1

فرزاد موتمن: اعتراض به سریال “در حاشیه” از سوی مدیران نظام پزشکی است و نه جامعه پزشکان

سینماژورنال: در حالی که انتقادات جامعه پزشکان نسبت به سریال “در حاشیه” بالا گرفته است و سازمان نظام پزشکی نیز فراخوانی را برای انتقاد از پخش این سریال به اجرا گذاشته است فرزاد موتمن کارگردان سینمای ایران به انتقاد از این واکنشها پرداخته است.

به گزارش سینماژورنال موتمن که در کارنامه سینمایی اش هم آثاری آوانگارد چون “شبهای روشن” دارد و هم کمدی-تجاری نظیر “پوپک و مش ماشاا..” با اشاره به ماجرایی که خود به هنگام اکران یکی از آثارش تجربه کرده بود اینکه نتوان برای کاراکترهای فیلم شغلی درنظر گرفته را خارج از ساختار سرگرم سازی می داند.

یکی از شخصیتهای “باج خور” پزشکی بود که پروانه اش لغو شده بود

موتمن با نگارش یادداشتی با عنوان “حساب مدیران از پزشکان جداست” برای “اعتماد” آورده است: زماني كه فيلم «باج‌خور» در سينماها اكران شد، سازمان نظام‌پزشكي به من به عنوان كارگردان فيلم، اعتراض كرد؛ يكي از شخصيت‌هاي فيلم پزشكي با پروانه كار لغو شده بود كه قاچاق مي‌كر و همین با اعتراض مواجه شده بود.

سرقت مسلحانه دانشجوی پزشکی در میدان مادر

وی ادامه میدهد: دقيقا همان روزي كه اعتراض سازمان نظام‌پزشكي به اين شخصيت در فيلم «باج‌خور» منتشر شد، يك دانشجوي رشته پزشكي به بانكي در ميدان مادر(محسنی) رفت و سرقت مسلحانه كرد.

این اتفاق جوابی بود برای نظام پزشکی
به گزارش سینماژورنال موتمن می افزاید: به دنبال آن سرقت مسلحانه پليس وارد عمل شد و در تعقيب و گريز، با تيراندازي در پل صدر، موفق شدند اين دانشجو را دستگير كنند. همان اتفاق، خودش جوابي براي سازمان نظام‌پزشكي شد؛ اينكه نمي‌توانيم بگوييم همه در يك صنف بد يا خوب هستند.

اعتراض به سریال “در حاشیه” از سوی مدیران نظام پزشکی است و نه جامعه پزشکان

فرزاد موتمن با اشاره به سریال تازه مهران مدیری بیان می دارد: حالا بعد از اين‌همه سال، نظام‌پزشكي بازهم اعتراض كرده. اعتراضي كه به نظر من ربطي به جامعه پزشكان ندارد و دقيقا از مديران سازمان مي‌آيد. مديراني كه فكر مي‌كنند مي‌توانند ابزاري براي مميزي باشند و براي اعتراض آستين بالا بزنند تا با توقيف يك فيلم و يك سريال، بال مميزي باشد.

این اتفاقات خودسانسوری را موجب میشود

به گزارش سینماژورنال کارگردانی که در جشنواره اخیر “خداحافظی طولانی” را داشت ادامه می دهد: تاثير اين اتفاق هم اين است كه ما هنرمندان، بعد از جريانات و اتفاق‌هايي از اين دست، براي نوشتن هر شخصيتي يا ساختن هر فيلم و سريالي، خودمان از اينكه لباسي از يكي از مشاغل را به تن كاراكتراهاي بد قصه كنيم، بترسيم و به خودسانسوري دچار شويم.

مدیران صنوف مختلف بدانند که نمیتوانند نقشی در ممیزی داشته باشند
فرزاد موتمن در پایان یادداشت خود می آورد: قصه، فقط قصه است و تنها خاصيت آن سرگرمي براي مردمي است كه هركدام يك شغل خاص دارند و به خوبي مي‌دانند كه در اصناف مختلف خودشان هم آدم‌هاي خوب و بد وجود دارد. بايد اين فهم و شعور و فرهنگ به وجود بيايد كه اعتراض‌هايي از اين دست، تنها باعث خودسانسوري هنرمندان مي‌شود و هيچ نتيجه سازنده ديگري ندارد. مديران صنوف مختلف بايد بدانند كه نمي‌توانند فارغ از آنچه كه قانون اساسي تعريف كرده، نقشي در مميزي داشته باشند و اعتراض‌هاي اين‌چنيني تمام شود.