1

لغو اولین کنسرت شهرستان تنها چند روز بعد از انتخاب مجدد روحانی!+عکس

سینماروزان: در حالی که پیش بینی می شد لااقل در روزهای بعد از انتخابات و شعارهایی که در حمایت از فرهنگ و هنر توسط کاندیدای منتخب داده شده بود شاهد لغو کنسرت نباشیم اما اولین لغو کنسرت دقیقا در روزهای بعد از انتخابات رخ داده است آن هم درباره کنسرتی بی کلام با تکیه بر ساز عود.

به گزارش سینماروزان حسین بهروزی نیا نوازنده عود و از اعضای گروه دستان بنا بود جمعه پیش رو در شیراز کنسرت بگذارد که این کنسرت لغو شد. بهروزی نیا با اعلام این خبر به «تسنیم» گفت: چهارشنبه 3 و پنجشنبه 4 خرداد در شیراز مسترکلاس داریم و برای روز جمعه هم اجرایی با همراهی گروه «رودنوازان» در نظر گرفته بودند که این اجرا با موافقت‌های ضمنی مسئولان همراه بود. اما الآن که همه تدارکات لازم برای این کنسرت انجام و سالن اجرا هم رزرو شده و بلیت‌فروشی هم انجام شده، مجوز  این اجرا را صادر نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد:‌ من و گروه «رودنوازان» تمرین‌های نهایی برای برگزاری کنسرت روز جمعه را انجام داده‌‌ایم اما مسئولان ارشاد گفته‌اند که “مجوز نمی‌دهیم و این هفته نمی‌توانید در شیراز اجرا داشته باشید و شاید در هفته‌های آینده اجازه برگزاری این کنسرت را بدهیم”.

بهروزی‌نیا می‌گوید:‌ متأسفانه برای جلوگیری از روی صحنه رفتن این اجرا هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای ارائه نمی‌دهند. با اینکه اجرای ما بی‌کلام است و خواننده نداریم و نیازی به گرفتن مجوز شعر هم ندارد اما باز هم مجوز این اجرا را صادر نمی‌کنند. همیشه تا چند روز قبل از زمان کنسرت مجوز را صادر نمی‌کنند، الآن که دوستان من رفته‌اند مجوز را بگیرند گفته‌اند این هفته نه. من خودم از کانادا به ایران و از تهران هم به شیراز آمده‌ام، همه اینها برنامه‌ریزی شده و گروهی از هنرمندان برای این کنسرت زحمت‌کشیده‌اند، الآن می‌گویند نه و دلیل قانع کننده‌ای هم نمی‌آورند. تمام آثاری هم که قرار است در کنسرت روز جمعه اجرا شود قبلاً آلبومش با مجوز ارشاد منتشر شده است.

این نوازنده عود تأکید کرد:‌ مردم به روحانی رأی دادند و رئیس‌جمهور شدنِ او خبر خوبی برای همه است، ولی قلم تأیید آقای روحانی هنوز خشک نشده که جلوی فعالیت‌های موسیقی را می‌گیرند، این زنگ خطری برای اهالی موسیقی است که تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اجازه برگزاری کنسرتی در شیراز را نمی‌دهند.

مدیر ارشاد: در روزهای قبل از آغاز ماه رمضان مجوز کنسرت صادر نمی‌کنیم!

واکنش مدیر ارشاد شیراز هم به این لغو کنسرت جالب است. او دلیل این لغو کنسرت را آن دانسته که روزهای قبل از ماه رمضان نباید کنسرت اجرا شود آن هم در شرایطی که بازار کنسرتهای پایتخت در ماه رجب داغ است.

بهزاد مریدی مدیرکل ارشاد استان فارس رباره دلیل عدم صدور مجوز به «شرق» گفت: به‌دلیل محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که هر استانی دارد، ما اغلب مواقع در روزهای قبل از آغاز ماه رمضان مجوز کنسرت صادر نمی‌کنیم. به دوستان این مؤسسه هم همین مسئله را گفتیم و از آنها درخواست کردیم تا تاریخ برگزاری کنسرت را به دو روز جلوتر یا یک هفته عقب‌تر و هم‌زمان با میلاد امام حسن عسکری(ع) موکول کنند، اما هیچ‌کس دیگر پیگیری نکرد. این در حالی است که ما پیوسته از موسیقی سنتی استقبال ویژه کرده‌ایم و کمترین مشکلی با برگزاری کنسرت نداریم. تنها دلیلش حلول روز اول ماه رمضان و یوم‌الشک‌بودن روز جمعه این هفته است.

خودشان گفتند کافیست از 10 روز قبل اطلاع دهید

از آن سو حسین بهروزی نیا نیز در پاسخ به این مدیر ارشاد بیان داشت: از یک سال گذشته که با انجمن موسیقی درباره این کنسرت صحبت می‌کردم به من یا همکاران می‌گفتند که نیازی به اینکه بخواهید از الان پیگیری کنید نیست و تنها از ١٠ روز قبل به ما اطلاع دهید تا مجوزها صادر شود. آن هم برای ساز عود که‌ سازی است که حتی صداوسیما هم که ساز نشان نمی‌دهد، آن را در ماه‌های حرام و ماه رمضان هم نمایش می‌دهد و برای آن حرمت خاصی قائل هستند. به همین دلیل، برای من عدم صدور مجوز برای این کنسرت قابل درک نیست.

حسین بهروزی نیا
حسین بهروزی نیا