1

سخنگوی شورایعالی اکران خبر داد⇐در آیین‌نامه جدید اکران، سرگروهها نقش چندانی در اکران ندارند/کل نظام تازه اکران برمبنای قرعه‌کشی است به‌جز اکران عید(!) که با نظر ارشاد چیده خواهد شد!

سینماروزان: مطابق پیش‌بینی‌ها، آیین‌نامه تازه اکران با حذف سرگروه‌ها و راه‌اندازی قرعه‌کشی بجای گروه‌بندی برای چینش اکران تنظیم شده است و البته در روندی شبهه‌برانگیز اکران عید برمبنای قرعه‌کشی نخواهد بود!!

علی سرتیپی سخنگوی شورای عالی اکران با تاکید بر اینکه آیین‌نامه جدید اکران بر مبنای عدالت است ابراز امیدواری کرد این آیین‌نامه هر چه زودتر و نهایتا پیش از پایان جشنواره فیلم فجر تصویب و ابلاغ شود.

علی سرتیپی که مدتی قبل از تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اکران با تغییرات زیاد و ارائه آن به صنوف مرتبط خبر داده بود، در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: این آیین‌نامه برای صنوف مرتبط یعنی شورای عالی تهیه‌کنندگان، کانون پخش کنندگان، انجمن سینماداران و کانون کارگردانان فرستاده شده و آن‌ها تمام نقطه نظرات خود را به سازمان سینمایی مطرح و ارسال کرده‌اند. امیدوارم این کار امسال با حمایت آقای انتظامی سریع‌تر پیگیری شود تا پیش از شروع جشنواره فجر یا حین برگزاری آن، قطعی شود و آیین نامه سال آینده را مصوب کنیم تا اکران عید هم براساس آن دنبال شود.

او درباره برخی ویژگی‌های این آیین‌نامه گفت: مهم‌ترین تغییرات آن که البته هنوز تصویب نشده، بیشتر بر این مبنا است که سرگروه‌ها دیگر نقش اساسی در انتخاب فیلم‌ها نداشته باشند و نظام اکران بجز عید(!!) بیشتر بر مبنای قرعه‌کشی است، یعنی کلا آیین‌نامه بر پایه عدالت و مساوات برنامه‌ریزی و تدوین شده ولی قطعا دوباره تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به چیدمان اکران عید با نظر ارشاد توضیح داد:‌  هر سال به صورت عرفی و با نظر ارشاد(!!) فیلم‌هایی که در جشنواره بودند بیشتر شانس برای اکران داشتند و امسال این موضوع به طور رسمی در آیین‌نامه دیده شده تا اکران نوروز با اولویت فیلم‌های جشنواره باشد.

سرتیپی خاطرنشان کرد:‌ همچنین برای اکران فیلم‌های کودک تمهیدات ویژه‌ای در آیین‌نامه در نظر گرفته شده است.