1

فهرست اسامی سینماگرانی که در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شدند+جزییات این حضور از زبان یک تهیه‌کننده و یک مدیر

سینماژورنال: مطابق با اعلام قبلی امروز تعدادی از سینماگران ایرانی که تیزرهای آثارشان از شبکه های فارسی زبان ماهواره و از جمله “جم” روی آنتن رفته است به دادسرای فرهنگ و رسانه رفتند تا درباره چرایی پخش تیزرهای آثارشان از شبکه های ماهواره ای توضیح دهند.

به گزارش سینماژورنال و مطابق با اطلاعات ارائه شده در “سینما” به جز امیر قطبی رییس دادسرای فرهنگ و رسانه، سینماگران حاضر در دادسرای فرهنگ و رسانه افراد زیر بودند:

–غلامرضا موسوی تهیه کننده “چهارشنبه خون به پا میشود”

–سید جمال ساداتیان تهیه کننده “جامه دران”

–بیژن امکانیان تهیه کننده “ناهید”

–محمد نشاط تهیه کننده “این سیب هم برای تو”

–هاتف علیمردانی تهیه کننده “مردن به وقت شهریور

–مهران برومند تهیه کننده “دندون طلا”

–محمد امامی تهیه کننده “شهرزاد”

–حبیب ایل بیگی رییس اداره نظارت

 هم در جلسه با سینماگران حضور داشت.

البته بنا بود نیکی کریمی تهیه کننده “شیفت شب” هم در این نشست حاضر باشد که به علت مسافرت در این جلسه غایب بود.

حاضران از صاحبان فیلم هایی بودند که تیزرهایشان از تابستان به بعد از شبکه های ماهواره ای پخش شده است. طرفین در این جلسه مشکلات شان را درباره اکران مطرح کردند و همفکری و تعامل برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی موضوع اصلی جلسه بوده است.

ایل بیگی: نیت دادسرا حمایت از اهالی هنر بود

حبیب ایل‌بیگی درباره آنچه که در جلسه امروز (26 دی ماه) میان سینماگران و رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح شده است‌ به “ایسنا” توضیح داد: این جلسه دعوتی بود از سوی این دادسرا که به منظور گفت‌وگو و هم فکری برگزار شد که طی آن هم دوستان سینماگر و هم دوستان دادسرای فرهنگ و رسانه دیدگاه‌ها و نقطه‌نظراتشان را مطرح کردند.

او ادامه داد: در واقع نیت دادسرای رسانه از برگزاری این جلسه، حمایت و صیانت از فرهنگ و هنر بود و دوستان سینماگر هم مشکلات و موانع خود را برای تبلیغ و معرفی فیلم‌هایشان در داخل کشور بیان کردند.

ایل‌بیگی خاطرنشان کرد: سینماگران تایید کردند که آنچه شبکه‌های ماهواره‌ای در مورد فیلم‌های ما طراحی و هدف‌گذاری کرده‌اند، نشان می‌دهد که آنها به دنبال نیت خیرخواهانه‌ای برای اهالی فرهنگ و سینما نیستند و همه سینماگران حاضر تاکید داشتند که باید برای اعتلای سینمای ملی و مراقبت صیانت از آن توجه ویژه‌ای به آن مبذول شود.

سینماگران تأکید کردند تبلیغات داخلی طوری باشد که ناچار به همکاری با شبکه های ماهواره ای شوند

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی ادامه داد: در این جلسه سینماگران ابراز امیدواری کردند که این هنر از سوی قوه قضاییه مورد حمایت قرار بگیرد و تاکید شد در جلسات بعدی مباحث بیشتری در مورد حمایت از سینما مطرح شود تا به راهکارهای بهتری برسیم.

