1

فرازهایی از اظهارات و ادعاهای مدیر نورس گروه فیلم و سریال شبکه سه⇐تلویزیون از پس دستمزد کمدی‌سازانی مانند مهران مدیری و پیمان قاسم‌خانی برنمی‌آید/بازیگری برای عطاران آنقدر به‌صرفه است که خودش هم بخواهد کارگردانی کند باز نمی‌شود!/برخی از این چهره‌ها حتی اگر کار نکنند و فقط فروشگاهی را افتتاح کنند یا در صفحه اینستاگرام‌شان تبلیغ بگذارند، هم کلی درآمد دارند!!/ “حوالی پاییز” از “نجوا”ی سعید شهسواری یا  “بازی نقاب‌ها”ی حسن‌پور بهتر بود!!!/ما تصمیم‌‌مان درباره متن “بانوی عمارت۲” را گرفته‌ایم و اینکه متن فصل دوم را برای حمیدنژاد بفرستیم و او نتیجه را در رسانه اعلام کند، اتفاق خوبی نیست؛ جلوی کارگردان‌‌سالاری می‌‌ایستم!!/ ستاره اسکندری هیچ وقت در تلویزیون ممنوع‌‌الفعالیت نبوده و سریال “گیله‌وا” با بازی ایشان بلافاصله بعد از “ستایش۳” روی آنتن می‌رود!/ حتی اگر عکس رامسین کبریتی در “ستایش۳” نشان داده می‌شد باز عده‌ای انتقاد می‌کردند!!/شاید گذر زمان مشکل پخش[ آثار گلشیفته] از تلویزیون را حل کند!!/برنامه‌ای برای حذف تهیه‌کنندگان قدیمی نداریم به جز تهیه‌کنندگانی نظیر تهیه‌کننده “دیوار به دیوار” که بدنامی مالی داشته‌اند

سینماروزان: مهدی آذرپندار از نویسندگان رسانه اصولگرای افراطی رجانیوز، پس از ورود علی فروغی به شبکه سوم تا مدیریت گروه فیلم و سریال این شبکه پیش رفته؛ آن هم با سابقه نگارش متن فیلمی انتقادبرانگیز با نام “ماه گرفتگی” که هنوز که هنوز است تهیه‌کننده‌اش موفق به اکرانش نشده!

با این حال این رزومه لاغر موجب نشده آذرپندار در گفتگوها و اظهاراتش پس از تصدی مدیریت در شبکه سه اعتماد به نفس خود را از دست دهد و گفتگوی اخیرش با رسانه اخیرا اصولگرای “فرهیختگان” هم پر است از مصادیقی بر این اعتماد به نفس!

مهدی آذرپندار در توجیه کمبود کمدی خوب در رسانه ملی گفت: واقعا پرداختن به کمدی در تلویزیون سخت‌تر شده است. به هر حال در شرایطی هستیم که سینمای ما به سمت کمدی رفته و کمدی‌ها خیلی می‌فروشند، نمایش خانگی و حتی تئاترهای ما به سمت کمدی رفته است و اینها، عدد و رقم‌هایی به کمدین‌ها پرداخت می‌کنند که اصلا نمی‌شود با آنها رقابت کرد. یعنی سال‌ها تلویزیون روی عده‌ای کمدین سرمایه‌گذاری کرده، اما حالا یا به دلایل مالی، نمی‌تواند با آنها کار کند و از عهده هزینه‌های بالای دستمزدهای آنها در برابر عددهای نجومی شبکه نمایش خانگی و سینما برنمی‌آید، یا آنکه به هر دلیلی نمی‌خواهد با برخی از آنها کار کند؛ از مهران مدیری گرفته تا پیمان قاسم‌خانی. در نتیجه می‌بینیم تعداد کمدی‌ها کمتر و تعداد ملودرام‌ها بیشتر می‌شود.

این مدیر نورس ادامه داد: کمدی‌های موفق تلویزیون روی دوش چه کسانی بوده، می‌بینید که خیلی از متن‌ها را پیمان قاسم‌خانی نوشته، خیلی‌ها را مهران مدیری کارگردانی کرده و رضا عطاران و اصغر فرهادی هم بوده‌اند. برخی از اینها، رابطه‌شان با تلویزیون قطع شده است. برخی مثل مهران مدیری دیگر نمی‌تواند سریال 90 شبی بسازد، نه در تلویزیون ما، بلکه در نتفلیکس هم که باشد، نمی‌تواند. چون توان سابق را برای انجام این کارها ندارد. یعنی ناگهان می‌بینید از میان گزینه‌های قبلی، آدمی که  90 شبی کار کند، وجود ندارد. درباره «رضا عطاران» هم در سینما به جهت مالی موقعیت‌هایی دارد که خیلی به‌صرفه‌تر است؛ یعنی بازیگری برای عطاران آنقدر به‌صرفه است که او خودش هم که بخواهد کارگردانی کند، باز نمیشود و نوبت به خودش دیر می‌رسد! یا اصغر فرهادی که موقعیت او تفاوت کرده است. شما نگاه که ‌بکنید می‌بینید کار کردن با کمدین‌های چهره سخت شده است. بقیه هم همه موقعیت‌هایی در سینما، اجرا، تئاتر و… دارند. برخی از این چهره‌ها کار نکنند و فقط فروشگاهی را افتتاح کنند یا در صفحه اینستاگرام‌شان تبلیغ بگذارند، هم کلی درآمد دارند. حالا شما در چنین فضایی می‌خواهید با ملودرام‌‌زدگی مقابله کنید و به سمت کمدی بروید. آن هم نه به دلایل ایدئولوژیک، چون واکنش مردمی داریم که ژانر کمدی در تلویزیون کم‌رنگ شده و همه‌چیز سمت ملودرام رفته است، بنابراین باید به سمت ساخت کمدی آن هم با چهره‌های جدید رفت.

