1

شگفتی‌های حاصل از افشای فهرست حمایتی موسسه رسانه‌های تصویری⇐حمایت ۸۵۳ميليوني از فيلم توقيفي حاتمي‌کيا/صرف بودجه ۷۰۰ميليوني براي مالکيت فيلم توقيفي پرستويي!/صرف بودجه نيم ميلياردي براي مالکيت فيلمي توقيفي از محسن اميريوسفي که حمایت نزدیک به ۷۰۰میلیونی فارابی را هم داشت!!/حمایت ۶۴۰میلیونی از شجاع‌نوری و همسرش!/حمایت ۱۵۰میلیونی از «آبجی»محمدحسین قاسمی که فارابی هم ۵۶۰میلیون بهش داده بود!!/حمایتهای مکرر از همسر مدیرعامل ابوالمشاغل خانه سینما/صرف بودجه نیم میلیاردی برای فیلم توقیفی کیانوش عیاری/حمایت چندصدمیلیونی از علی انصاریان، شراره رخام و…

سينماروزان: بالاخره دعوت به شفاف سازي که اول بار از سوی رسانه هاي مستقل درخواست شده بود، موسسه رسانه‌هاي تصويري را هم به واکنش واداشت و اين موسسه کمی بیش از دو ماه بعد از فارابي، فهرستي از بودجه هاي حمايتي خود در فاصله زماني 88 تا 95 را منتشر کرد.

به گزارش سينماروزان اصلي‌ترين ويژگي اين فهرست درست به مانند فهرست حمایتی فارابي آن است که حمايتهای درشت شامل حال آثاري شده که گيشه مطلوبي نداشته و به بيان ديگر شکست‌خورده اکران بوده‌اند. فهرست کامل حمایتها را اینجا ببینید.

در ميان آثار حمايت شده شگفتيهاي خاصي هم وجود دارد؛ از جمله اين شگفتيها صرف هزينه بيش از 800 ميليوني براي خريد مالکيت فيلم توقيفي «گزارش يک جشن»ابراهیم حاتمی کیا است و همچنين صرف حدود نيم ميليارد براي خريد مالکيت فيلم «آشغالهاي دوست داشتتني»محسن اميريوسفي؛ فيلمي که عليرغم استقلال طلبي کارگردانش با وامي نزديک به 700میلیون در فهرست حمایتی فارابی هم قرار داشت.

پرويز پرستويي که اخيرا به خاطر تحريم افطاري روحاني در کانون توجه قرار گرفته هم جايي ويژه در فهرست مالي موسسه رسانه‌هاي تصويري دارد. پرستويي به خاطر شراکت در توليد فيلم توقيفي «خرس» به همراه جواد نوروزبيگي نزديک به 700 ميليون دريافت کرده است؛ بماند که کارگرداني به نام عليرضا عزيزي هم به خاطر مستندهايي با محوريت پرويز پرستويي صدميليون دريافت کرده است.

فرشته طائرپور همسر مدیرعامل خانه سینما و خواهر همسر محمد بهشتی مدیر دهه شصتی سینما از دیگر چهره هایی است که در فهرست حمایتی موسسه رسانه های تصویری، نامش چندین بار تکرار شده است و مجموعا بیش از نیم میلیارد عایدی داشته آن هم برای عناوینی که زمان تولید برخی از آنها مانند «پاتال…» به دو دهه قبل برمیگردد!!

جواد نوروزبیگی از دیگر نامهایی است که در این فهرست مدام تکرار شده و مجموعا بیش از یک میلیاردی دریافتی داشته!

درشت ترین ارقام موسسه رسانه ای تصویری به محمد خزاعی برای فیلم انتخاباتی «قلاده های طلا» رسیده که 2.7میلیارد برای مشارکت در تولید آن پرداخت شده است!!!

بعد از خزاعی تهیه کننده ای به نام سیامک پورشریف قرار دارد که برای تولید فیلمی کم فروش به نام «برلین منفی هفت» مشارکتی نزدیک به 2.5میلیارد از رسانه های تصویری داشته است!! «برلین منفی هفت» را رامتین لوافی کارگردان برگزیده محفل 97 جهانی فجر ساخته بود و این فیلم در اکران رسمی 100میلیون هم نفروخت!!

محمدحسین قاسمی که برای فیلم اکران نشده «آبجی» نزدیک به 560میلیون از فارابی گرفته بود برای این فیلم 150میلیون هم از رسانه های تصویری گرفته تا حتی بدون اکران هم به سوددهی کامل برسد!؟

علیرضا شجاع نوری برای فیلم «دونده زمین» که مدتها توقیف بود 150میلیون از رسانه های تصویری گرفته است و همسرش مونا زندی حقیقی برای «آیین هماوایی» که مشخص نیست اکران شده یا نه 490 میلیون از رسانه های تصویری عایدی داشته است.

رضا میرکریمی با فیلم «امروز» که بودجه تولیدش را حوزه داده بود در فهرست رسانه های تصویری خودنمایی میکند. میرکریمی بابت این فیلم کم فروش 150میلیون از رسانه های تصویری دریافت کرد است!

جالب است افرادی همچون علی انصاریان فوتبالیست سابق که اخیرا بازیگر شده(!) و همچنین شراره رخام که هیچ گاه سطحی بالا از حضورهای سینمایی را تجربه نکرده بود هم حمایتهای چندصدمیلیونی موسسه رسانه های تصویری را داشته است.

در ادامه مروری داشته ایم بر تهیه کنندگان دارای جایگاه ویژه در حمایتهای موسسه رسانه های تصویری:

–محمد خزاعي: قلاده هاي طلا(2ميليارد و 720ميليون)

–سيامک پورشريف: برلين منفي هفت(2ميليارد و 478ميليون)

–محمد پيرهادي: گزارش يک جشن(853ميليون)

–فرشته طائرپور: نيلوفر(40ميليون)+آينه هاي روبرو(280ميليون)+پاتال و آرزوهاي کوچک(130ميليون)+خاله قورباغه(1و2)(8ميليون)+زن دوم(30ميليون)+سمندون(6ميليون)+گلنار(14ميليون)+يکي بود يکي نبود(14ميليون)+وقتي همه خواب بودند(12ميليون)

–محسن علي اکبري: تلفن همراه رييس جمهور(654ميليون)

–جواد نوروزبيگي: يک سطر واقعيت(183ميليون)+خرس(700ميليون به همراه پرويز پرستويي)+اعترافات ذهن خطرناک من (297 ميليون و نيم)+سوگ(50ميليون)

–پرويز پرستويي: خرس(700ميليون به همراه جواد نوروزبيگي)

–محسن اميريوسفي: آشغالهاي دوست داشتني( 550 ميليون)

–کيانوش عياري: خانه پدري(500ميليون)

–سعيد سعدي: پنجاه قدم آخر (270ميليون)+سيزده(250ميليون)

–مونا زندي حقيقي: آيين هماوايي (490ميليون)

–عليرضا شجاع نوري: دونده زمين( 150ميليون)

–مقصود جباري: آزادي مشروط( 450 ميليون)

–محمدحسن نجم: تراژدی(350میلیون)

–شراره رخام: آرزوهاي ناتمام(140ميليون)+غزاله(185ميليون)

–علي انصاريان: کلاف(300ميليون به همراه شهرام دانش پور)

–رضا ميرکريمي: امروز(250ميليون)

–محمدرضا شفيعي: سربه مهر(250ميليون)

–محمدرضا عرب: تنهايي(100ميليون)+ندارها(170میلیون)

–محمدحسين قاسمي: آبجي(150ميليون)