1

شهرام ناظری: هنگام جنگ در دوکوهه کنسرت دادم/بعد از ۴۰ سال نه دفتر دارم و نه منشی/ قصد داشتم از علی حاتمی گلایه کنم…

سینماژورنال: شهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی سنتی ایران که امسال با آوازی که برای فیلم “ایران برگر” خواند در جشنواره فجر حضور داشت همواره حرفهای جالب و نشنیده ای برای گفتن دارد.

به گزارش سینماژورنال با این حال ناظری کمتر تن به مصاحبه میدهد و برای همین بسیاری از سخنانش بیشتر در محافل خصوصی شنیده میشود تا رسانه های رسمی.

اما سیدعبدالجواد موسوی سردبیر “کتاب هفتۀ خبر” به تازگی گفتگویی تفصیلی با شهرام ناظری در مجله متبوعش انجام داده؛ گفتگویی که در آن نکاتی و جالب کمتر شنیده شده از زبان ناظری بیان شده است.

سینماژورنال بخشهای خواندنی از گفته های شهرام ناظری را ارائه داده است.

هم در دوکوهه کنسرت دادم و هم خیلی جاهای دیگر

{درباره اینکه شنیده شده است من اوایل جنگ در دو کوهه کنسرت برگزار کرده ام} بله، هم در دوکوهه و هم در خیلی جاها کنسرت دادم؛ جاهایی که امروز خیلی ها نمی دانند. اکیپ ما همه انقلابی بودند.هرکاری هم کردیم فقط به خاطر عقایدمان بود، به همین دلیل هم همیشه از آنجا رانده و از اینجا مانده ایم . چه قبل و چه بعد از انقلاب ما همیشه در حاشیه بودیم. هیچ کس ما را در آن وسط راه نداد.

شوالیه، سیاسی نیست

من بین موزیسین ها اولین کسی بودم که این عنوان{شوالیه} را دریافت می کرد. این عنوان را از مشاور فرهنگی ژاک شیراک گرفتم. نگاه فرانسوی ها اصلا در این مورد سیاسی نیست. فرانسه صد سال است که در این زمینه فعال است. و به هنرمندان مختلف این لقب را میدهد بدون اینکه اهمیت بدهد آن هنرمند مال کجاست. بنگلادشی باشد یا افغان فرقی نمی کند.

نه دفتر دارم و نه منشی

بعد از 40 سال کار هنری نه دفتر دارم، نه شرکت، نه منشی ، نه وکیل. هیچ کدام از کارهایم هم به اسم شرکت خودم منتشر نشده.این هم ویژگی من است. شاید چون کُردم و ذهنیت کُرد محاسبه گر نیست. پی این جور چیزها نرفته ام.

شهرام ناظری
شهرام ناظری

آدمهای اصیل به حاشیه رفته اند

الان روزگاری است که در همه زمینه ها آدم های غیراصیل در مرکزند و آدم های اصیل و واقعی به حاشیه رفته اند. این اتفاق در همه افتاده است.ما ایرانی ها هم که خیلی زود از چنین شرایطی استقبال می کنیم. کاری نمی توان کرد.

گلایه از علی حاتمی

{بعد از آن که علی حاتمی برای ساخت موسیقی “دلشدگان” از من دعوت به عمل آورد} در جلساتی که با حسین دهلوی داشتیم قرار بود موسیقی “دلشدگان” را با نظر ایشان بسازیم؛ همه آهنگ ها را مشخص کردیم. در مجله “فیلم” با “سینما” هم نوشتند که قرار است علی حاتمی فیلمی بسازد که موسیقی اش با همکاری حسین دهلوی و خوانندگی شهرام ناظری ساخته شود. من در جریان این کار بودم ولی باید به آمریکا می رفتم .کنسرت داشتم. کنسرت که تمام شد برگشتم به ایران، شنیدم که دارند کار را انجام می دهند. دیگر پی گیر ماجرا نشدم .علی حاتمی را هم دیگر ندیدم ولی آن موقع قصد داشتم اگر او را ببینم حتما به او گله کنم و بگوییم دست کم باید مرا در جریان قرار می دادی. البته بعدها شنیدم که او هم دچار مشکلات زمانی شده بود و مجبور بوده کار را برساند.