1

سود عیدی میلیاردی ارشاد که از ۲۷اسفند در حساب خانه سینما مانده، نصیب که می‌شود؟+چند پرسش کلیدی دیگر درباره غائله عیدی وصول‌نشده سینماگران

سینماروزان: فروردین ماه رو به اتمام است و درحالی‌که طبق اظهارات معاون منابع سازمان، عیدی میلیاردی ارشاد انتهای اسفند وارد حساب خانه سینما شده ولی هنوز عیدی ارشاد به سینماگران نرسیده!

به جز این، حذف بیش از ۲هزارنفر از سینماگران از فهرست عیدی‌گیرندگان ارشاد که باز طبق گفته معاون منابع سازمان با اطلاع مدیرعامل بوده، کلی پرسش را دربرابر مدیران خانه قرار داده.

برخی از این پرسشها را فهرست‌وار ارائه کرده‌ایم بلکه آقایان بالادستی خانه سینما، پاسخی داشته باشند بر این پرسشها:

1- در حالیکه سازمان سینمایی اعلام کرده مبلغ عیدی را شب عید(27 اسفند) به حساب خانه سینما واریز کرده چرا همان موقع پرداخت نشده است؟

2- سود این مبلغ که از شب عید در حساب خانه سینما مانده است نصیب که می شود؟ آیا علت تاخیر در پرداخت همین سود بوده است؟

3- اگر بهانه برای دیر پرداخت شدن معرفی اعضای مشمول توسط صنوف بوده است چرا عیدی پنج گروهی که همه اعضا را شامل شده است همان شب عید پرداخت نشده تا گرهی از مشکلاتشان باز شود؟ با وجود التیماتوم سازمان سینمایی تا ۲۷ فروردین چرا باز، پرداختی صورت نگرفته؟ آیا نمی‌شد همان یک میلیارد و خرده‌ای را به مساوات میان تمام اعضا تقسیم کرد و سپس دنبال رایزنی رفت برای دریافت مبلغی بیشتر برای توزیع بین صنوف؟

4- با توجه به اینکه گفته می شود بیش از ده صنف افراد مشمول را معرفی کرده اند چرا باز پرداختی صورت نگرفته است؟

5- این پرداختها چه حساب و کتابی دارد و اگر خدای ناکرده مبلغی به اشتباه سر از جای دیگر درآورد آیا قابل پیگیری است؟

6- چرا همه اعضای خانه سینما شامل این عیدی نمی‌شوند؟ آیا اگر همه اعضا این عیدی را دریافت کنند آقایان خانه سینما می توانند بگویند مبالغ داده شده و برای حفظ کرامت اعضا اسامی شان اعلام نمی شود؟

7- چرا همه 5 هزار و 411 نفر نباید از سوی خانه سینما معرفی می شدند در حالیکه این 2778 نفر باقیمانده یک میلیارد و 389 میلیون تومان به بودجه اضافه می کرد. آیا در این شرایط کرونایی و بیکاری اعضا با بودجه رفاهی که خانه سینما دارد تامین آن ممکن نبود؟ نمی‌شد در جلسه کارگروه کرونا که مدیرعامل خانه سینما حضور دارد این مطالبه برای همه اعضا می‌شد؟

8- آیا اعضای هیات مدیره خانه سینما هم در این نابسامانی ها شریک هستند و یا کاملا اختیار را به مدیرعامل پرمشغله سپردند؟

9- چرا بعد از افتضاح سال گذشته در توزیع عیدی، این امور به سازمان سینمایی یا نهادی بیرون از خانه سینما سپرده نمی‌شود تا این همه دردسر ساخته شود؟ آقایان خانه سینما چه منفعتی دارند که اصرار بر این دارند که مبلغ در اختیار خودشان باشد؟

10- آیا در نهایت امسال و بعد از توزیع عیدی، لیست دریافت‌کنندگان اعلام می شود یا باز به بهانه کرامت انسانی، لیستی اعلام نمی‌شود؟ حسین انتظامی که مبدع شفاف سازی در سینما است این فشار را به مدیرعامل خانه سینما می آورد که لیست عیدی‌گیرندگان را منتشر کند؟