1

کشمکش کارگردان و سناریست “بید مجنون” بر سر یک فیلمنامه معناگرا

سینماژورنال: این روزها فیلمی با نام “یاسین” به کارگردانی جوانی به نام حامد امرایی روی پرده است.

به گزارش سینماژورنال “یاسین” هرچند بواسطه ضعف شرکت پخش کننده و عدم رقابت این شرکت با شرکتهای بزرگ پخش فیلم در ایران نتوانسته اکران قابل قبولی داشته باشد اما اثریست که کوشیده سوژه ای تازه برای ارتباط با مخاطب برگزیند.

فیلمنامه “یاسین” محصول یک کار گروهی است و چهره های مختلفی از تهیه کننده کار محسن علی اکبری تا بازیگر مرد اصلی آن حمید فرخ نژاد و امیر عربی سناریست “سعادت آباد” در توسعه داستان نقش داشته اند.

اما اینکه چطور شد که “یاسین” به جای اینکه فیلمنامه نویس مشخصی داشته باشد نگارش آن به صورت کارگاهی انجام شده به اولین نفری بازمیگردد که نگارش فیلمنامه به وی پیشنهاد شده بود.

حامد امرایی کارگردان “یاسین” طرحی به نام “پرواز زنبورها” داشته و نگارش فیلمنامه کامل آن را به ناصر هاشم زاده سفارش داده است؛ هاشم زاده رفیق سالهای دور مجید مجیدی و نویسنده ای است که در نگارش آثاری چون “بید مجنون” و “آواز گنجشکها” به عنوان سناریست و مشاور فیلمنامه در کنار مجیدی بوده است و ماجرا هم از همین جا آغاز شده است.

چرا که بعد از نگارش فیلمنامه کامل “پرواز زنبورها” توسط هاشم زاده، علی اکبری تهیه کننده کار نسخه ای از اثر را برای مجیدی ارسال کرده و مجیدی نیز ادعا میکند طرح فیلمنامه متعلق به اوست!!!

هاشم زاده فیلمنامه ای نوشت شبیه به “رنگ خدا”

امرایی در این باره به “مشرق” گفته است: براساس طرحی از خودم ، ایشان{ناصر هاشم زاده}  را  برای همکاری دعوت کردم. هاشم زاده  فیلمنامه ای با عنوان «پرواز زنبورها» (عنوان از خودم بود) را نوشتند. قصه، موضوع و سوژه فیلم با روایتی که در فیلم “یاسین” می بینید بسیار متفاوت است. جهان فیلم ، شبیه جهان فیلم «رنگ خدا» آقای مجیدی بود. نمی خواهم بگویم شبیه، اما دنیای فیلم ، به “رنگ خدا”ی آقای مجیدی شباهت داشت.

مجیدی گفت این فیلمنامه متعلق به من است

وی ادامه داده است: پروانه ساخت برای فیلم “پرواز زنبورها” گرفتیم، در آخرین روزهای تصدی مسئولیت جواد شمقدری. وارد پیش تولید شدیم و کستینگ(انتخاب بازیگر ) ما هم انجام شد ، حمید فرخ نژاد به فیلم دعوت شده بود و در واقع یک هفته ای از پیش تولید گذشته بود که محسن علی اکبری طبق رسم معمولی که دارند و کاملا رسم پسندیده ای است ، فیلمنامه را برای تعدادی از همکاران و دوستان فرستادند که نظرشان را بگویند ، از جمله برای مجید مجیدی. مجیدی آن زمان ، آلمان بودند و حین پست‌پروداکشن فیلم “محمد(ص)” فیلمنامه ما را خواندند و زمانی که برگشتند گفتند که این فیلمنامه متعلق به من است و می خواهم بعد از “محمد(ص)” و در آینده این پروژه را کار کنم. ما خیلی شوکه شدیم چون در پیش تولید بودیم.

بیشترین اعتراض مجیدی به هاشم زاده بود

امرایی با اشاره به اینکه اقدام هاشم زاده در استفاده از طرح یکی از فیلمنامه های مجیدی برای نگارش “پرواز زنبورها” ناراحتی کارگردان “محمد(ص)” را موجب شد بیان داشته است: بیشترین اعتراض ایشان{مجیدی} به آقای هاشم زاده بود چون می دانستند که فیلمنامه نویس این کار آقای هاشم زاده است. چون قبلا با آقای هاشم زاده همکاری داشتند و احتمالا این گفتگو هم قبلا در مورد همین موضوع بین ایشان رد و بدل شده بود ، خب اعتراض ایشان به من که نبود ، به آقای هاشم زاده بود.

هاشم زاده گفت مجیدی نه سندی دارد و نه مدرک مکتوبی

البته که این کارگردان جوان برای فهمیدن جزییات ماجرا از هاشم زاده توضیح می خواهد. امرایی در این باره گفته است: ما ریشه یابی کردیم و سریع سرنخ ها را پیدا کردیم. خود آقای هاشم زاده را دعوت کردیم به دفتر. از ایشان پرسیدیم ماجرا چیست ؟ ایشان هم گفت آقای مجیدی نه سندی دارند و مدرک مکتوبی. آقای مجیدی هیچ سند مکتوبی در دست ندارد که ادعا کند این کار مربوط به من است.

متوجه شدیم چند سال قبل مجیدی با هاشم زاده گفتگوی شفاهی داشته است درباره بخشهایی از فیلم

امرایی ادامه داده است: به هرحال وقتی با آقای مجیدی صحبت کردیم، متوجه شدیم چندسال قبل ایشان با آقای هاشم زاده یک گفتگوی شفاهی داشته اند، راجع به بخشهایی از این فیلم مثلا راجع به پسری در دل جنگلهای شمال، که پدرش زنبوردار عسل است و خود پسر بچه، حافظ قرآن است ، مثلا یک سکانس بخصوصی که آقای مجیدی به آن اشاره داشت این بود که این پسر هروقت کنار کندوها و زیر درختی، تلاوت قرآن دارد، زنبورها او را نیش نمی زنند و یک حال و هوای معناگرایانه دارد و به نوعی زنبورها در اطراف او طواف می کنند.

می توانستیم فیلم را بسازیم اما به احترام مجیدی این کار را نکردیم

امرایی تاکید کرده است: به هرحال چنین مدل هایی در فیلم بود که آقای مجیدی بیشتر به این لحظات اشاره داشتند. اما آقای هاشم زاده گفتند که اصلا چنین چیزی نیست و این یک گفتگوی شفاهی بوده و هیچ چیزی ثبت نشده است که بخواهیم بگوییم فیلمنامه نوشته شده یا طرح مکتوب و ثبت شده ای وجود دارد ولی ما به احترام آقای مجیدی، گفتیم وارد این جنجال نشویم، در هر صورت ما می توانستیم این فیلم را بسازیم، پروانه ساخت هم داشتیم.