1

طعنه مجری تلویزیون به مدیران مسلط به تکنیک “۱۰۰روزه”

سینماروزان: رضا رفيع، طنزپرداز درباره بايسته‌هاي طنزپردازي و رعايت اخلاق در اين حوزه سخن گفت و توضيح داد: طنز اگر جوانب انصاف و اخلاق را رعايت نكند، مي‌تواند آسيب‌زا باشد و افكار عمومي را جريحه‌دار كند.

به گزارش سینماروزان و به نقل از “جوان” وی ادامه داد: به فرض هجو كردن، آبرو بردن و تهمت زدن به صرف اينكه كسي بخندد بايد يك ضد ارزش قلمداد شود و اگر جامعه از بلوغ كافي برخوردار باشد و سلامت اخلاقي در آن حاكم باشد، حتماً نسبت به اين جنس از طنز واكنش خوبي نشان نخواهد داد ولي با همين سلاح طنز بيش از حرف جدي مي‌تواند در سلامت رواني و اخلاق جامعه تأثيرگذار باشد چون زبان طنز زبان شيريني است كه مي‌تواند در خدمت رشد جامعه و حتي مسئله امر به معروف قرار گيرد.

اين طنزپرداز در ادامه با بيان اينكه امر به معرف وجه ديني و ملي دارد، عنوان كرد: بسياري از اهل دين ما با فريضه امر به معروف آشنا هستند اما در پياده كردن اين فريضه مشكل دارند و شيوه آن را نمي‌دانند، يكي از اين شگردها شيوه زباني است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا برخي مديران ما از فنون طنزپردازانه در بيان استفاده نمي‌كنند، خاطرنشان كرد: اتفاقاً خيلي از مديران ما در مقام اجرا به لحاظ قول و قرارهايي كه مي‌دهند از طنز استفاده مي‌كنند، مي‌گويند صد روزه فلان كار را مي‌كنيم و همه مي‌خندند و سه سال بعد مي‌بينيد كه اين اتفاق نيفتاده است.

رفیع افزود: نكته ديگر اينكه طنز از درد نشئت مي‌گيرد و اگر غير از اين باشد طنز به اصطلاح سنگي مي‌شود هر كو آگاه‌تر پردردتر، هر كو پردردتر او رخ زردتر.
رفيع درباره طنز تصويري نيز توضيح داد كه اين طنز در روزگار ما خيلي كاربرد دارد، من سال‌ها در مطبوعات نوشتم و سردبير گل آقا بودم اما ديدم كه تلويزيون گستره خيلي وسيعي در اختيار انسان قرار مي‌دهد كه انكارناپذير است. شما را تا قلب روستاها و شهرستان‌ها مي‌برد. توده مردم با تلويزيون ارتباط بهتري پيدا مي‌كنند. البته مسئولان هم از “قندپهلو” استقبال كردند و اگر مديران تلويزيون همكاري كنند ادامه “قندپهلو” را به روي آنتن خواهيم برد. من جزو طنزپردازاني هستم كه موضوعات اجتماعي را به موضوعات سياسي ترجيح مي‌دهم و براي همين موضوع آب را بارها به شكل شعر و نثر مورد توجه قرار دادم.