1

ستاد جمع آوری آرای مردمی سینماحقیقت درباره شبهه های شکل گرفته در مسیر دستی(!)رأی گیری بیانیه داد اما به دو پرسش اصلی پاسخ نداد⇐پرسش اول: چرا رأی گیری دستی و نه الکترونیک؟/پرسش دوم: چرا نام افراد شمارش کننده آرای مردمی و اسامی ناظران شمارش آرا مشخص نیست؟

سینماروزان: پرسشهای شکل گرفته بر سر چرایی جمع آوری دستی آرای مردمی در جشنواره سینماحقیقت و همچنین مشخص نبودن افرادی که شمارش آرا توسط آنها انجام شده با واکنش ستاد اجرایی آرای مردمی این جشنواره مواجه شده است.

این ستاد در بیانیه خود درباره کلیات رأی گیری حرف زده اما به دو پرسش کلیدی شبهه ساز پاسخ نداده است.

پرسش اول آن است که چرا رأی گیری دستی و نه الکترونیک؟؟ وقتی در آستانه رسیدن به سال 1400 هستیم و شعار دولت الکترونیک در تمامی وجوه به ترجیع بند گفتار دولتمردان بدل شده چرا دست اندرکاران سینما حقیقت همچنان رأی گیری شبهه ساز دستی را ارجح میدانند؟؟
 

پرسش دوم ناظر به عدم شفاف سازی درباره آنهایی است که از سوی جشنواره وظیفه شمارش آرا را برعهده دارند! چرا مشخص نیست آرا را چه کسانی می شمارند و چه کسانی بر شمارش آرا نظارت دارند؟؟
 

سینماروزان با اعلام آمادگی جهت انتشار پاسخ مدیران سینماحقیقت به دو پرسش فوق متن کامل بیانیه ستاد اجرایی آرای مردمی این جشنواره را ارائه میدهد:

در اولین روز جشنواره سینماحقیقت آیین نامه و مقررات عمومی پیرامون شرایط رای گیری بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در سایت رسمی جشنواره سینماحقیقت منتشر شد. مسوولان ستاد با استفاده از رسانه‌های گروهی و شبکه‌های تلویزیونی شرایط و مقررات را چندین نوبت اعلام کردند، اما همچنان پرسش‌های بسیاری توسط صاحبان آثار و عوامل مستندهای بخش مسابقه ملی و علاقه مندان به این آثار مطرح می شود به همین دلیل پاسخ متداولترین سوالات مطرح شده را دوباره درج می کنیم.1- افرادی که به صورت VIP   و خارج از صف توسط عوامل سازنده فیلم وارد سالن می شوند طبق آیین نامه برگه رای دریافت نمی کنند.2- به محض شروع فیلم توزیع برگه رای متوقف می شود و کسانی که بعد از شروع فیلم وارد سالن می شوند برگه رای دریافت نمی کنند.3- در آخر و مهمتر از همه ملاک سنجش برای شمارش آرا میزان رضایت تماشاگران از فیلم است و نه تعداد مخاطبان. این موضوع در مورد سانس های فوق العاده نیز صادق است. بنابراین همانطور که قبلا اعلام شد مجددا فرمول محاسبه را یادآوری می کنیم.هر رای خوب 2  امتیاز ، رای متوسط 1  امتیاز و رای ضعیف بدون امتیاز در نظر گرفته می شود.جمع امتیازهای فیلم تقسیم بر تعداد کل آرا خواهد شد که عددی بین 0 تا 2 به دست می آید سپس با گرفتن ضریب 50 امتیاز آن فیلم از صد محاسبه خواهد شد. هرفیلمی که نزدیکترین امتیاز به صد را داشته باشد به عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران انتخاب خواهد شد. بنابراین تعداد بالای تماشاگران لزوما امتیاز بالا برای فیلم نمی آورد و ملاک میزان رضایت مخاطبان و تماشاگران است.