1

سام قریبیان سریال “عالیجنابان” را با فرمت سینمایی تولید می‌کند/فرزند اصلاح‌طلب معروف تهیه‌کنندگی کار را برعهده دارد/مذاکره با فرامرز قریبیان و میلاد کیمرام برای ایفای نقشهای اصلی+توضیحات سام قریبیان درباره ربط داستانی فیلمش با ماجرای آقازاده‌ها، سوژه جاسوسی اثر و تأثیرپذیری از “فردریک فورسایت”

سینماژورنال: سام قریبیان فرزند خلف فرامرز قریبیان که بسیاری از مخاطبان سینما وی را با ایفای نقش یک آقازاده در درام خیابانی “خط ویژه” می شناسند سال قبل اولین فیلم بلند خود را ساخت.

به گزارش سینماژورنال این فیلم “360 درجه” نام داشت که تجربه گرایی سام در سینمای متکی بر تعلیق و متاثر از نوآرهای هالیوودی بود.

قریبیان اما مدتی میشود که فیلمنامه اولیه یک سریال حادثه ای با عنوان “عالیجنابان” را نوشته است؛ سریالی که در انتظار دریافت پروانه ساخت است تا برای شبکه نمایش خانگی تولید شود.

جالب است که در تهیه کنندگی سریال علی حضرتی برعهده حضور خواهد داشت؛ فرزند الیاس حضرتی اصلاح طلب معروف و صاحب امتیاز روزنامه های “اعتماد” و “تعادل”. علی حضرتی در جشنواره قبل هم با “خداحافظی طولانی” حضور داشت و حالا با “عالیجنابان” بناست در شبکه خانگی هم کار کند.

سفارش نگارش را مسعود ردایی به من داد

سام قریبیان درباره سابقه نگارش فیلمنامه “عالیجنابان”   به سینماژورنال می گوید: سفارش نگارش این سناریو را مسعود ردایی تهیه کننده سینما و تلویزیون به من داد اما از جایی به بعد قرار شد علی حضرتی هم در تهیه سریال حضور داشته باشد. فیلمنامه فعلا برای دریافت پروانه ساخت ارائه شده و پس از دریافت پروانه درباره پیش تولید وارد بحث می شویم.

“عالیجنابان” سوژه ای جاسوسی-حادثه ای دارد و هیچ ربطی هم به آقازاده ها ندارد!!!

شاید اولین مفهومی که از واژه “عالیجنابان” متبادر میشود تصویرسازی آن درباره طبقه خاصی از اجتماع ایران است که در سالهای اخیر با لفظ آقازاده از آنها یاد شده است. سام درباره این مفهوم بیان می دارد: فیلمنامه اصلی ما “عالیجناب” نام داشت ولی از آنجا که فیلمنامه ای با همین نام در بانک خانه سینما ثبت شده بود ناچار شدیم یک الف و نون به نام اصلی فیلمنامه اضافه کرده و با عنوان “عالیجنابان” آن را ثبت کنیم.

قریبیان درباره مضمون سریال به سینماژورنال اظهار می دارد: اینکه در برخی منابع گفته اند کار زمینه سیاسی دارد درست نیست. “عالیجنابان” سوژه ای جاسوسی-حادثه ای دارد و هیچ ربطی هم به آقازاده ها ندارد!!! شاید اگر بخواهم مثال ملموس بزنم بتوانم فضای کار را شبیه داستانهای فردریک فورسایت نویسنده انگلیسی بدانم.

مرکز وقوع اتفاقات دنیایی خیالی است/دولت سریال هم خیالی است

این کارگردان و نویسنده جوان پیرامون مرکز وقوع اتفاقات جاسوسی سریالش می گوید: برای اینکه به دردسرهای شبیه سازی گرفتار نشویم، مرکز وقوع اتفاقات را در دنیایی فانتزی قرار داده ایم. اگر هم دولتی در سریال می بینیم دولتی خیالی است. اگر مقام مسئولی را هم می بینیم کاملا سیاسی است و خیالتان را راحت کنم هیچ کدام از کاراکترها و موقعیتهای مرکزیت سریال در عالم واقع وجود ندارند.

6 قسمت ابتدایی سریال را در فرمت فیلم سینمایی و در یک بازه زمانی 70 روزه می سازیم

سام قریبیان که بلحاظ علایق سینمایی بشدت وامدار سینمای کلاسیک آمریکا است برای روند تولید سریال هم تصمیم جالبی گرفته است. وی بنا دارد این سریال را با فرمت سینمایی بسازد. خودش در این باره می گوید: در مرحله ابتدایی 6 قسمت ابتدایی سریال را کاملا در فرمت فیلم سینمایی و در یک بازه زمانی 70 روزه می سازیم و بعد از انتشار این شش قسمت است که برای ادامه تولید برنامه ریزی می کنیم.

وی خاطرنشان می سازد: از همان ابتدا هم به مخاطبان خواهیم گفت که فصل اول سریال فقط 6 قسمت دارد و داستان هم در این 6 قسمت به پایان معقول خود می رسد و اگر مخاطبان از این قسمتها استقبال کردند وارد فصل دوم می شویم که آن هم 6 قسمت دیگر خواهد بود.

سام قریبیان درباره زمان تولید این سریال اطلاعاتی به سینماژورنال نمی دهد و از ما می خواهد به سراغ علی حضرتی تهیه کننده کار رفته و از وی در این باره بپرسیم.

کمی پیش از عید نوروز فیلمنامه را برای دریافت پروانه ساخت ارائه کردیم و بمحض دریافت پروانه ساخت وارد پیش تولید خواهیم شد

علی حضرتی نیز صرفا کوتاه و بشدت مختصر به ارائه فیلمنامه در شورای صدور پروانه ویدیویی اشاره کرده و می گوید: منتظر هستیم که پروانه ساخت صادر شود تا بعد از آن برای تولید تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه می دهد: ما کمی پیش از عید نوروز فیلمنامه را برای دریافت پروانه ساخت ارائه کردیم و بمحض دریافت پروانه ساخت وارد پیش تولید خواهیم شد.

امتداد کاراکتر فرامرز قریبیان در “گناهکاران”

اینها داده هایی بود که تهیه کننده و کارگردان “عالیجنابان” در اختیار سینماژورنال قرار دادند. شنیده های سینماژورنال اما حکایت از آن دارند که سام قریبیان نقش ویژه ای را برای پدرش فرامرز در این سریال کنار گذاشته است.

این کاراکتر تقریبا مشابه همان شخصیتی است که فرامرز قریبیان در “گناهکاران” ایفا کرده بود؛ یک کارآگاه تندخو اما معتقد به اصول که عادت دارد معماها را به تنهایی حل کند.

گویا کاراکتر قریبیان در “عالیجنابان” امتداد همان شخصیتی است که در “گناهکاران” ایفا کرده بود و به بیان بهتر حضور همان کاراکتر این بار در شهر خیالی مرکز وقوع داستان است که دیده می شود.

یکی دیگر از بازیگرانی که شنیده هایی درباره حضور وی در “عالیجنابان” شنیده می شود میلاد کیمرام است؛ بازیگر اصلی “360 درجه” و همبازی سام در “خط ویژه”. در صورت انجام توافقات نهایی، کیمرام در سریالی یکی از شخصیتهای اصلی را بازی خواهد کرد.