1

«شعله‌ور»⇐حدیث نفس حمید نعمت‌الله و آقازاده‌اش بامداد یا ذکر مصائب امین حیایی و فرزندش دارا؟/«آینه عبرت» بدون محمود دینی!/خبری از داش‌مشدی‌گری نیست؛ تریاکی‌ها کاملا اهریمنی هستند!!

سینماروزان/محمد شاکری:

مثبت: تصویربرداری روزبه رایگا چه زمانی که در تهران است و روی خشکی چه زمانی که در بلوچستان است و در دل کویر چه زمانی که زیر آب میرود و در دل غواصی.

مثبت: امین حیایی ارتباط پدر-فرزندی را خوب درآورده شاید به خاطر اینکه بخشهایی از درام به شدت شبیه است به زندگی اولش! پارتنر هم که دارا فرزندش است که با دل و جان خود واقعی و آنچه در دل زندگی بیرونی برایش رخ داده را ایفا کرده. به ماجرای متادون بازی که میرسیم انگار تجربیات شخصی است که غالب میشود و همه چیز به سمت شخصی شدن پیش می‌رود به خصوص وقتی چالش روابط پدر-فرزندی مدام بر سر پدر کوبیده می‌شود! آیا این حدیث نفس حمید نعمت الله و فرزندش بامداد است؟

مثبت: شجاعت خروج از تهران و نشان دادن تصاویر بکر سینمایی از استان سیستان و بلوچستان اقدام قابل تقدیر سازندگان فیلم است اما…

منفی: مشخص نیست چرا عقب‌مانده‌ترین مناطق بلوچستان به نمایش در میاید. انگار فیلم ساز دوست دارد همان نگاه عقب افتاده و خطرناک را از جنوب شرق ایران تصویر کند؟!

منفی: فیلم دوپارگی نویسندگان را به وضوح نشان میدهد؛ در نماهایی شاهد حضور نعمت‌الله هستیم و در سکانسهای دیگری «سر به مهر» مقدم دوست را به یاد می‌آوریم.

منفی: همکاری دوباره حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست یک قدم رو به عقب یا حداقل یک درجا برای این زوج سینمایی است! چون اساسا جز یک طرح با هیچ سناریویی مواجه نیستیم.

منفی: نعمت الله با حداقل بار داستانی «شعله ور» را پیش برده و بیشتر دل داده به موقعیتهای مختلفی که پیش روی کاراکترها پیش می آید. برای همین است که در اوج بحران هم این مثل «هر چه کنی به خود کنی» است که بر نماها مستولی میشود درست به مانند «آینه عبرت»؛ منتها تفاوت اینجاست که در اینجا محمود دینی به عنوان رفیق بی کلک شخصیت معتاد حضور ندارد.

منفی: اهریمنی نشان دادن کاراکتر معتاد آن هم معتاد به تریاک! ار ابتدای فیلم وجود دارد و مدام دوزش بالا میرود تا انتهای فیلم که با یک موجود کاملا اهریمنی مواجه میشویم که در بروز نامردی هیچ کس جلودارش نیست! این تصویرسازی با داش مشدی گردی که از مصرف کنندگان تریاک در ذهن داریم فرسنگها فاصله دارد!

منفی: پای «شعله ور» هم نام «توسعه اقتصاد هنر آتیه» منسوب به صندوق اعتباری هنر به عنوان سرمایه گزار آمده و هم فارابی! این یک تناقض با ادعاهای تهیه کننده ایست که مدام مدعی فعالیت در بخش خصوصی است.

 دیالوگ:
–همه بدبختیات تقصیر منه!این پسرت خوبه؛ کلاهبردار اعظم!
–نیروهای خوب همه تو شهرستانن!!
–این روزا دختر خوب و پسر خوب بابا و مامام بودن جواب نمیده!!
–خسته شدم از بس دویدم! باید استراحت کنم! باید از پله ها بالا برم

پلان:
سکانس به عمق زدن نوید و نجات در آستانه مرگ توسط الگوی غواصی.

کاراکتر:
یک پسر دهه هفتادی به نام «نوید» با بازی دارا حیایی که صدالبته به واسطه پدرش امین حیایی وارد کار شده اما نقشش که خیلی شباهت دارد به خود واقعیش را درست ایفا کرده.