1

سیدجمال ساداتیان تاکید کرد⇐ با شرایط پیش‌رو جشنواره جهانی(؟) فجر قطعاً برگزار نمی‌شود!/بودجه جشنواره جهانی فقط بخشی از خسارت‌ کرونایی سینما را پوشش می‌دهد!

سینماروزان: در دورانی که کرونا از شرق تا غرب عالم را درنوردیده و علاوه بر سینماهای کشورهای درگیر کرونا که به همین علت مدتهاست تعطیل گشته‌اند جشنواره‌هایی مانند کن هم از تعلیق برگزاری خبر داده‌اند با این حال دست‌اندرکاران سازمان سینمایی نه تمهیداتی موثر برای پوشش ضرر و زیان تعطیلی سینماها اندیشیده‌اند و نه هنوز دستور به تعطیلی جشنواره‌هایی مثل جهانی فجر و کودک داده‌اند. واقعا مشخص نیست چرا روسای سینمای ایران که سه‌سوت سینماها را تعطیل کردند از تعطیلی محافل بودجه‌خوار و استفاده از منابع آنها جهت جبران ضرر تعطیلی سینماها عاجزند؟؟

سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما با اشاره به شرایط اضطراری سینما به صبحنو گفت: این بیماری کرونا مانند سایر بلاهای طبیعی است و زمانی که تا مرحله سراسری و جهانی شدن می‌رسد دولت یا بیمه‌ها باید از سایر مشاغل از جمله سینما حمایت کنند. همیشه اینطور بوده که ضرر و زیانی که از عهده مردم خارج است را دولت بر عهده بگیرد، سازوکاری در نظر گرفته و این خسارات را جبران کنند.

تهیه‌کننده “چهارشنبه سوری” و “دایره زنگی” ادامه داد: با شرایط پیش‌رو جشنواره جهانی فیلم فجر قطعاً برگزار نمی‌شود. دراین میان سینماداران مبلغ هنگفتی را متضرر شده‌اند و بعد از آن فیلم‌ها و صاحبان آثار متحمل ضرر و زیان شده‌اند. هرچند کاستن از بریز و بپاش‌ها می‌تواند کمکی باشد به حل مشکل سینما باشد ولی مبلغی مانند بودجه جشنواره جهانی نمیتواند تمام این خسارات را جبران کند و فقط بخشی از خسارات را پوشش می‌دهد.

این تهیه‌کننده خاطرنشان ساخت: دولت همیشه باید در شرایط بحرانی در کنار مردم باشد. به غیر از سینما بسیاری از حوزه‌های دیگر مانند موسیقی و تئاتر هم دچار مشکل شده‌اند؛ همچنین بسیاری از مشاغل به‌دلیل شیوع بیماری کرونا از رونق افتاده‌اند. من فکر می‌کنم نیاز هست به هرکس بنا به فراخور شرایطی که در آن قرار دارد توجه شود. همه نگاه‌ها به دولت بازمی‌گردد و همه منتظر هستند که دولت چه تدابیری برای جبران این زیان‌ها در نظر دارد. همچنین سیستم‌های بیمه در ایران چندان پیشرفته و قدرتمند نیست و چنین شرایطی تا آنجایی که من اطلاع دارم در بیمه‌های کشور پیش‌بینی نشده است و همین کار را مشکل‌تر کرده.