1

“زلزله پایتخت” در دو فیلم از آثار بخش مسابقه جشنواره فجر+عکس

سینماژورنال: وجود سه گسل در جنوب، شمال و مرکز تهران سبب ساز آن شده است که پایتخت ایران یکی از نقاط زلزله‌خیز ایران باشد.

به گزارش سینماژورنال زلزله‌خیز بودن پایتخت موجب شده است که کارشناسان زمین شناسی مرتب درباره خطرات ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران هشدار دهند.

وقوع زمین لرزه هایی با شدت پایین در همه سالهای اخیر نیز به نوبه خود باعث شده شهروندان تهرانی مرتب از خود بپرسند که در صورت وقوع زلزله در پایتخت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

امسال دو فیلم از آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر به صورت مستقیم، زلزله را در کارکرد دراماتیک خود به کار گرفته‌اند.

تصویرسازی کامل از عواقب زلزله در “رسوایی2”

یکی از این فیلمها “رسوایی2” مسعود ده‌نمکی است که در آن یک تصویرسازی کامل از اثرات بعد از وقوع زلزله در تهران به چشم می‌خورد.

ده‌نمکی که به دلیل عقبه روزنامه‌نگاریش اغلب کوشیده برخی از سوژه‌های ملتهب صفحات حوادث روزنامه ها را وارد فضای آثارش کند در “رسوایی2” داستان پیرمردی عارف مسلک را روایت می‌کند که در شهری خیالی زندگی میکند؛ شهری که به دلیل معلق بودن بین سنت و مدرنیته کاملا شبیه به تهران است.

وقوع زلزله در دو نقطه فیلم

گره “رسوایی2” زمانی ایجاد می شود که این پیرمرد به دلیل افزایش فسادهای اقتصادی و اجتماعی در این شهر، پیش‌بینی وقوع یک زمین لرزه را می کند اما هیچ کس او را جدی نمی گیرد تا زمانی که پیش‌بینی به حقیقت می پیوندد.

شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارد که ده‌نمکی در دو نقطه فیلم خود به تصویرسازی بخشی از فاجعه‌ای پرداخته که در صورت وقوع زلزله، پایتخت با آن روبرو خواهد بود.

یکی از این دو بخش در میانه‌های فیلم قرار دارد که در نتیجه این زلزله تقریبا تمامی نقاط شهر از متروها گرفته تا پلها تخریب می‌شوند و برجها ریزش می کنند.

رسوایی2
اکبر عبدی و محمدرضا شریفی‌نیا در “رسوایی2”

زلزله اصلی در انتهای فیلم رخ می دهد که در اینجا دیگر ویرانی کامل شهر شکل می گیرد و تخریب پشت تخریب است که رقم می خورد اما با یک پایان‌بندی غیرمتعارف(!) حرکت گسل متوقف می‌شود.

ده‌نمکی برای تصویرسازی نماهای مربوط به زلزله پایتخت زمان زیادی را گذاشته و سعی کرده تصویرسازی بکر و دست اولی را در مقیاسهای داخلی انجام دهد و بدین لحاظ می‌توان فیلم را جزو امیدهای بهترین جلوه‌های ویژه جشنواره امسال دانست.

منفعت طلبانی که فقط سعی دارند خود را از زلزله نجات دهند

“هفت ماهگی” ساخته هاتف علیمردانی دومین فیلمی است که زلزله پایتخت جایگاهی موثر در روند داستانی آن دارد. زلزله در این فیلم به شدت تعلیق برانگیز و رعب‌آور تصویرسازی شده است و درست در زمانی رخ می دهد که همه چیز در جهت بدی و آلودگی پیش میرود.

شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارند تصویرسازی زلزله در “هفت ماهگی” کاملا برآمده از دیدگاه فرامتنی اثر است که قصد دارد این واقعیت را به مخاطب بنمایاند که دنیا دار مکافات است و هر آنچه کنید، دیر یا زود، نتیجه‌اش را به چشم خود خواهید دید.

در “هفت ماهگی” و حین وقوع زلزله واکنش آدمهایی را می‌بینید که خیلی شبیه به منفعت‌طلبان روزگار ما هستند.

هفت ماهگی
هانیه توسلی و حامد بهداد در نمایی از “هفت ماهگی”

یکی ملودرام اجتماعی و دیگری درام سیاسی

به لحاظ ژانری اگر “هفت ماهگی” را با “رسوایی2” مقایسه کنیم اولی یک ملودرام اجتماعی است و دومی یک درام سیاسی-اجتماعی با رگه‌هایی از نقد تند آسیبهایی که سیاسی‌بازی برخی مقامات به جامعه وارد کرده است.

“هفت ماهگی” را منصور لشکری قوچانی تهیه کرده و حامد بهداد، باران کوثری، احمد مهرانفر، پگاه آهنگرانی، هانیه توسلی و فرشته صدرعرفایی بازیگران آن هستند.

“رسوایی” را ده نمکی خودش تولید کرده و اکبر عبدی، محمدرضا شریفی نیا، سحر قریشی، فخرالدین صدیق شریف و رامین راستاد از جمله بازیگران آن هستند.