آذرپندار درباره گلایه‌‌های عزیزالله حمیدنژاد از کیفیت متن فصل دوم “بانوی عمارت” گفت:‌ وقتی کاری موفق می‌‌شود، به‌‌نظرم برای تولید فصل‌‌های بعدی آن، باید روال تولید آن درنظر گرفته و حتی‌‌المقدور بنا‌‌به همان روال، ادامه‌‌ ماجرا پیش برود. اینجا هم ما کاری برخلاف روال سابق نکرده‌‌ایم. درمورد «بانوی عمارت یک» روال اینچنین بود که متن کاملا زیر نظر تهیه‌‌کننده نوشته شده و بعد از اتمام نگارش، در اختیار آقای «حمید‌‌نژاد» قرار گرفته است. روال فصل دو هم به همین منوال پیش رفته و خواهد رفت.

آذرپندار درباره عدم هماهنگی با حمیدنژاد برای نگارش فصل دوم گفت: اصلا دلیلی نمی‌‌بینم هماهنگی باشد. “بانوی عمارت۱” هم همین منوال بوده است. ما تصمیم‌‌مان درباره متن را گرفتیم و اینکه متن را برای کارگردان بفرستیم و او نتیجه را در رسانه اعلام کند، به‌‌نظرم اتفاق خوبی نیست… جلوی کارگردان‌‌سالاری می‌‌ایستم!!

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه با رد شایعات توقیف سریال “گیله‌وا” بدلیل ممنوع‌الفعالیت شدن ستاره اسکندری اظهار داشت: “گیله وا” پخش می‌‌شود و ستاره اسکندری هیچ وقت در تلویزیون ممنوع‌‌الفعالیت نبودند. “گیله‌وا” بعد از ستایش روی آنتن می‌‌رود.

آذرپندار در چرایی توقیف فیلمها و سریالهای بازیگران مهاجر نظیر‌ گلشیفته فراهانی و زهرا امیرابراهیمی گفت: تعداد زیادی رسانه وجود دارد که اگر آثار اینها روی آنتن برود خیلی اعتراض شدید خواهند کرد. چیزی نیست که بتوان درباره آن تصمیم واحدی گرفت و اینها از موضوعاتی است که شاید گذر زمان آن را حل کند.

این مدیر جوان درباره تفاوت وضعیت میان بازیگران همکار جم گفت: درباره رابعه اسکویی این ماجرا اتفاق افتاده و به بازیگری بازگشته و به‌نظر می‌‌رسد کار قابل دفاعی بود. به این جهت که اینها به دلایلی رفتند، بخش عمده‌‌ای مربوط به همان گپ و فاصله‌ایست که دو سال در سریال‌‌سازی ما اتفاق افتاد. همین تعدادی که رفتند، با تلویزیون زندگی خود را می‌‌گذراندند و به‌یک‌باره که سریال‌‌سازی متوقف شد، اینها رفتند. کسی اصرار بر رفتن خود دارد و فکر می‌‌کند که کار درستی انجام می‌دهد، موضعی درباره او اتخاذ می‌شود و کس دیگری است که همان اوایل آمد و گفت من اشتباه کرده و متوجه شدم اشتباه کردم و برگشته و می‌‌خواهد کار کند. این فرصت به‌نظرم به درستی باید در اختیار او قرار بگیرد. درباره آقای رامسین کبریتی این اتفاق نیفتاد که به این تحلیل برسیم که الان باید ایشان بازگردد.

آذرپندار پیرامون اینکه چرا حتی در مراسم ختم کاراکتر صابر(رامسین کبریتی) در “ستایش۳” تصویری ازش نبود بیان داشت: عده‌‌ای اگر عکس بود انتقادهایی داشتند چون تلویزیون موقعیت حساسی دارد.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه با دفاع از سریال انتقادبرانگیز “حوالی پاییز” گفت: من به‌عنوان کاری که یک تیم جوان آن را انجام دادند و مخاطب خوبی هم داشت، از این سریال کاملا راضی بودم. البته اگر به ضعف‌ها اشاره می‌کنید، من هم برخی ضعف‌های آن را قبول دارم. کارگردان سریال خودش بیان کرد این سریال برایش کلاس درس بود. اما شما کار را با کارهای مشابه خودش در شبکه‌های دیگر که همزمان روی آنتن بودند، مقایسه کنید؛ مثل سریال «نجوا» که سعید شهسواری تهیه کرده وابراهیم شیبانی ساخته یا  “بازی نقاب‌ها”  که  آقای حسن‌پور  کار کرده بود. خب «حوالی پاییز» آیا در مقایسه با کار استخوان خردکرده‌های فوق‌الذکر، کمتر بود و مخاطب کمتری داشت؟ همین سریال با این موضوع به این مهمی که با هزینه پایینی هم ساخته شد، در جشن حافظ نامزد جایزه شده بود…

آذرپندار با رد حذف برخی تهیه‌کنندگان قدیمی در ساختار تازه شبکه سوم مدعی شد: ما هیچ برنامه‌ای نداریم کسی را کنار بگذاریم. واقعا برنامه‌ای برای حذف نداریم به جز یکی، دو تهیه‌کننده که در سال‌های اخیر بدنامی مالی داشتند. نمی‌دانم اسم ببرم صحیح است یا خیر، ولی با تهیه‌کننده “دیوار به دیوار”(رحیمی نادی) به جهت مالی کار نمی‌کنیم، ولی حذف اینچنینی نداشتیم.