1

فریدون جیرانی، ماجرای رشوه‌خواری یک مدیر دولتی و در نهایت توقیف یک برنامه تلویزیونی

سینماژورنال: در سالهای اخیر و با راه اندازی برنامه سینمایی “هفت” توسط فریدون جیرانی بسیاری او را پیشرو راه اندازی برنامه سینمایی در تلویزیون قلمداد کرده اند در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

اگر بخواهیم به پیشروان راه اندازی برنامه هایی با محوریت سینما در تلویزیون و مجریان این برنامه ها اشاره داشته باشیم علی معلم را باید از نخستین مجریان و برنامه سازان بدانیم.

به گزارش سینماژورنال علی معلم که در یک دهه و نیم اخیر به واسطه تهیه کنندگی آثاری چون “آل”، “گاوخونی” و “ازدواج به سبک ایرانی” شناخته می‌شود در اواخر دهه 60 اجرای برنامه هایی چون “جنگ هنر” را برعهده داشت که در سالهای کمبود برنامه سینمایی در تلویزیون سعی می کرد به اندازه خود در نقد آثار سینمایی منصفانه پیش رود.

از فرخ نعمتی تا علی معلم…

“جنگ هنر” ابتدا توسط فرخ نعمتی بازیگر سالهای اخیر سینما و تلویزیون اجرا می شد و به نوعی میتوان وی را بنیانگذار آن دانست اما برخی انتقادات باعث کنار رفتن وی شد و چند هفته‌ای هم دكتر عليرضا منتظري كه بعدها رييس جهاد دانشگاهي شد اجرای برنامه را برعهده گرفت تا در نهایت علی معلم جایگزین وی شد.

معلم به تازگی در گفتگویی با “سینما” دلیل توقیف برنامه “جنگ هنر” را به فیلم “در آرزوی ازدواج” نسبت داده که فیلمنامه آن با همکاری مشترک فریدون جیرانی و اصغر هاشمی نوشته شده بود و اصغر هاشمی هم آن را کارگردانی کرده بود.

“جنگ هنر” به خاطر اصغر هاشمی و جیرانی توقیف شد

علی معلم گفته است: “جنگ هنر” به خاطر فیلم آقای اصغر هاشمی و فریدون جیرانی توقیف شد. فیلم “در آرزوی ازدواج” سال 69 روی پرده بود؛ فیلمی که ارتشای یک مدیر دولتی را نشان می داد و ما در رابطه با این فیلم با اصغر هاشمی و فریدون جیرانی مصاحبه کردیم و بخشهایی از کار هم پخش شد.

از فیلم تعریف نکردیم اما گلایه کردند که چرا ضعیف نقد کردند

وی ادامه داد: در نقد فیلم هم گفته شد پرداختن به موضوعات اجتماعی با اینکه خوب است ولی در این اثر کمرنگ و کم‌جان شکل گرفته یعنی از فیلم تعریف نکردیم. بعد از این برنامه مقامات بالادستی گله کردند که چرا “جنگ هنر” راجع به این فیلم برنامه رفته و چرا ضعیف نقد کردند. بیشتر از این باید نقد می کردند. بعد هم برنامه توقیف شد.

محصول دورانی که جیرانی فیلمنامه می نوشت…

به گزارش سینماژورنال فریدون جیرانی کار سینمایی اش را با فیلمنامه نویسی آغاز کرد و هرچند نخستین فیلمش با عنوان “صعود” را میانه دهه 60 ساخت اما شکست تجاری این فیلم موجب شد تا یک دهه بعد فقط به عنوان سناریست و دستیار کارگردان فعالیت کند.

از جمله سناریوهای جیرانی می توان به “زیر بامهای شهر”، “سناتور”، “آفتاب نشینها”، “گلهای داوودی”، “رهایی”، “نرگس”، “در کمال خونسردی” و “در آرزوی ازدواج” اشاره کرد.

“در آرزوی ازدواج” که از حضور بازیگرانی چون بیژن امکانیان، مهدی فتحی، کمند امیرسلیمانی و اکبر عبدی سود می برد داستان تلاشهای یک جوان و پدرش برای یافتن شغل در اداره ای دولتی را به تصویر می کشید؛ تلاشهایی که با درگیری پدر داستان در یک ماجرای رشوه خواری به سرنوشتی تراژیک برای جوان بدل می شود.

تهیه کنندگی “در آرزوی ازدواج” را هوشنگ نورالهی برعهده داشت که از سال 85 که کمدی “هر چی تو بخوای” به کارگردانی محمد متوسلانی را تولید کرد و البته بازخورد مالی چندانی عایدش نشد، فیلم دیگری را تهیه نکرده است.

علی معلم
علی معلم در اتاق گریم آماده می شود برای اجرای “جنگ هنر”