1

سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان رودررو با شریک “سرمایه گذار هشت فیلمه” بیان کرد⇐با سابقه ۴۰ ساله تهیه کنندگی نمیتوانم دو فیلم همزمان بسازم اما سرمایه گذاری وارد شده که به راحتی هشت فیلم را با هم میسازد!!!/چطور صد میلیارد سرمایه مشکوک وارد فرهنگ میشود و مدیران حرفی نمیزنند؟/پولهای کثیف است که کل سینمای ایران را روی هوا برده و آقایان به دنبال نظارت بر یک سریالند!!/تأکید بر افزایش فروش سینماها فقط و فقط پلتیکی است برای سرپوش گذاشتن بر ورود سرمایه های مشکوک وگرنه کیست که نداند سینمای ما کاملا ورشکسته است!/صدور پروانه ساخت برای سرمایه گذاران مشکوک باید ممنوع اعلام شود/با کمک حسین انتظامی صنف واحد تهیه کنندگان را راه انداخته و ورود سرمایه های مشکوک را مهار میکنیم!!

سینماروزان: افشاگری رسانه های مستقل درباره ورود سرمایه های مشکوک به سینما که با حضور “سرمایه گذار هشت فیلمه” به اوج رسیده بعد از انتقاداتی از سوی برخی سینماگران با اظهارات تند و تیز رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان مواجه شد.

به گزارش سینماروزان سیدضیاء هاشمی که برای مناظره ای درباره آفات ورود سرمایه های مشکوک دربرابر تهیه کننده ای که اخیرا به شراکت با سرمایه گذار هشت فیلمه مشغول است در شبکه “شما” حاضر شده بود درباره ورود پولهای مشکوک به سینمای ایران گفت: با گسترش هزینه تولید در برخی سریالهای نمایش خانگی و یا فیلمهای سینمایی به واسطه حضور برخی افراد که پشتوانه فرهنگی هم نداشتند و از جریان های مختلفی حمایت شدند که ما هم دقیق متوجه پشتوانه آنها نشدیم، طی چهار سال قبل ضربه مهلکی به سینمای ایران وارد شد و با افزایش بیش از حد دستمزدها که از بازیگران تراز اول آغاز شد و بعد به تدریج با گسترش آن به عوامل دیگر هم رسید، تولید در بخش خصوصی بسیار دشوار شد.

هاشمی در برابر دفاع تهیه کننده روبروی خود از ورود پولهای نامعلوم به سینمای ایران گفت: هر کسی سرمایه می آورد، فرامین مافوقان را هم با خود دارد.  با سرمایه گذاری مشکوک در یک بازه زمانی کوتاه تعداد زیادی فیلم با یک سرمایه گذار تولید شدند و هدف از آن هم نامعلوم است. زمانی که دولت نظارت خود را تنها محدود به پروانه ساخت و نمایش کرده است، چطور ۱۰۰ میلیارد از سوی یک نفر وارد حوزه فرهنگ میشود و مدیران حرفی نمی زنند؟! این پروداکشن ها و لاکچری بازی در سینما و تئاتر بسیار خطرناک است بخصوص فیلمسازهای خوب ما علاقه ای به ساخت فیلم با این پولها ندارند.

سیدضیاء هاشمی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران جدید رفتارشان هم تازه است به طوری که با بازیگر تماس می گیرند و خودشان با آنها مذاکره می کنند و برای چند کار با آنها قرار داد می بندند. اساسا سرمایه گذار همه آدمها و بازیگران را انتخاب می کند و به تهیه کننده به چشم اپراتور نگاه میکند.

هاشمی با انتقاد از مسیر انحرافی توجیه مشکلات سینما با تکیه بر آمار فروش یادآور شد: تأکید بر افزایش فروش فقط و فقط پلتیکی است برای سرپوش گذاشتن بر ورود سرمایه های مشکوک!! این افزایش فروش امسال گیشه هم که مطرح می شود به دلیل افزایش قیمت بلیت سینما است وگرنه اتفاقی نیفتاده است، دولت در خواب غفلت به سر می برد، کل بودجه سینمای ما پول کوچک واردات یک شرکت خودرو نمی شود!!! ما ورشکستگی سینما را می دانیم و ارقام واقعی اعلام شده نشان از ورشکسته بودن سینمای ایران می دهد. ما مجبوریم جلوی این سرمایه های مشکوک بایستیم و انشاءالله با کمک حسین انتظامی بتوانیم صنف واحد تهیه کنندگی را ایجاد کنیم و در صنف واحد هم قطعا ورود چنین سرمایه هایی را مهار خواهیم کرد.

هاشمی تأکید کرد: من گیوه ام را کشیده ام و در مقابل این پول ها می ایستم!! سینمای ما در خطر جدی قرار گرفته است و آنهایی که می روند و روی یک سریال نظارت می کنند در خواب غفلت هستند، این پولهای کثیف است که کل سینمای ایران را روی هوا می برد!

این تهیه کننده باسابقه در پایان خاطرنشان ساخت: من شنیدم این سرمایه گذار هشت فیلمه درباره اکران فیلم هایش گفته است که ما برنامه ریزی کاملی برای اکران فیلم هایمان در سال آینده کرده ایم، یعنی مشخص است که این سرمایه ها از یک جایی پشتیبانی می شوند. از زمان صدور پروانه ساخت مشخص است که سرمایه فیلمها از کجا آمده پس صدور پروانه ساخت را باید برای این آدمها ممنوع کرد!!!  من با سابقه ۴۰ ساله تهیه کنندگی این سینما نمی توانم دو فیلم همزمان بسازم اما سرمایه گذاری وارد شده که به راحتی هشت فیلم را با هم میسازد.