1

علی مطهری: نشانه‌هایی از آنچه به عنوان تخلف انتخاباتی در “ایران برگر” می‌بینیم در جامعه وجود دارد اما عمومیت ندارد/نگاه آسیب شناسانه سینما می‌تواند در رفتار آینده کاندیداها موثر باشد

سینماژورنال: “ایران برگر” از جمله آثار سیاسی سینمای ایران ایران است که سعی دارد بخشی از بی اخلاقیهایی که در جریان یک انتخابات در شهری دورافتاده رخ می دهد را رونمایی کند.

به گزارش سینماژورنال البته که این بی اخلاقیها چون کاملا بر محور کمدی و با زبان طنز بیان می شوند این قابلیت را پیدا می کنند که طیفهای مختلف مخاطبان بتوانند راحت و بی وسواس با آن ارتباط برقرار کنند.

اخیرا یکی از مقامات دولتی هم درباره این تخلفات سخنانی را بیان کرد و همین مساله باعث تمرکز بیشتر برخی منتقدان بر طنازیهایی شد که “ایران برگر” در رقابت میان “فتح ا..” و “امرا..” دو کاندیدای انتخاباتی یک روستا بر آن دست گذاشته است.

طبیعی است که یک سوی این نقد طنازانه نمایندگان مجلس باشند و دانستن واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این تصویرسازی از تخلفات انتخاباتی جذابیت داشته باشد بخصوص اگر به سراغ علی مطهری عضو صریح االلهجه کمیسیون فرهنگی برویم این جذابیت دوچندان می شود.

زبان “ایران برگر” طنز است و کارش پررنگتر کردن واقعیات کوچک

یکی از نکاتی که به زبان طنز در “ایران برگر” بیان می شود تطمیع مردمان یک روستا توسط دو کاندیدای اصلی شهر برای رأی دادن به نفع آنهاست؛ مساله ای که مطمئنا در عالم واقع چون نوعی خرید و فروش رأی قلمداد می شود تخلف انتخاباتی محسوب می شود.

وقتی از علی مطهری می پرسیم که نمایش طنزآلود یک تخلف انتخاباتی در “ایران برگر” چقدر منطبق است با آنچه در عالم واقع رخ می دهد وی به سینماژورنال می گوید: “ایران برگر” از جمله آثاری بود که در جشنواره فجر سال قبل آن را دیدم و طبیعی است که فیلم چون طنز است کارش پررنگتر کردن واقعیات کوچک است و برای همین نمی توانیم به طور قطعی بگوییم آنچه در فیلم می گذرد در جامعه رواج دارد.

نشانه هایی از آنچه در “ایران برگر” می بینیم در جامعه وجود دارد

وی ادامه می دهد: من اطلاعاتم درباره تخلفات انتخاباتی کامل نیست و بخصوص که درباره شهرستانها هم اطلاع کافی در این باره ندارم اما این را میتوانم بگویم نشانه هایی از آنچه به عنوان تخلف انتخاباتی در “ایران برگر” می بینیم در جامعه وجود دارد اما عمومیت ندارد.

ایران برگر
ایران برگر

تماشای فیلم برایم ناراحتی نداشت

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که نماینده مردم تهران است پیرامون اینکه آیا به عنوان یک نماینده به هنگام تماشای “ایران برگر” برایش ناراحتی پیش نیامده به سینماژورنال می گوید: نه، اصلا حس بدی نداشتم چون اولا زبان فیلم طنز است و ثانیا در تهران تخلف انتخاباتی واقعا به آن شکلی که در فیلم می بینیم وجود ندارد. در شهرستانها هم شاید برخی مواقع باشد اما پررنگ نیست.

باید کمک کرد به برطرف کردن تخلفات

وی می افزاید: شاید تا حدودی تخلفات انتخاباتی داشته باشیم اما به هر حال موافق این تخلفات نیستیم و باید کمک کنیم به برطرف کردن آنها.

نگاه آسیب شناسانه “ایران برگر” می تواند در رفتار آینده کاندیداها موثر باشد

علی مطهری در انتهای گفتگوی خود با سینماژورنال با اشاره به ظرفیتهای سینما به عنوان هنری که می تواند کمک کند به حل معضلات بیان می دارد: یقینا ساخت فیلمهایی که منصفانه برخی رفتارها را نقد کنند از منظر آگاهی بخشی هم که شده موثر است و نگاه آسیب شناسانه سینما و فیلمهایی مانند “ایران برگر” در نمایش یک تخلف انتخاباتی می تواند در رفتار آینده کاندیداها اثرگذار باشد.

وی تاکید کرد: البته که این تصویرسازی هم باید منصفانه و بی حب و بغضهای شخصی صورت گیرد.