1

در پی فاجعه منا و اعلام سه روز عزای عمومی⇔تئاترها تعطیل شدند، افتتاحیه و اختتامیه جشنواره‌ها معلق گردید اما سینماهای کشور همچنان باز هستند!!!

سینماژورنال: در حالی که فاجعه انسانی رخ داده در جریان رمی جمرات در منا به اعلام سه روز عزای عمومی از سوی مقام معظم رهبری منجر شده است اما سینماهای کشور در این سه روز باز هستند.

به گزارش سینماژورنال غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با بیان اینکه در این باره شورای صنفی از سازمان سینمایی استعلام گرفته است به “مهر” می گوید: طبق استعلامی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده، تمامی سینماهای سراسر کشور با توجه به موضوعیت آثار اکران شده به نمایش خود در ایام عزای عمومی ادامه می دهند و در این خصوص مشکلی برای ادامه اکران وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس این اقدام تمامی سینماها می توانند طبق برنامه های از قبل اعلام شده به کار خود ادامه دهند.

معاونت هنری از لغو کلیه برنامه های هنری خبر داده بود

این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که این فاجعه و اعلام سه روز عزای عمومی پیشتر با صدور اطلاعیه ای از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد همراه شده بود. اطلاعیه ای که در آن از تعطیلی کلیه برنامه های هنری در سه روز ایام عزای عمومی خبر می داد.

متعاقب این اطلاعیه تئاتر شهر و دیگر تالارها و تماشاخانه های کشور سه روز تعطیل شدند و به دنبال آن نیز  افتتاحیه جشنواره فیلم کودک لغو شد و برگزاری اختتامیه جشنواره تئاتر شهر نیز معلق گردید.

با این حال درباره سینماها این اتفاق نیفتاده است و نه تنها سینماها تعطیل نیستند که سخنگوی شورای صنفی نمایش از هماهنگی با ارشاد برای باز ماندن سینماها سخن گفته است.

ربط موضوعیت اکران آثار کمدی با ایام عزاداری چیست؟

پیش از این و در ایام عزاداری های رسمی، سینماها یا تعطیل می شدند و یا در ساعات انتهایی عصر به اکران فیلمها می پرداختند و به نظر می رسد در مورد این اتفاق بدعتی تازه شکل گرفته است.

توجیه سخنگوی شورای نمایش درباره باز بودن سینماها در روزهای عزاداری، موضوعیت آثار اکران شده است که این هم توجیه درستی نیست چراکه این روزها همچنان کمدیهایی مانند “نهنگ عنبر” و “گینس” در برخی پردیسها روی پرده اند و فیلم موزیکال “دو دوست” نیز بصورت گسترده روی پرده رفته!