1

فریدون صدیقی: کیوسک‌های مطبوعاتی ما هنوز حکم نمایشگاه دائمی مطبوعات را دارند

سینماژورنال: در آستانه برگزاری نمایشگاه مطبوعات و انصراف برخی نشریات و خبرگزاریها از حضور در این رویداد، فریدون صدیقی که از وی به عنوان استاد روزنامه نگاری یاد می شود توصیف خاصی را برای نمایشگاه مطبوعات ارائه داده است.

به گزارش سینماژورنال صدیقی که سالها در شورای سردبیری روزنامه هایی چون “کیهان” و “همشهری” حضور داشته با بیان اینکه ریشه های برگزاری جشنواره مطبوعات به برگزاری جشنواره فیلم فجر بازمی گردد این را هم گفته که هرچند نمایشگاه مطبوعات در سالهای اخیر کارکرد سابق خود را ندارد اما نباید اجازه داد همین فرصت حداقلی برای تعامل مخاطبان و اهالی رسانه از بین برود.

صدیقی در خلال یادداشت خود نکته جالبی را هم درباره کیوسکهای مطبوعاتی بیان کرده و آنها را نمایشگاه دائمی مطبوعات دانسته است.

سینماژورنال متن کامل یادداشت صدیقی را ارائه می دهد:

ریشه جشنواره مطبوعات در برگزاری جشنواره فیلم فجر است
فلسفه وجودی برپایی نمایشگاه، جشنواره مطبوعات و رخدادهایی دیگر نظیر این، به برگزاری اولین دوره جشنواره فیلم فجر برمی‌گردد.
پس از این جشنواره بود که در حوزه های مختلفی چون موسیقی، تئاتر و بعدها مطبوعات شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی از این دست بودیم.
در عمل، برگزاری جشنواره، فرصتی است برای نمایش آثار و انتخاب برترین‌ها، اما در این سال‌ها نمایشگاه مطبوعات کم‌رنگ‌تر از قبل و جشنواره مطبوعات هم با وقفه‌هایی برگزار شده که یادآوری می کنند، کیوسک‌های مطبوعاتی ما هنوز حکم نمایشگاه دائمی مطبوعات را دارند.

فرصتی مناسب برای دیدار مخاطبان و اهالی رسانه
فارغ از اینها، عوامل دیگری هم در برگزاری سالانه نمایشگاه مطبوعات مؤثر بوده که نمی‌توان آنها را در نظر نگرفت؛ از زمانی که سینمای ایران با آثار کیارستمی و بعدها مجیدی، سمت‌وسوی جهانی پیدا کرد، برگزاری نمایشگاه و جشنواره، فرصت مناسبی برای عرضه و ملاقات و ملاحظات میان خالقان اثر، مولدان و مخاطبان آن شد.
در حوزه نشریات، امروز نمایشگاه مطبوعات، محل ارتباط میان مخاطب و روزنامه‌نگاران و رسانه است.

تعمد دیگری هم که در برگزاری نمایشگاه مطبوعات شاهدیم، تعامل میان رسانه‌هایی است که در شهرستان‌ها تولید می‌شوند و می‌توان با برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه، آموزه‌هایی را در هم‌گفت‌وگویی با آنها مطرح کرد. در این گردهمایی‌ها و همجواری‌ها، مجال تعامل رسانه‌ها با مخاطبان هم فراهم می‌شود.

امروز کارکرد سابق را ندارد اما…
در دوره اصلاحات که مطبوعات هنوز وارد فضای فعلی نشده بودند؛ نمایشگاه مطبوعات فضای تعامل بیشتر مخاطب با روزنامه‌ها بود اما به‌تدریج اهمیت این اتفاق از میان رفت چراکه کم‌کم رسانه‌های مکتوب اهمیت خود را از دست می‌دادند و راه را برای شبکه‌های مجازی باز می‌کردند. از سوی دیگر، از همین دوره بود که رسانه‌های مکتوب به دلایلی دچار مشکلات و محدودیت‌هایی شده بودند که به ریزش مخاطبانشان منجر شده بود.
با این حساب اگرچه ممکن است امروز نمایشگاه مطبوعات نتواند کارکردهای پیشین خود را داشته باشد اما نمی‌توان اجازه داد همین موقعیت حداقلی هم از دست برود.