1

علی ضیاء: نیاز داریم به تولید سریالهای آموزشی جذاب درباره بیماران اچ.آی.وی

سینماژورنال: علی ضیاء مجری جوان رسانه ملی معتقد است کارگردانان سینما و تلویزیون قادر هستند آثاری جذاب با مضمون ایدز و بیماران آن تولید کنند.

به گزارش سینماژورنال علی ضیاء مجری جوان تلویزیون با اشاره به اینکه تلاشهایی در جهت تولید آثاری با محوریت ایدز هم در سینما و هم در تلویزیون صورت گرفته است بیان داشت: کارگردانان ما قادر هستند که درامهایی کاملا جدی و واقع گرایانه درباره بیماران ایدز بسازند و فقط کمی دقت در داستان پردازی لازم است.

دغدغه های شخصی

این مجری بااخلاق درباره اینکه چرا در سینما و تلویزیون کمتر فیلم و یا مجموعه ای درباره بیماری ایدز و آگاهی رسانی آن به مردم ساخته شده است گفت: برخی از دوستان کارگردان نظیر پوران درخشنده در فیلم “شمعی در باد” و یا اصغر فرهادی در مجموعه  “داستان یک شهر” و یا منوچهر پوراحمد در مجموعه “آخرین ستاره شب” با انتخاب سوژه بیماری ایدز در قالب یک اثر داستانی و چالش‌های پیش‌روی فرد مبتلا، تلاشهایی در این باره انجام داده اند اما این تلاشها بیشتر جنبه شخصی داشت و براساس دغدغه های شخصیشان شکل گرفته بود.

وی ادامه داد: البته که تولید اثراتی که جوششی باشند و برآمده از درونیات خیلی هم خوب است اما ما نیاز داریم به آثاری داستانی پیرامون ایدز که دارای وجه آموزشی خود هم باشند و بلحاظ تکنیکی نیز استانداردهای لازم را داشته باشند.

نیاز به تولید محصولات نمایشی آموزشی درباره ایدز

این مجری خاطرنشان ساخت: به نظرم کارگردانان سینما و تلویزیون باید در این حوزه ورود داشته باشند و آثار ارزشمندی تولید کنند که به خصوص برای جوانها هم دارای جذابیت و هم دارای بار آموزشی باشد.

 این مجری جوان ضمن اشاره به تلاش های برخی سینماگران خارجی درباره نمایش وضعیت بیماران اچ.آی.وی اظهار داشت: کارگردان صاحب نام و با تجربه ای مثل “جاناتان دمی” در اوایل دهه هشتاد با ساخت فیلم “فیلادلفیا” در این زمینه بسیار موثر عمل کردند؛ فیلمی که در زمان خود اثرگذاری لازم را هم داشت. در سالهای اخیر هم هرازگاه فیلمهایی مانند “باشگاه خریداران دالاس” با محوریت بیماران اچ.آی.وی تولید شده است که کمابیش سعی کرده اند در این باره اطلاع رسانی کنند.

علی ضیاء تأکید کرد: در کنار توجه به نمونه های خارجی باید در کشورمان هم محصول سینمایی یا تلویزیونی باکیفیت پیرامون ایدز تولید شود تا مخاطبان هم درباره منشأ ابتلا و هم درباره چگونگی مراوده با بیماران ایدز بیشتر بدانند.

گفتنی است کمپین “هنر+ایدز” که از نوروز ۹۵ آغاز به کار کرده، کمپینی مردم‌نهاد است که می‌کوشد به نوبه خود زمینه ارتباط بیشتر میان اهالی هنر و مردمان در زمینه آگاهی بخشی پیرامون این بیماری را فراهم کند و به بررسی دلایل عدم استفاده کافی هنرهای نمایشی از سوژه های مرتبط با بیماران اچ.آی.وی بپردازد.