1

طعنه عبدالله علیخانی به انفعال مدیران فرهنگی در حمایت جدی از اهالی سینمای کرونازده⇐پدری کردن به این نیست که هر شب بیایی خانه و گوش بچه‌ات را بپیچانی که چرا نمره‌ات کم شده!!!

سینماروزان: بیشتر از هفت ماه از رکود کرونایی دامنگیر سینما و اهالی آن گذشته ولی با وجود شمار اندک اهالی سینما نسبت به بسیاری از صنوف دیگر همچنان سازوکاری برای حمایت جدی و مداوم از اهالی سینما اتخاذ نشده.

کل اعضای خانه سینما به پنج هزارنفر نمی‌رسد ولی از ابتدای سال تاکنون جز یک سبدکالای حداقلی که آن هم با حذف هزاران سینماگر در نقطه‌ای دورافتاده، اعطا شد هیچ بسته ارزاق دیگری نصیب سینماگران نشده؛ این اتفاق درحالیست که خانه کارگر با حدود دو میلیون عضو در شش ماه اخیر به طور مرتب مشغول اعطای سبدکالا به تمام اعضا است.

عبدالله علیخانی از تهیه‌کنندگان‌ و پخش‌کنندگان‌ کهنه‌کار سینمای ایران با انتقاد از اهمال‌های مدیریتی در حمایت از سینماداران به ایلنا گفت: وقتی برای نگهداری سالن سینما ماهانه ۲۵ میلیون تومان هزینه می‌کنم، سازمان سینمایی می‌خواهد ۲۰ میلیون تومان به من کمک کند یا ۱ میلیون تومان؟ اگر قرار است رقم‌هایی پرداخت شود که در مقابل هزینه‌های نگهداری سالن سینما ناچیز است همان بهتر که پرداخت نشود.

علیخانی ادامه داد: با این رقم‌های ناچیز، کدام بخش از هزینه‌های ما جبران می‌شود؟ من از عید امسال که سینماها تعطیل است تا امروز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردم. با کمک‌های یک میلیون تومانی کجای این هزینه‌ها جبران می‌شود؟ آن رقم‌ها را هم نمی‌گیرم تا منتی سرم نباشد.

مدیرعامل موسسه سینمایی پویافیلم متذکر شد: هر سینمایی در اندازه خودش باید سنجیده شود. سینمای عصر جدید در روزهای عادی و زمانی که کرونا نبود روزانه یک میلیون تومان به طور میانگین فروش داشت که با شیوع کرونا و شرایطی که وجود دارد روزانه ۴۰ هزار تومان در گیشه بلیت می‌فروشیم یعنی بیشتر از ۵ یا ۶ مشتری وارد سینما نمی‌شود.برای سالن سینما فرقی نمی‌کند کل ظرفیت ۶۰۰ نفری آن پر شود یا ۵ نفر پای یک فیلم بنشیند.وقتی چراغ سالن سینما روشن می‌شود باید تمام خدمات ارائه شود. از روشن کردن تهویه سالن‌ها تا حضور پرسنل و آپاراتچی و مسئول گیشه و … باید آماده شود. لامپ‌های پروژکتور تاریخ و ساعت مصرف دارد. هر بار که روشن می‌شود از عمر آن کم می‌شود و باید در یک بازه زمانی تعویض شود. این هزینه‌های جاری یک سالن سینما است که باید در نظر گرفته شود.

این تهیه‌کننده باسابقه خاطرنشان ساخت: پدری کردن به این نیست که هر شب بیایی خانه و گوش بچه‌ات را بپیچانی که چرا نمره‌ات کم شده است. پدری کردن یعنی اینکه تمام امکانات را برای فرزندانت فراهم کنی.وزارت ارشاد و سازمان سینمایی چه حمایت‌هایی در این مدت از سینماگران کردند؟ نمی‌شود این جاده بین سینماگران و مدیران یک‌طرفه باشد و تنها از سینماگران توقع داشته باشند که در این مسیر همراهی کنند و هیچ‌گونه حمایتی از سوی مدیریت دولتی نباشد.

علیخانی تاکید کرد: ما تمام نیروهایمان را حفظ کردیم چون به سرمایه نیروی انسانی اعتقاد داریم.تمام افرادی که برای سینمای عصر جدید کار می‌کنند همگی در حوزه کاری خودشان متخصص هستند و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را از کار کنار گذاشت و بعد که سینما رونق گرفت دوباره به سراغشان رفت.تخصص در سینما با سال‌ها حضور و تجربه به دست می‌آید و به راحتی نباید آن را از دست داد.