1

لزوم شفاف‌سازی در خروجی ۴۵۰ کارت جشنواره‌ای که طی این سالها برای “منتقدان خانه‌سینما” صادر شده‌ است

سینماژورنال: در فاصله کمتر از یک ماه به برگزاری جشنواره فیلم فجر و در شرایطی که دبیرخانه جشنواره برنامه اش را کاستن از حجم افراد غیرمرتبط با هنر و رسانه در کاخ جشنواره قرار داده است یک اتفاق تازه هم رخ داده است.

به گزارش سینماژورنال این اتفاق تازه آن است که برخلاف سالهای قبل که خبرنگاران و اعضای انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما همزمان با هم برای دریافت کارت ورود به کاخ جشنواره ثبت‌نام می‌کردند امسال برای ثبت نام نوعی تفکیک میان اهالی رسانه و منتقدان وابسته به این انجمن به وجود آمده است.

این تفکیک اگر با بررسی دقیق فعالیتهای حرفه ای اعضای این انجمن صورت گیرد قطعا خواهد توانست در پالودگی کاخ جشنواره از حضور افراد غیرمرتبط موثر باشد.

ارزیابی فعالیت آنها که سال قبل هم از طریق انجمن، کارت کاخ جشنواره را گرفتند

البته که یک راه برای این بررسی مرور فعالیتهای آن دسته از اعضای انجمن است که در سالهای گذشته هم کارت حضور در کاخ جشنواره را دریافت کرده بودند.

این یک واقعیت است که در همه سالهای اخیر بخشی از چهره‌های غیرمرتبط حاضر در کاخ جشنواره از کانال انجمنی موسوم به انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینما کارت ورود به کاخ جشنواره را دریافت می کردند.

حجم کارت گیرندگان انجمن به 450 نفر رسیده بود

در سالهای گذشته این انجمن که البته فقط بخشهایی از جامعه رسانه ای مرتبط با سینما را تشکیل می‌دهد به لطف انحصاری که در موجودیتش وجود دارد نزدیک جشنواره که می‌شد لیستی بلندبالا از اعضای خود را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کرده و تقاضای کارت ورود به کاخ جشنواره را می‌کرد.

جالب است که در سه سال اخیر حجم آنها که از طریق این انجمن کارت ورود به کاخ جشنواره را گرفته اند به حدود 450 نفر رسیده بود!!!

تمامی این 450 نفر هم با کارتهایی که عنوان منتقد روی آن به چشم می‌خورد وارد کاخ جشنواره می‌شدند اما آیا واقعا این 450 نفر منتقد واقعی سینما بودند؟

شما در نظر بگیرید که در بازه زمانی ده روزه برگزاری جشنواره لااقل روزی 5 تا 6 فیلم به نمایش درمی‌آمد یعنی در مجموع 50 تا 60 فیلم. درصد پایین را هم درنظر بگیریم و فرض کنیم که هر کدام از اینها که کارت منتقد گرفته اند فقط روزی 3 نقد هم که نه 3 یادداشت یا 3 ریویو، تولید می کردند باید در انتهای جشنواره حداقل با 13 هزار مطلب تولیدی از نقد گرفته تا یادداشت و ریویو مواجه باشیم.

آیا در قبال 450 کارت 10 هزار مطلب تولید شده است؟

حتی اگر 3 هزار مطلب هم تخفیف بدهیم آیا این انجمن در قبال 450 کارتی که گرفته 10 هزار مطلب تولید کرده است؟

دقت کنید که ابدا با کیفیت مطالب تولیدی که میتواند سطوح مختلفی از ضعیف گرفته تا متوسط و قوی را شامل شود کاری نداریم. نگاهمان در اینجا فقط نگاه کمیت گرا است.

آیا دست اندرکاران انجمن بیلانی از فعالیت جشنواره ای سالیان گذشته اعضای خود را دارند؟

آیا دست اندرکاران این انجمن وابسته به خانه سینما هیچ گاه به فکر افتاده‌اند که فقط بیلانی کمی از فعالیت اعضای خود در جشنواره های سالیان گذشته را پیش روی دبیرخانه فعلی قرار دهند. البته که این بیلان باید مستند هم باشد و مطالب تولید شده و البته منبع مطالب هم مشخص گردد.

ای کاش مدیران این انجمن وابسته به خانه سینما، خودشان زودتر از اینها به غربال‌گری اعضایشان پرداخته و بی‌تعارف آنها را که سالهاست فقط حق عضویت می‌دهند و نه فقط در طول سال که هنگام جشنواره هم محتوایی تولید نمی‌کنند را از حساب منتقدان و نویسندگان اصیل جدا می‌کردند تا دبیرخانه جشنواره هم به ناگاه مواجه نشود با حجم انبوهی از چهره‌هایی که به لطف پرداخت حق عضویت سالانه و نه فعالیت نوشتاری در عرصه سینما، حق خود را حضور در کاخ جشنواره می‌دانند.

دبیرخانه جشنواره، منتقدان فعال را از منتقدنمایان جدا کند

اگر چنین بیلانی حتی به صورت کمی هم وجود داشت آن گاه دبیرخانه جشنواره می‌توانست در صدور کارت برای اعضای انجمن انعطاف بیشتری به خرج دهد ولی حالا که این بیلان وجود ندارد این حق دبیرخانه است که به غربال گری اعضای انجمن بپردازد و حساب آنهایی که سالهاست فقط عضویت در انجمن را با خود یدک می‌کشند از آنها که منتقدان و نویسندگان فعال هستند جدا کند.