1

قتل عام دختران بیگناه توسط کارگردان زن ایرانی مقیم پاریس!!!+عکس

سینماژورنال/ورتا چمانی: مرجان ساتراپی کارگردان زن ایرانی مقیم فرانسه که بیش از هر چیز به واسطه ارائه تصویری غیرواقعی از ایران در انیمیشن “پرسپولیس” شناخته میشود تازه ترین فیلمش را در گونه کمدی-تریلر ساخته است.

به گزارش سینماژورنال این فیلم “صداها” نام دارد که البته اثری همنام آن را هفت سال قبل فرزاد موتمن با ساختاری غیرمتعارف تولید کرده بود.

البته که بلحاظ ساختار، فیلم ساتراپی منطبق بر الگوی کلاسیک داستانگویی ساخته شده و از این منظر شباهت چندانی میان فیلم وی و اثر آوانگارد موتمن وجود ندارد اما در مضمون که مرتبط با آدمکشی است شباهتهایی میان این “صداها” با آن “صداها” وجود دارد.

شباهت این “صداها” و آن “صداها”

در فیلم موتمن یکی از کاراکترها(با بازی آتیلا پسیانی) که شخصیتی لمپن مآبانه داشت و در نوعی بحران روحی گرفتار شده بود به قتل مردی(با بازی رضا کیانیان) می پرداخت؛ مردی که قصد ازدواج با همسر سابق وی را داشت.

شخصیت اصلی فیلم ساتراپی نیز یک بیمار روحی به نام “جری” است که در فضایی مابین کمدی و رئال به قاتلی زنجیره ای بدل می شود!

قتل تحت القائات گربه خانگی!!!

“جری” که تحت نظر مستقیم پزشکان قرار دارد هفته ای یک بار توسط پزشک مخصوصش چک‌آپ می شود. این بیمار با شرط تحت کنترل بودن این شانس را یافته که در یک شرکت خصوصی به کار مشغول شود.

در ابتدا همه چیز برای “جری” و اطرافیانش در شرکت متعادل پیش می رود اما از جایی به بعد “جری” که یک سگ و یک گربه خانگی دارد تحت القائات گربه اش(!!!) که در توهمات با “جری” دیالوگ می کند دست به قتل همکاران بیگناهش می زند!!!

به گزارش سینماژورنال اولین طعمه او دختری است به نام “فیونا” که جری بعد از ترتیب دادن یک قرار ملاقات او را به قتل می رساند و البته سرش را بریده و در یخچال منزلش نگهداری می کند و هرازگاه نیز با این سر بریده شده حرف می زند…”لیزا” و “آلیسون” دو همکار دیگری هستند که توسط این پسرک بیمار به قتل می رسند.

تبدیل شدن پزشک معالج “جری” به آخرین طعمه ای که وی برای قتل انتخاب کرده موجب آشکار شدن اسرار او و در نهایت نابودی اش می شود.

صداها
صداها

نماهایی که بجای ترساندن می خندانند

“صداها”ی ساتراپی درست به مانند فیلمهای قبلی اش “پرسپولیس” و “خورش آلو با مرغ” در فضایی معلق میان خیال و واقعیت روی می دهد و شاید برای همین باشد که حتی خونریزانه ترین نماهای آن نیز بیشتر از آن که رعب آور باشد خنده دار به نظر می رسد.

تعلق خاطر این کارگردان زن ساله به انیمیشن باعث شده نه فقط بخش انتهایی “صداها” که بخشهایی از خود فیلم نیز به صورت انیمیشن ساخته شوند.

فیلمنامه از سناریست “فعالیت مافوق طبیعی2”

سناریوی “صداها” را “مایکل آر.پری” نگاشته است؛ چهره ای که بیشتر فعالیتش در تلویزیون بوده است و تنها یک کار سینمایی و آن هم قسمت دوم “فعالیت مافوق طبیعی” را به عنوان فیلمنامه نویس در کارنامه اش دارد.

صداها
“جری” در کنار گربه اش در “صداها”/برای وضوح، کلیک چپ کنید

بازیگر منبع “مذاکرات مستقیم آقای عبدی” نقش اصلی را برعهده گرفته

“رایان رینولدز” بازیگر کانادایی نقش اصلی فیلم را بازی کرده است. رینولدز پیش از این در تریلری به نام “مدفون شده”(2010) ساخته “رودریگو کورتس” ایفای نقش کرده بود؛ فیلمی که البته یک کپی کمدی از آن به نام “مذاکرات غیرمستقیم آقای عبدی” اخیرا در سینمای ایران تولید شد.

رینولدز در “صداها” علاوه بر ایفای نقش اصلی، صداپیشه چند کاراکتر حیوانی هم بوده است و از جمله صداپیشه گربه ای که او را به انجام افعال اهریمنی دعوت می کند! به گزارش سینماژورنال ساتراپی در ابتدا قصد داشت از تعدادی بازیگر دیگر برای صداپیشگی این کاراکترها استفاده کند اما رینولدز وی را متقاعد کرد از آنجایی که کاراکتر “جری” که او نقش اش را ایفا میکند در ذهن خود با این حیوانات حرف میزند بهتر است خودِ وی برای آنها صداسازی کند.

یک بازیگر ایرانی هم هست

“جما آرترتون”، “آنا کندریک”، “جکی ویور” و “اِلا اسمیت” دیگر بازیگران اصلی کار هستند. البته که “صداها” یک بازیگر ایرانی به نام “پل شهیدی” هم دارد.

“صداها” که محصول مشترک آلمان و آمریکا است توسط “ادی شانکار” که متخصص تولید فیلمهای جنایی و اکشن خشن است تولید شده است. از جمله کارهای این تهیه کننده تریلر “خاکستری” با بازی لیام نسون در نقش اصلی است که از تلویزیون خودمان هم بارها پخش شده است. “روی لی” و “اسپنسر سیلنا” شرکای تولید کار بوده اند.

صداها
صداها

شنیدن صداها ممکن است به جنایت منجر شود

این فیلم بیشتر از یک ماه است که در سینماهای کشورهای مختلف اروپایی از هلند و سوئد تا مجارستان و آلمان روی پرده رفته است. به گزارش سینماژورنال فیلم در آمریکا توسط کمپانی کانادایی-آمریکایی “لاینز گیت” که بواسطه سری “اره” می شناسیمش اکران شد؛ آن هم با شعار تبلیغاتی “شنیدن صداها ممکن است به جنایت منجر شود”! عایدی اکران آمریکای فیلم حدودا 5 هزار دلار بوده است.