1

شهردار جدید تهران روز سینما را تبریک گفت اما نگفت عوارضی که شهرداری از فروش سینماها می‌گیرد صرف چه می‌شود؟؟

سینماروزان: حتی اگر در تمام ایام سال سینما و بدنه صنف سینما جایی در بسته‌های گفتاری-رفتاری ارگانهای مختلف دولتی و شبه‌دولتی نداشته باشند اما روز سینما که میشود حجم بالایی از پیامهای تبریک است که به سمت سینما و سینماگران سرازیر میشود.

به گزارش سینماروزان در نزدیکی روز ملی سینما شهرداری تهران که در این سالها تسهیلات تبلیغاتی خود را فقط در اختیار شماری خاص از آثار -مثلا آثار متعلق به یک تهیه کننده 3ارگانی- قرار داده بود کوشیده برای حفظ ظاهر هم که شده بخشی از بیلبوردهای شهری را با پوستر فیلمهای خاطره انگیز ایرانی پر کند.

از سوی دیگر محمدعلی نجفی شهردار تازه تهران هم در یادداشتی برای اهالی سینما به پاسداشت دستاوردهای آنها پرداخته و نوشته است: بیست و یکم شهریور «روز ملی سینما» بهانه‌ای است برای تکریم هنرمندان عرصه سینما و تأمل بیشتر در باب تسهیل خدمات هنری به شهروندان و افزایش سرانه فضاهای سینمایی، افزایش مصرف کالاهای هنری و کمک به توسعه فعالیت‌های اصحاب سینما. کلانشهر تهران پایتخت سینما است چرا که پردیس‌های سینمایی، سالن‌های سینما، استودیوهای صدا و تدوین، موزه سینما، فیلمخانه ملی ایران و مؤسسات تهیه و تولید و توزیع فیلم، اصناف و نهادهای سینمایی را در خود جای داده است. نشاط و رونق فرهنگی شهر را می‌توان در سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر حس کرد، مطالبه جامعه جوان و بالنده ما توسعه زیرساختها و فضاهای فرهنگی و هنری است.همزمان با صد و هفده سالگی صنعت سینما در ایران، دستاوردهای آن را پاس می‌دارم و این روز را صمیمانه به هنرمندان عزیز و مخاطبان و دوستداران سینمای نجیب ایران تبریک می گویم.

ای کاش فقط یک وعده می‌دادید…

در اینکه محمدعلی نجفی وارث بخش عمده ای از سیاستگذاریهایی است که در دوران شهردار سابق طراحی و اجرایی شده شکی نیست و  بدیهی است که باید به ایشان و تیمش وقت داد تا به اصلاح ساختارها بپردازند اما نیک بود همزمان با روز ملی سینما، نجفی درباره یکی از مهمترین خواسته های سینماگران در این سالها که حذف 5 درصد عوارضی است که از فیلمهای اکران شده در سینماها می گیرد توضیح می داد.

سالهاست شهرداری از تمام فیلمهای اکران شده در سینماها فارغ از اینکه میلیون بفروشند یا میلیارد و اینکه چقدر سالن داشته اند و اصلا چه مدت روی پرده‌اند عوارض می گیرد یعنی در همان مرحله خرید بلیت سینما توسط مخاطب، 5 درصدش با عنوان عوارض شهرداری تخصیص می‌یابد؛ مسأله ای که عمدتا با انتقاد بدنه سینمای ایران مواجه شده است و از امثال محمدهادی کریمی و علیرضا رییسیان گرفته تا حسین فرحبخش، امیرحسین شریفی و سیدضیاء هاشمی در این باره طرح سوال کرده‌اند.

ای کاش در روز ملی سینما محمدعلی نجفی درباره بازبینی مجدد همین قاعده دریافت عوارض از سینماگران فقط یک وعده می‌داد؛ آن گاه می‌شد امیدوارتر بود به آینده فرهنگی شهرداری. البته نقش مشاوران فرهنگی شهردار در ابرازنظر پیرامون این مشکلات را هم نباید نادیده گرفت. این وظیفه مشاوران فرهنگی بود که در این باره به شهردار اطلاع دهند تا شهردار با آگاهی کامل پیام تبریک روز سینمایش را بنگارد.

روز ملی سینما که گذشت؛ امید است در آینده نزدیک شاهد موضع گیری شفاف شهردار درباره چرایی دریافت عوارض از سینماگران و البته چگونگی هزینه کرد عوارض باشیم؟