1

سعید راد: کسی که ماشین مدل‌بالا دارد، نباید بتواند طرح بخرد و با سرعت بالا در خیابان‌ها رانندگی کند

 سینماژورنال: جدی شدن بحران کم آبی در کشور سبب ساز آن شده است که در کنار توصیه های مدیران برخی از هنرمندان نیز به هشدار درباره اسراف آب دست زنند.

به گزارش سینماژورنال معلوم نیست که هشدارهای طیف هنرمند به شهروندان درباره پرهیز از اسراف در مصرف آب چقدر اثرگذار است اما با این حال همین که هنرمندان هم احساس مسئولیت کرده و وارد گود شده اند ارزشمند است.

سعید راد بازیگر پیشکسوت ایرانی از جمله هنرمندانی است که در اظهارنظری درباره بحران کم آبی در کشور سخنانی را مطرح کرده است. این بازیگر در گفتگو با “شرق” حین اینکه از وظیفه شهروندان در مقابله با کم آبی سخن گفته برخی سیاستهای دولتمردان در این باره را به چالش کشیده است و از وجود خلأهای قانونی در این باره گلایه کرده است.

سینماژورنال متن کامل گفته های سعید راد را ارائه می دهد:

آیا مدت‌زمان حمام‌رفتنمان را به مدت پنج‌دقیقه کم کرده‌ایم؟

وقتی درباره بحران کم‌آبی و خشک‌سالی صحبت می‌کنیم، باید به چند موضوع توجه داشته باشیم. اولین موضوع نقش خود شهروندان در صرفه‌جویی است. متأسفانه هنوز این بحران را جدی نگرفته‌اند و به هشدارهایی که در زمینه صرفه‌جویی داده می‌شود توجه نمی‌کنند. اخیرا کلیپی درباره صرفه‌جویی در تلویزیون دیدم که هم از لحاظ کارشناسی بسیار دقیق بود و هم از لحاظ عاطفی بسیار تأثیرگذار، اما واقعا نمی‌دانم چند‌درصد از ما پس از دیدن و شنیدن این هشدار سعی کرده‌ایم قدمی کوچک در زمینه صرفه‌جویی برداریم مثلا مدت‌زمان حمام‌رفتنمان را به مدت پنج‌دقیقه کم کرده‌ایم؟

نباید اجازه داده شود یک فرد فقط به این خاطر که توانایی مالی دارد، هرچقدر که خواست از آب استفاده کند ولی دیگری نه

من نمی‌گویم شهروندان مسئول و مقصر همه مشکلات و معضلات هستند؛ حتما مشکلاتی وجود دارد ولی یک‌بار هم که شده خود ما باید به مسئولان مساعدت کنیم ولی متأسفانه تا به بن‌بست نرسیم، به فکر صرفه‌جویی نمی‌افتیم. البته همان‌طور که گفتم تنها مردم مقصر نیستند و تنها با فرهنگ‌سازی هم نمی‌توان انتظار به‌نتیجه‌رسیدن داشت. یکی از مشکلاتی که به نظرم باید حل شود، یک‌بام‌ودوهوایی است که در بعضی حوزه‌ها وجود دارد؛ برای مثال نباید اجازه داده شود یک فرد فقط به این خاطر که توانایی مالی دارد، هرچقدر که خواست از آب استفاده کند ولی دیگری نه.

نباید کسی که پول و ماشین مدل‌بالا دارد، بتواند طرح بخرد و با سرعت بالا در خیابان‌ها رانندگی کند ولی دیگری نه!

قانون نباید اجازه دهد کسی که پول دارد، هرطور خواست رفتار کند؛ مثل اتفاقی که در موضوع طرح ترافیک شاهدش هستیم؛ نباید کسی که پول و ماشین مدل‌بالا دارد، بتواند طرح بخرد و با سرعت بالا در خیابان‌ها رانندگی کند ولی دیگری نه. در کنار ایجاد زیرساخت‌ها که قانون هم بخشی از آن است، فرهنگ‌سازی می‌تواند مؤثر باشد به این شرط که همه‌جانبه و مداوم باشد. اتفاقی که امروز در زمینه رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی می‌بینیم همه به بستن کمربند ایمنی مقید شده‌اند و عادت کرده‌اند، به این دلیل است که سال‌هاست در این زمینه فرهنگ‌سازی شده است؛ البته فرهنگ‌سازی در کنار اجرای قانون.