه می دهد: سعید راد بعد از انقلاب فیلم بازی کرده بود اما برای بازی فردین رفتند و از یک آیت ا.. اجازه بگیرند. ایشان هم نوشت اگر بعد از انقلاب کاری نکرده، حرفی نزده و اشتباهی نکرده اشکالی ندارد اما یکی از مسئولین نامه را گرفت و به زیر میز انداخت و گفت به شما چه ربطی دارد که رفتید استفتاء کردید.

نجفی در توصیف این شخص می گوید: ایشان الان هم زنده است و مثلا آزادی خواه هم هست.

البته نجفی افشای نام این فرد را به زمان انتشار کتاب خاطراتش سپرده و بیان می دارد: نمی گویم. بگذارید کتاب من هم چاپ شود و یک چیزی هم گیر ما بیاید. فقط همین قدر بگویم که رفتند استفتاء کردند و حکم گرفتند که بازی فردین بلامانع است اما نگذاشتند بازی کند.