1

قابل توجه هیأت انتخاب فیلم برای اسکار که کارمند شریک تولید فیلم هم عضوش بود⇐فیلم دوارگانی «نفس» حتی به فهرست نامزدهای اولیه اسکار هم راه نیافت!!/حالا وقتش است از صاحبان «وارونگی» و «مالاریا» به‌خاطر نادیده گرفتن‌شان عذرخواهی کنید+فهرست نامزدهای اسکار غیرانگلیسی زبان

سینماروزان: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسامی 9 فیلم فهرست اولیه نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار را اعلام کرد.

اسامی فیلم‌های راه‌یافته به مرحله بعدی رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2018، بامداد جمعه 24 آذر به وقت ایران اعلام شد.

فیلم دوارگانی «نفس» که با حمایت فارابی و نورتابان وابسته به بنیاد مستضعفان تولید شده بود به نمایندگی از ایران برای رقابت در این بخش معرفی شده بود، موفق نشد به فهرست نامزدها راه پیدا کند.

همزمان با معرفی این فیلم برای اسکار اغلب رسانه های مستقل، معرفی یک فیلم ارگانی که حتی پخش کننده خارجی ندارد را نکوهش کردند و ترجیح آن بر آثاری نظیر «وارونگی» و «مالاریا» که حضورهای جهانی چشمگیرتری داشتند را زیر سوال بردند اما هیات انتخاب فیلم برای اسکار که معاون بین الملل نهاد شریک تولید یعنی فارابی هم عضو آن بود بی توجه به این نقدها بر انتخاب خود تاکید کرد تا اتفاقی قابل پیش بینی که عدم راهیابی فیلم به فهرست اولیه نامزدها بود رخ دهد!!

حالا وقتش است اعضای هیات انتخاب فیلم برای اسکار شامل امیر اسفندیاری، سیروس الوند، مجید انتظامی، محمد بزرگ‌نیا، کمال تبریزی، سیدجمال ساداتیان، رسول صدرعاملی، جواد طوسی و رضا کیانیان درباره ترجیح «نفس» به آثاری همچون «وارونگی» و «مالاریا» که حضورهای خارجی چشمگیرتری داشتند توضیح دهند و پرسشهای مبنی بر انتخاب اشتباهشان را پاسخ دهند.

امسال 92 کشور نمایندگان خود را برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار معرفی کردند که یک رکورد جدید است.

فهرست  نامزدهای اولیه بخش فیلم غیرانگلیسی زبان به این شرح است:

—  “یک زن شگفت‌انگیز” (A Fantastic Woman)، سباستین للیو- شیلی

— “محوشدگی” (In the Fade)، فاتح آکین-آلمان

–“بر جسم و روح” (On Body and Soul)، ایلدیکو انیدی-مجارستان

— “فوکس‌تروت” (Foxtrot)، ساموئل مائوز-اسرائیل

— “توهین” (The Insult)، زیاد دویری-لبنان

— “بدون عشق” (Loveless)، آندری زویاگینتسف-روسیه

–“فلیسیته” (Félicité)، آلن گومیس-سنگال

— “زخم” (The Wound)، جان ترنگوو-آفریقای جنوبی

— “مربع/میدان” (The Square)، روبن اوستلوند-سوئد