1

شمولی از تازه‌ترین اظهارات فاطمه معتمدآریا⇐”صدسال به این سالها” فقط به‌خاطر حرف یک نفر(!) نزدیک ۱۴ سال است که توقیف شده!/شخصیت زن اصلی “بنفشه آفریقایی”{که همزمان در حال زندگی با دو نفر است؟؟} کاملا واقعی است!/می‌توان به همسر سابق بعنوان انسان مهر ورزید و در عین حال متهم به خیانت نشد!/وزیر ارشاد باید تلاش کند تا ابتذال سریالهای تلویزیون وارد سینما نشود!!

سینماروزان: سیمین یا فاطمه معتمدآریا این روزها با فیلم “بنفشه آفریقایی” در اکران آنلاین حضور دارد؛ فیلمی که به خاطر مضمونش با انتقادات مختلفی روبرو شده است.

“بنفشه آفریقایی” داستان زندگی زنی میانسال را روایت می‌کند؛ در شرایطی که مجبور میشود از همسر علیل سابق خود در کنار همسر فعلیش نگهداری کند و همین است که تعارضات را شکل می‌‌دهد.

معتمدآریا درباره اعتراضات وارده به مضمون “بنفشه آفریقایی” به ایسنا گفت: ایده اصلی مونا زندی حقیقی کارگردان این فیلم براساس شخصیتی بود که به طور واقعی وجود داشت و داستان فیلم به نوعی از زندگی او الگوبرداری شده بود. زنی هم که در سناریوی اولیه ترسیم شده و من خواندم.

به گزارش سینماروزان معتمدآریا ادامه داد: زن فیلمنامه اولیه خیلی جلوتر از این زنی است که ما در «بنفشه آفریقایی» می‌بینیم؛ برای همین بطور مسلم، می‌دانم برای اینکه فیلم دچار سختگیری‌های سانسور نشود کارگردان خیلی محتاطانه رفتار و عامدانه خود را سانسور کرده تا دچار سانسور مضاعف و بنیان‌کن نشود.

معتمدآریا با اشاره به اله‌مان‌های عاطفی اثر گفت: در «بنفشه آفریقایی» شما یک منشِ انسانیِ با موهبت تفکرِ و محبت  را در رابطه با موضوعی می‌بینید که بطور عُرفی و سنتی تحت عنوان غیرت  می‌تواند خون‌بار باشد ولی این اتفاق نمی‌افتد ، نه بدلیل نفی صفات بشری مثل عشق و نفرت و حسادت؛ بلکه به دلیل نشان دادن مرز های ظریف بین آن‌هاست که باعث می‌شود تماشاچی سنتی هم با این باور همراهی کند که می‌توان به همسر سابق بعنوان انسان مهر ورزید و در عین حال متهم به خیانت نشد. این بخشی از کار سینمای متفکر است که باورهای عوامانه و سطحی در مورد موضوع‌ها و خصوصیت‌های بشری را به چالش می‌کشد که متاسفانه همیشه مورد هراس و سانسور محافظه‌کاران بوده است.

سرنوشت فیلم توقیفی “صدسال به این سالها” از دیگر موضوعاتی است که اغلب از معتمدآریا درباره‌اش می‌پرسند. به گزارش سینماروزان معتمدآریا که در این فیلم ایفاگر کاراکتر ایران است، اظهار داشت: در بین تمام فیلم‌هایم یک فیلم زیبا و پر از تفاوت مثل «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم هم هست که بخاطر حرف یک نفر که معیار قضاوت فیلم شده، ۱۴ سال است توقیف شده و در دفتر تهیه‌کننده خاک می‌خورد، در حالی که می‌توانستند  و می‌توانند و باید آن را نمایش دهند؛ بخصوص که حالا اکران آنلاین نیاز دارد به فیلمهای متنوع.

این بازیگر درباره اختلافات ارشاد و صداوسیما بر سر زعامت شبکه خانگی گفت: شرایط سریال‌ها و فیلم‌هایی که برای نمایش در شبکه‌های خانگی یا سینماها ساخته می‌شوند با تلویزیون بسیار متفاوت هستند. صدا و سیما با بودجه بسیار کلانی که از درآمد مردم دارد صرفا بدنبال طرح مسائل خودش است و برایش کسب درآمد و بازگشت سرمایه مهم نیست، ولی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه‌های خانگی و اینترنتی عمدتا با پول بخش خصوصی ساخته می‌شوند و ادامه کارشان به بازگشت سرمایه بستگی دارد به همین دلیل ضوابط متفاوتی دارند.

وی با اشاره به ورود نمایندگان مجلس به ماجرای اختلاف ارشاد و صداوسیما بیان کرد: این مسئله نیازمند  کار تخصصی آدم‌های همین حرفه‌ است و نه کسانی که کارشان صرفا قانونگذاری است. با این حال به نظرم سینما و در راس آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تلاش کنند تا صدا و سیما ابتذال سریالهای خود را وارد سینما نکند.