1

شوخی اکبرعبدی با مأموران اطلاعات؛ چرا و چگونه؟!

علی شاه حاتمی کارگردان “مذاکرات مستقیم آقای عبدی” در گفتگو با سینماژورنال درباره چرایی شوخی با ماموران اطلاعات در این فیلم و چگونگی کسب رضایت از نمایندگان اطلاعات برای اکران بدون سانسور فیلم توضیح می دهد.

سینماژورنال/حـــامد مظفـــری: تازه ترین فیلم سینمایی علی شاه حاتمی با عنوان “مذاکرات مستقیم آقای عبدی” در حالی با کمترین تبلیغات روی پرده رفته است که به دو دلیل این فیلم میتواند یکی از آثار قابل بحث سالهای اخیر سینمای ایران باشد.

یکی از این دلایل آن است که کل فیلم در استودیو و با حضور یک بازیگر بداهه پرداز که اکبر عبدی است فیلمبرداری شده و دلیل دوم آن است که در فضای سراسر کمدی این فیلم با همه چیز و همه کس شوخی شده است؛ از وزارت امور خارجه گرفته تا وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما و حتی وزارت اطلاعات.

در بخشهایی از فیلم اکبر عبدی که توسط یک گروگان گیر در تابوتی زندانی شده سعی دارد حین تماس تلفنی با ماموران وزارت اطلاعات شرایط رهایی خود از تابوت را فراهم کند. شوخیهایی که در این قسمت میان عبدی و مامور اطلاعات(با صدای یوسف مرادیان) شنیده می شود میتواند به نوبه خود بیانگر جلو رفتن خطوط قرمز در سینمای ما باشد.

هیچ ناظری وجود نداشت

علی شاه حاتمی کارگردان این فیلم درباره اینکه آیا شوخی با ماموران اطلاعات با هماهنگی آنها صورت گرفته و آیا ناظرانی از این نهاد حین فیلمبرداری سرصحنه حضور داشته اند یا نه به سینماژورنال گفت: هیچ ناظری وجود نداشت و فیلمنامه هم قبل از ساخت در اختیار هیچ کس قرار نگرفت اما بعد از ساخت فیلم جلساتی با نمایندگان ارگانهای مختلفی که با آنها شوخی شده بود برگزار گردید و فیلم برای آنها به نمایش درآمد.

به دوستان گفتم یک بار هم که شده اجازه نقد دهید

وی درباره جزییات جلسه با نمایندگان وزارت اطلاعات بیان داشت: به دوستان گفتم یک بار هم که شده اجازه دهید با زبان طنز نقد شوید و به دنبال این نباشید که مدام مدحتان گفته شود. البته که تاکید کردم هیچ جای فیلم مطابق نظرشان سانسور نمیشود ولی اگر موافق بخشهای مربوط به وزارت اطلاعات نبودند حاضرم که تمامی این نماها را حذف کنم.

دو راه پیش روی نمایندگان اطلاعات بود

شاه حاتمی ادامه داد: به این ترتیب دو راه پیش روی نمایندگان وزارت اطلاعات بود؛ یا اینکه کلا از فیلم حذف شوند یا آنچه در فیلم درباره شان آمده نشان داده شود و خوشحالم که این دوستان هم با سعه صدر قبول کردند چیزی از فیلم حذف نشود.

علی شاه حاتمی
علی شاه حاتمی

کوشش کردم با این فیلم خستگی سیاسی را از تن مردم بیرون کنم

این کارگردان که سابقه ساخت آثار تلویزیونی طنز مانند “خوش رکاب” را هم در کارنامه دارد درباره چرایی شوخی با ماموران اطلاعات به سینماژورنال گفت: سعی کردم با این فیلم خستگی سیاسی را که سالهاست بر جامعه ما سایه افکنده از تن مردم بیرون کنم. برای همین با همه شوخی کردم از رییس صداوسیما گرفته تا معاون وزیر امورخارجه.

هیچ ممیزی به فیلم وارد نشد

شاه حاتمی درباره اینکه آیا فیلم در گرفتن پروانه نمایش دچار ممیزی شده بیان داشت: هیچ ممیزی به فیلم وارد نشد اما بخشهایی از فیلم حذف شد و البته سکانسهایی که مربوط میشود به گفتگوی اکبر عبدی با عزت ا.. ضرغامی به دلیل طولانی بودن زمان فیلم حذف شد.