1

فرزاد موتمن: ارشاد موافقت کرد که نام علی حضرتی به عنوان تهیه‌کننده “خداحافظی طولانی” در تیتراژ ذکر شود/خانه سینما مجوز تهیه‌کنندگی علی حضرتی را صادر کرد!

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: از جلمه حواشی جشنواره سی و سوم فیلم فجر حضور فرزند الیاس حضرتی صاحب امتیاز روزنامه “اعتماد” به عنوان سرمایه گذار تازه ترین فیلم فرزاد موتمن بود.

به گزارش سینماژورنال حواشی زمانی به اوج خود رسید که نام علی حضرتی سرمایه گذار 24 ساله فیلم “خداحافظی طولانی” در برخی محافل رسمی به عنوان تهیه کننده اعلام شد.

به دنبال آن و با کاندیدا شدن این فیلم در هفت رشته جشنواره نیز این ظن تقویت شد که مبادا تعلق خاطر داوران فجر به یک جریان خاص سیاسی باعث این توجهات شده است.

فکر نمیکنم نام علی حضرتی باعث توجه به فیلم شده باشد

فرزاد موتمن کارگردان “خداحافظی طولانی” درباره اینکه چقدر توجه هیات داوران به “خداحافظی طولانی” می تواند ربط داشته باشد به ریشه های سیاسی سرمایه گذار به سینماژورنال می گوید: من این طوری درباره قضیه فکر نکرده ام و بیشتر بلحاظ کیفیت اثری که تولید کرده ام انتظار توجه داوران را داشتم. واقعا فکر نمیکنم چون نام ایشان به عنوان تهیه کننده آمده بود هیات داوران به فیلم توجه نشان داد.

“سایه روشن” به جشنواره راه پیدا نکرد چون تجربی بود اما “خداحافظی طولانی” معمولی تر بود

وقتی از موتمن می پرسیم چطور میشود فیلم قبلی او “سایه روشن” که درست یک سال قبل به جشنواره فجری ارائه شده بود که دبیری آن هم برعهده رضاداد بود حتی لایق حضور در جشنواره تشخیص داده نمیشود اما فیلم فعلی این قدر مورد توجه قرار می گیرد بیان می کند: فکر میکنم فضای این دو فیلم با هم فرق داشتند. “سایه روشن” یک فیلم تجربی در گونه تریلر بود که هیات انتخاب نسبت به آن تمایلی نشان نداد اما “خداحافظی طولانی” فیلمی است که برای مخاطب عام ساخته شده و بلحاظ ساختار قابل درک تر است شاید برای همین هیات داوران هم به آن بیشتر توجه کردند.

خداحافظی طولانی
علی حضرتی(نفر دوم از راست) در رونمایی “خداحافظی طولانی” در کاخ جشنواره

در تیتراژ نام من و علی حضرتی به عنوان تهیه کننده می آید

سوال دیگری که درباره “خداحافظی طولانی” وجود دارد این است که بالاخره تهیه کننده فیلم کیست. موتمن یا علی حضرتی؟ فرزاد موتمن در این باره بیان می دارد: بنا شده در تیتراژ فیلم نام من و علی حضرتی به عنوان تهیه کننده بیاید. به هر حال ایشان تمامی سرمایه تولید فیلم را فراهم کرده و برای همین ما هم از ارشاد خواستیم که نامشان به عنوان تهیه کننده بیاید و خوشبختانه ارشاد موافقت کرد.

موتمن که پروانه ساخت “خداحافظی طولانی” را به نام خودش گرفته بود ادامه می دهد: بر این اساس “خداحافظی طولانی” دو تهیه کننده دارد؛ یکی من و دیگری علی حضرتی.

مجوز تهیه کنندگی علی حضرتی صادر شده

موتمن درباره اینکه آیا صدور پروانه تهیه کنندگی نیاز به مجوز اتحادیه تهیه کنندگان ندارد بیان می کند: خوشبختانه مجوز تهیه کنندگی ایشان از سوی صنف تهیه کنندگان خانه سینما صادر شده و برای همین ایشان از این لحاظ مشکلی ندارد.

علی حضرتی فیلمنامه را به من پیشنهاد داد

کارگردان آثاری خاطره انگیز چون “شبهای روشن” و “صداها” درباره نحوه آشنایی خود با علی حضرتی به سینماژورنال می گوید: ایشان خودشان پیشنهاد همکاری به من دادند. گویا کارهای قبلی مرا دیده بودند و بدشان نمی آمد همکاری داشته باشیم. فیلمنامه “خداحافظی طولانی” هم پیشنهاد خودشان بود.

موتمن می افزاید: حین همکاری هم فهمیدم بلحاظ دانش سینمایی آدم مطلعی است که سینمای روز ایران را پیگیری کرده است.

خداحافظی طولانی
ساره بیات و سعید آقاخانی در نمایی از “خداحافظی طولانی”

پخش فیلم را هدایت فیلم برعهده گرفته/فیلم عیدفطر اکران میشود

فرزاد موتمن درباره وضعیت اکران “خداحافظی طولانی” به سینماژورنال اظهار می دارد: پخش فیلم را هدایت فیلم برعهده گرفته است و به دنبال فراهم کردن زمانی مناسب برای پخش هستیم. برنامه مان این است که فیلم در اکران عیدفطر روی پرده برود.

برای اکران رسمی صدای پالایش شده روی فیلم قرار می گیرد

موتمن درباره تفاوت نسخه اکران با نسخه جشنواره می گوید: هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت جز صدای فیلم که در نسخه جشنواره آماده نبود و برای اکران رسمی صدای پالایش شده روی فیلم قرار می گیرد.