1

عزیزا.. حمیدنژاد از افتخاری می‌گوید که نصیب شمقدری و ایوبی کرده/چرا خانه سینما درباره لابی‌گری در انتخابات سکوت کرده؟

سینماژورنال: عزیزا.. حمیدنژاد آخرین فیلمش “آناهیتا” را با بازی شهاب حسینی در دولت اول احمدی نژاد با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخت و بعد از آن و به دلایل مختلف که شاید یکی از آنها شکست تجاری “آناهیتا” باشد تاکنون نتوانسته فیلمی بسازد.

به گزارش سینماژورنال این کارگردان که اخیرا و با حضور در تیم کارگردانی سریال “چرخ فلک” بازگشت به پشت دوربین را تجربه کرده در گفتگویی که به بهانه همین سریال با “شرق” انجام داده درباره بیکاری در سینما گفته است: فیلم‌ساز اگر بخواهد مؤلفه‌های خودش را حفظ کند تحت فشار قرار می‌گیرد و کمتر می‌تواند فیلم بسازد کمااینکه من در دوره آقایان شمقدری و ایوبی نتوانستم فیلم بسازم و همیشه می‌گویم بگذار این افتخاری برای آقایان شمقدری و ایوبی باشد که نه حمیدنژاد، بلکه کارگردان «اشک سرما» نتوانست در مدیریت این دوستان فیلم بسازد. 

آن قدر فضا آلوده است که…

وی ادامه داده است: آن‌قدر فضا آلوده است که تحلیل‌کردن درباره اینکه این مدیریت خوب است یا بد، بیهوده است. مسئله ریشه‌ای‌تر از این حرف‌هاست. در دهه‌های ٦٠ و ٧٠ مدیریت منسجمی نداشتیم اما انگیزه‌های انقلابی قوی بر همه حاکم بود و خودانگیخته کار می‌کردند و فیلم‌هایی که در آن زمان ساخته شده، پر از انگیزه و انرژی است؛ پلان‌به‌پلان فیلم‌ها پر از علاقه و شیفتگی به سینما است. چیزی که الان وجود ندارد. فیلم‌های‌ میلیاردی ساخته شده و می‌شود، اما هیچ‌کدام تأثیر‌گذار نبوده است.

کارگردان “هور در آتش” افزوده است: آدم‌های زیادی با بودجه‌های کلان فیلم ساختند و فیلم‌های‌ گران‌قیمتی ساخته شده، اما هیچ‌کدام نتوانستند دل مخاطب را بلرزانند و این جای تأسف دارد. خیلی امیدی به بهبودی این شرایط ندارم و اگر بتوانم مؤلفه‌های خودم را حفظ کنم و فیلم بسازم، این کار را انجام می‌دهم و اگر نه، فیلم نمی‌سازم.

ایرادات کلیدی اساسنامه خانه سینما

حمیدنژاد که مدتی از فعالان صنف خانه سینما بود اما در سالهای اخیر از این حیث کاملا منزوی شده در تشریح دلایل این انزوا به وجود ایرادات کلیدی در اساسنامه خانه چنین اشاره کرده است: فعالیت‌های صنفی باید وجود داشته باشد و صنف‌هایی که آن‌قدر مقتدر باشند که بتوانند از اعضایشان دفاع کنند، منتها خانه سینما یک مشکل اساسی دارد و آن اساسنامه‌اش است، درباره مجامع عمومی و رأی‌گیری و لابی‌کردن در انتخابات سکوت کرده و هیچ مورد و بند و تبصره‌ای دراین‌باره وجود ندارد که آیا صنف می‌تواند لابی کند یا نه؟