ایل‌بیگی با اشاره به اینکه تبلیغ و اطلاع رسانی فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره تخلف محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در این جلسه سینماگران درخواست کردند تا اطلاع رسانی و تبلیغات فیلم‌ها در داخل کشور به گونه‌ای باشد تا سینماگران ناچار نباشند با شبکه‌های بیگانه همکاری کنند. ضمن اینکه قرار شد اطلاع رسانی لازم انجام شود و سینماگران دیگری که در جلسه حاضر نبودند از این موضوع آگاهی پیدا کنند که همکاری با شبکه‌های بیگانه جرم به حساب می‌آید.

او در پاسخ به این پرسش که دادسرای فرهنگ و رسانه چقدر به سینماگران کمک می‌کند تا بتوانند از طریق تلویزیون یا شهرداری امکانات بیشتری برای تبلیغ و اطلاع رسانی آثارشان جذب کنند،‌ توضیح داد: در این جلسه مباحثی در این زمینه مطرح شد، البته بخشی از اجرای این امر باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و سازمان سینمایی پیگیری شود تا بتوانند با شهرداری و تلویزیون برای حمایت بیشتر از سینمای ملی مذاکره کنند.

ایل‌بیگی ادامه داد: خواهش ما از دادسرای فرهنگ و رسانه این بود که آنان هم جنبه حمایتی‌شان را حفظ کنند و در جلساتی با صدا و سیما و شهرداری از آنان بخواهند که بیشتر از سینمای ملی حمایت کنند.

جلسه ای خوب و روشنگرانه

این مسئول جلسه‌ امروز 26 دی ماه را بسیار خوب ‌، روشنگرانه و دوستانه توصیف کرد و افزود: تاکید ما بر این است که با ارتباط بیشتر میان اهالی سینما و مسئولان دادسرای فرهنگ و رسانه مشکلات احتمالی این عرصه زودتر حل شود.خوشبختانه این جلسه در فضایی بسیار محترمانه و دوستانه برگزار شد و نتایج خوبی به همراه داشت که این نتایج را به دیگر سینماگران نیز اطلاع خواهیم داد.

او تاکید کرد: قرار است به دوستان سینماگر اطلاع بدهیم که پخش آگهی فیلم‌هایشان از طریق شبکه‌هایی که مورد پذیرش نظام ما نیست‌، به زیان ماست و امیدواریم با فضای حمایتی که در داخل کشور برای تبلیغ و اطلاع رسانی فیلم‌های ایرانی ایجاد می‌شود‌، از همکاری با شبکه‌های معاند بی‌نیاز شویم.

حبیب ایل‌بیگی تاکید کرد: جلسه‌ امروز اصلا به منزله احضار سینماگران نبود، چرا که احضار شرایط خاص خود را دارد و حتما باید مکتوب باشد، بلکه جلسه‌ای تعاملی بود که در فضای دوستانه برگزار شد.

ساداتیان: مقرر شد از طریق تعامل بیشتر میان تلویزیون و شهرداری زمینه بیشتر و بهتری برای تبلیغات فیلم‌های سینمای ایران فراهم شود

در همین زمینه سیدجمال ساداتیان یکی از تهیه کنندگانی که او نیز در این جلسه حضور داشته است‌ نیز به “ایسنا” گفت: جلسه‌ای بسیار خوب و سازنده بود‌ که با حضور آقای قطبی رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه برگزار شد و بیشتر جنبه هم فکری داشت.

وی ادامه داد: در این جلسه بحث‌های زیرساختی درباره سینما مطرح شد و دوستان سینماگر مطالبات خود را بیان کردند.

ساداتیان افزود: در این جلسه این پرسش مطرح شد که چرا بعضی از فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود و سینماگران حاضر توضیحاتشان را در این زمینه ارائه کردند.

تهیه کننده فیلم «جامه‌دران» خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد از طریق تعامل بیشتر میان تلویزیون و شهرداری زمینه بیشتر و بهتری برای تبلیغات فیلم‌های سینمای ایران فراهم شود تا دیگر سینماگران ناچار نشوند برای تبلیغ و اطلاع رسانی فیلم‌هایشان از شبکه‌های بیگانه کمک بگیرند.