1

علیرضا رییسیان در ارزیابی عملکرد پنج ساله سینمای اعتدال بیان کرد⇐ساختار نامتوازن دولتی بزرگترین مشکل سینمای ایران است/اینکه “پروانه ساخت” تبدیل به رانت شده متأثر کننده است!/هیچ جسارتی در مدیران فعلی برای رفع این مشکلات دیده نمیشود!/چرا در این دولت تکلیف مسائل تهیه‌کنندگان و پخش و اکران به سرانجام نرسید؟؟/چرا مدیران سینما از کوچک کردن سازمان‌هایی که فاقد مأموریت مشخص هستند اما بودجه‌های زیادی میگیرند سرباز زدند؟

سینماروزان: این روزها همه منتظر معرفی جانشین محمدمهدی حیدریان بازنشسته در سازمان سینمایی هستند و از همین حیث ارزیابی 5 ساله سینمای دولت اعتدال در دستور کار سینماگران قرار گرفته.

به گزارش سینماروزان علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران با مرور کارنامه سینمایی دولت اعتدال به “سینماپرس” گفت: بی‌توجهی به مشکلات و انتظارات اهالی سینما توسط مدیران باعث ایجاد دلسردی و بی‌انگیزگی در میان بسیاری افراد شده است؛ ساختار نامتوازن دولتی که خود مدیران بارها به آن اذعان کرده‌اند بزرگترین مشکل امروز سینمای ایران است اما اسفا که هیچ شهامت و جسارتی در میان مدیران برای رفع این معضل بسیار مهم دیده نمی‌شود و هیچ مدیری رأس کار نمی‌آید که دست به تغییرات ساختاری بزند.

وی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم هم نهاد صنفی ما باید خودش را به روز کند و از این همه تمرکزگرایی بیهوده دوری کند و هم سازمان سینمایی باید تغییرات جدی در ساختار و تشکیلات دهد. در حال حاضر دریافت پروانه ساخت تبدیل به رانت شده و این اتفاق بسیار متأثرکننده است. مشکل اکران و پخش نیز یکی دیگر از مشکلات ساختاری است که متأسفانه وضعیت آن روز به روز وخیم‌تر می‌شود و اگر از درون سازمان سینمایی که هم سیاست‌گذار و هم ناظر است تغییر صورت نگیرد در بدنه سینما هم تغییر ایجاد نمی‌شود.

این سینماگر با تأکید بر اینکه حداقل توقعات این بود که در این دولت تکلیف مسائل تهیه‌کنندگان و شورای پخش و اکران به سرانجام برسد تصریح کرد: متأسفانه هیچ یک از این توقعات برطرف نشد و هیچ مسئله مثبتی رخ نداد. بسیاری از اهالی سینما به صورت جدی خواستار آن بودند تا سازمان‌هایی که فاقد مأموریت مشخص هستند اما بودجه‌های زیادی از سازمان سینمایی می‌گیرند کوچک و جمع شوند اما این اتفاق رخ نداد و معلوم نیست مدیران سینمایی به چه دلیلی از انجام این مسائل مهم سرباز می‌زنند!