1

سخنگوی شورای صنفی نمایش در واکنش به روند تبعیض‌آمیز ناشی از خالی نگه داشتن گروه استقلال برای اکران قریب‌الوقوع «آینه بغل»⇐ هیچ قراردادی برای اکران در گروه استقلال ارسال نشده!/اصلا قرارداد اکران «آینه بغل» به شورا ارائه نشده!⇔پرسش: مگر امکان دارد با ده‌ها فیلم پشت خط اکران مانده، هیچ تقاضایی برای گروه استقلال وجود نداشته باشد؟/واکنش مدیران حوزه که مالک سینما استقلال هستند به ادعای بی‌تقاضا ماندن این سینما چیست؟/نکند بی‌تقاضا ماندن گروه استقلال ربط داشته باشد به حضور همزمان سخنگوی شورا در مدیریت پخش حوزه؟

سینماروزان: بعد از طرح پرسشهایی مبنی بر خالی نگه داشتن سرگروه سینمایی استقلال برای روی پرده فرستادن فیلمی به نام «آینه بغل» که هنوز دو ماه هم از صدور پروانه نمایشش نگذشته(!) حجم انتقادات سینماگران مختلف آن قدر بالا بود که سخنگوی شورای صنفی نمایش در تشریح خروجی آخرین نشستش کلمه ای درباره وضعیت گروه استقلال نگفت.

به گزارش سینماروزان البته که این سکوت هم پرسشها را بیشتر کرد؛ از یک طرف شایعاتی درباره ثبت قرارداد درخفای «آینه بغل» برای اکران بعد از «ایتالیا ایتالیا» طرح شد و از طرف دیگر این گمانه طرح شد که برای کم کردن فشار وارده بر شورای نمایش، قبل از «آینه بغل» و فقط به مدت دو هفته یک فیلم لایی مانند «انزوا» روی پرده خواهد رفت و بلافاصله بعد از آن «آینه بغل» روی پرده خواهد آمد.

عواقب هر کدام از تصمیمات که خودبخود تراکم و شلوغی اکران پاییزی و فیلمسوزی ناشی از آن را دوچندان خواهد کرد آن قدر هست که ممکن است تا سالها شورای صنفی نمایش نتواند از سایه سنگین رفتار تبعیض‌آمیزش در ترجیح «آینه بغل» به فت و فراوان فیلمهای مدتها پشت خط اکران مانده، رهایی یابد.

آیا این مسائل برای شورای صنفی نمایش اهمیت دارد؟ سخنگوی شورای صنفی نمایش نه تنها درباره این روند تبعیض آمیز سخنی نمی گوید بلکه فیلمسوزی را هم اساسا تکذیب میکند و از همه غریب تر آن که مدعی میشود اصلا درخواست اکرانی برای گروه استقلال به شورا ارائه نشده که بخواهد ثبت شود.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با جملاتی که فقط انبوهی از علامت تعجب را پیش رو سبز می‌کند به «ای سینما» بیان داشت: قاعدتا هر وقت قرارداد اکران یک فیلم در شورای صنفی نمایش ثبت شود، ما موظف هستیم که آن را اعلام کنیم. اما در طول چند روز گذشته اصلا قرارداد اکران فیلم «آینه بغل» به شورای صنفی نمایش ارسال نشده بود. قرارداد اکران فیلم جدیدی برای نمایش در گروه استقلال به شورای صنفی نمایش ارسال نشده و هنوز مشخص نیست که چه فیلمی قرار است به جای «ایتالیا ایتالیا» در گروه استقلال به نمایش درآید. ابتدا باید قرار داد اکران به شورای صنفی ارسال شود و سپس قرارداد به ثبت برسد تا ما زمان اکران آن را اعلام کنیم.

پرسش چیست؟

آیا امکان دارد با انبوه فیلمهای مانده در صف اکران که برخی از آنها جزو محصولات قابل تأمل جشنواره فجر سی و پنجم بوده‌اند هیچ تقاضایی برای گروه استقلال وجود نداشته باشد؟ واکنش حوزه هنری که مالک سینما استقلال است در این باره چیست؟ آیا حوزه هنری هم عدم تمایل فیلمسازان به اکران آثارشان در گروه استقلال و بی تقاضای ماندن فیلم برای برنامه آینده سینما را تأیید می کند؟ نکند بی‌تقاضا ماندن گروه استقلال و خالی ماندن برای «آینه بغل» ربط داشته باشد به حضور همزمان سخنگوی شورا در مدیریت پخش حوزه؟

به نظر می‍‌‌‌رسد هرچه زودتر بایستی به این پرسشها جدی پاسخ داده شود تا جایگاه شورای صنفی نمایش به عنوان مرجعی عادل برای تصمیم‌گیری پیرامون اکران دچار خدشه نشود.