1

شوخی با مقامات شهری یا مهاجرت کارگردان به GEM، کدامیک دلیل این امر است؟⇐”سه بیگانه” علیرغم دارا بودن پروانه نمایش، از مسیر اکران خارج شد

سینماروزان: در حالی که بنا شده بود کمدی انتقادی “سه بیگانه” بعد از “خشکسالی و دروغ” در گروه سینمایی زندگی روی پرده برود در تصمیمی غریب شورای صنفی نمایش این فیلم را از مسیر اکران خارج کرد و “مشکل گیتی” را جایگزین آن کرد.

به گزارش سینماروزان حذف “سه بیگانه” از مسیر اکران در شرایطی رخ می دهد که این فیلم پروانه نمایش ارشاد را داشت و البته قرارداد اکران این فیلم هم ثبت شده بود اما در اقدامی کاملا محافظه کارانه این فیلم از اکران کنار رفت تا تنوعی نسبی که به واسطه حضور این کمدی می توانست در اکران پاییزی به وجود بیاید چند هفته دیگر به تأخیر بیفتد.

هنوز مشخص نیست که دلیل خارج کردن “سه بیگانه” از مسیر اکران چیست؟ آیا مشکل بر سر نام کارگردان آن است که سر از یک شبکه ماهواره ای برآورده؟

آیا همکاری دست اندرکاران یک فیلم با جم اسباب توقیف آنها را موجب می شود؟

اگر این گونه باشد چطور است همین حالا فیلمی مانند “نیمه شب اتفاق افتاد” را روی پرده داریم که بازیگرش رابعه اسکویی مدتهاست به جم پیوسته است؟ این بازیگر در ماههای گذشته و حین حضور در جم فیلمهایی مانند “ننه نقلی” و “یحیی سکوت نکرد” را نیز هم در اکران سراسری و هم در گروه دولتی هنروتجربه روی پرده داشت و ابدا ندیدیم که شورای صنفی نمایش با اکران این آثار مخالفت کند.

از آن سو اخیرا قرارداد اکران یک فیلم دیگر به نام “افسونگر” هم در شورای صنفی نمایش ثبت شده که مدیر فیلمبرداری آن افشین علیزاده  نیز با یک درجه ارتقای شغلی به کارگردانی برای جم مشغول است!(اینجا را بخوانید)

این تناقضات است که از دستور اکران خارج کردن “سه بیگانه” علیرغم داشتن پروانه نمایش و ثبت قرارداد اکران در شورای صنفی نمایش را زیر سوال می‌برد.

به خطر افتادن امنیت سرمایه گذاری در سینما

جالب است که سخنگوی شورای صنفی نمایش خروج این فیلم از مدار اکران را به دستور ارشاد دانسته است.

این اظهارنظر این شائبه را ایجاد می کند که آیا مضمون انتقادی این فیلم و به خصوص شوخی های تند و تیز آن نسبت به برخی معضلات شهری که ناخواسته مقامات شهری را هدف گرفته در این مسیر نقش داشته است.

باید منتظر ماند و دید واکنش مقامات ارشاد نسبت به این توقیف بی دلیل چیست؟ مسأله بر سر مهاجرت به جم است یا شوخی با ارگانهای شهری دلیل این توقیف بوده است؟

دلیل هر چه باشد مهمترین خروجی این تصمیمات ناگهانی فقط و فقط امنیت سرمایه گذاری در سینما را روزبروز پایین تر می آورد آن هم در مورد پروژه هایی که با کمترین حمایت بخش دولتی و حضور تمام قد بخش خصوصی تولید شده اند.