1

سانسور ۷۰ دقیقه‌ای “کامیون” به‌خاطر ورود به زندگی بانوان فوتبالیست!!؟؟

سینماروزان: در دورانی که گوگوش‌بازان با حمایت مالی هنگفت مشغول کارند و مجازند همه‌جور اشاره مستقیم یا غیرمستقیم به استعمال تریاک، شرب خمر و توهین علیه دایی و مادر و پدر را داشته باشند اینکه سریالی به‌خاطر پرداختن به زندگی بانوان فوتبالیست گرفتار ممیزی شود جای تعجب دارد.

سریال “کامیون” که از ابتدای نوروز روی آنتن رفته از ابتدای هفته چندین بار به‌صورت بازپخش قسمتهای قدیمی پخش شد تا درنهایت قسمت تازه‌اش سه‌شنبه‌شب پخش شد ولی چه پخش شدنی که پر بود از کات‌های بی‌دلیل و پرش‌هایی که حکایت داشت از ممیزی سریال.

کامیون” که داستانش را از دریچه همراهی یک قهرمان سابق و سه جوان ایرانی بیکار شروع کرده بود در قسمت اخیر وارد زندگی سه فوتبالیست زن ایرانی شد؛ سه فوتبالیستی که بناست برای حضور در یک تورنمنت بین‌المللی عازم خارج شوند با این حال حذف و تعدیل‌های وارده بر سریال آن قدر بالا بود که داستان زندگی این زنان فوتبالیست درحد یک خرده‌روایت عاشقانه باقی ماند.

هنوز نه مدیران سیمافیلم و نه مدیران شبکه دوی سیما درباره چرایی پرش‌های موجود در سکانس‌های مختلف این سریال توضیحی نداده‌اند ولی شنیده‌ها حکایت از ممیزی ۷۰دقیقه‌ای “کامیون” دارد!

اینکه نه تصویری از تمرینات بانوان فوتبالیست و نه تصویری از مسابقات آنها- که کاملا هم با پوشش متعارف و به‌صورت محجبه ضبط شده -در “کامیون” نمی‌بینیم و اینکه گرفت و گیرهای اقتصادی بانوان ورزشکار کمترین اثری در سریال ندارد و مدام با برش‌هایی مواجهیم که خط داستانی را به هم می‌ریزد از کجا نشات گرفته؟؟

آیا ممیزانی که این چنین به ابتر کردن سریالی با مضمون بانوان فوتبالیست پرداخته‌اند حواسشان نیست اگر در رسانه‌های رسمی داخل فضایی برای تصویرسازی واقعی زندگی ورزشکاران زن نداشته باشیم، رسانه‌های معاند، تصویرسازی خاص خود را ارائه خواهند داد؟؟

اینکه افتضاح سریالی معمولی(!) در کپی‌برداری از نردعشق‌های گوگوش آتشین در فیلمهای مختلفش عاملی شد برای هجمه به تلویزیون به‌جای خود ولی اینکه به‌جای توبیخ بانیان گوگوش‌بازی، سریالی دیگر که از ابتدا کاملا سلامت به‌دنبال داستان‌پردازی بوده، دستخوش سانسور و جرح و تعدیل می‌شود مبتنی بر کدام منطق مدیریتی است؟
از آن گذشته تکلیف این همه سکانس سانسورشده از “کامیون” که می‌توان با کنار هم گذاشتن آنها یک فیلم تازه تولید کرد چه می‌شود؟؟ این سکانسها، پخش نخواهد شد تا بعدا و بسان مواردی نظیر “شوخی با ماهواره”مدیری از فضای مجازی سردرآورد؟

یا آن که سکانسهای حذف شده در قسمتهای باقیمانده گنجانده شده و روی آنتن خواهد رفت تا راه بر هر سوءتفاهمی بسته شود؟؟؟

امید که لااقل بخشی از سکانسهای حذف شده در قسمتهای انتهایی سریال قرار داده شود تا هم سیر منطقی سریال زیر سوال نرود و هم راهی باز شود برای استفاده بیشتر از مضمون زندگی ورزشکاران زن در رسانه ملی!