1

رییس شورایعالی تهیه‌کنندگان با انتقاد از تخصیص هزاران سانس به فیلمهای حاکمیتی-مشکوک‌المنابع بیان داشت⇐شرایط نابرابر اکران، کار را برای ادامه حیات صاحبان آثار مستقل، سخت کرده!!/صاحبان سرمایه‌های مشکوک شرایط اکران را به شدت متأثر کرده‌اند!!/چرا باید معدودی افراد، با رانت و قدرتهای مختلف بهترین زمان اکران را نصیب خود کنند؟؟/چرا سراسر تهران سنگفرش تبلیغات فیلمهای رانت‌خوار شده است؟؟!!/چرا دولت، قدرت غریبی را به برخی سرگروه‌های سینمایی داده؟!/مکانیزه کردن ساختار اکران فقط رانت تازه‌ای را ایجاد می‌کند/اگر به فکر نجات سینماگران مستقل هستند، تکلیف اکران را با برگزاری «قرعه کشی در فضایی عادلانه» مشخص کنند

سینماروزان: با ورود به ماه چهارم سال همچنان با گلایه های پرشمار سینماگران مستقل از تبعیضهای آشکار در اکران روبروییم. مسأله آنجاست که در یک روال نادرست از همان ابتدای سال برخی آثار حاکمیتی-مشکوک المنابع تقریبا دو تا سه برابر فیلمهای مستقل، سانس در اختیارشان قرار گرفت و همین باعث شد که شرایط ایجاد رقابت سالم میان فیلمها از بین برود.

با آغاز اکران عیدفطر هم نه تنها اوضاع بهتر نشد که با واسپاری هزاران سانس به دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع، شرایط برای صاحبان فیلمهای مستقل به بدترین شکل ممکن رسید؛ اتفاقی که با واکنش رییس جامعه صنفی تهیه کنندگان هم روبرو شده است.

سید ضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی و دبیر شورای عالی تهیه کنندگان در پی انتقاد بخش گسترده ای از اهالی سینما مبنی بر بی عدالتی در نحوه اکران آثار سینمایی به «سینماپرس» گفت: در شرایط فعلی ساخت آثار سینمایی با مشکلات زیادی مواجه هستند اعم از هزینه های بالای تولید و دستمزدهای سربه فلک کشیده دوستان ما را دچار مشکلات عدیده کرده است و از سوی دیگر ما شاهد رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینما داران هستیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شوکران» و «روز فرشته» فزود: فیلم های سینمایی با گرفتاری‌ های متعدد پروانه نمایش دریافت می کنند اما در حوزه اکران با شرایط دیگری مواجه می‌شوند. فیلم‌ ها در شرایط یکسان ساخته نمی‌ شوند، برخی با رانت‌های دولت، برخی با پول های بادآورده و سرمایه های مشکوک ساخته می شوند این نوع تولیدات، شرایط اکران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

هاشمی سپس با بیان اینکه افرادی که با رانت فیلم  یا با پول‌های مشکوک و سرگردان فیلم ساختند با قدرت وارد میدان اکران می شوند تأکید کرد: هم اینک قابل مشاهده است برخی از فیلم‌های متعلق به رانتخواران که رانت دولتی دارند تهران را سنگفرش تبلیغات کرده‌اند. این نوع آثار با بقیه سینما که با اقتصاد ضعیف و تنها با توانمندی فکری ساخته شدند قابل رقابت نیستند و نابرابری فاحشی در اکران را شکل داده اند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اگر همه در یک شرایط تولید قرار داشتند در اکران هم شرایط یکسان و عدالت را تجربه می کردند اما این شرایط نابرابر در تولید و اکران این روزها کار را برای ادامه حیات برخی از صاحبان آثار مستقل سخت کرده است. امروز ما در یک رقابت ناسالم تهیه کنندگان، پخش کنندگان و سینما داران هستیم و در ۲ سال اخیر دولت یک قدرت غریبی را به یک سری سالن‌های سینما توزیع کرده (سرگروه‌ها) که مشکلات را برای آثار دوچندان کرده است.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان متذکر شد: معتقدم چاره رهایی از این وضعیت این است که فیلم‌ها تقسیم بندی شوند و سپس با قرعه کشی در فضای عادلانه تکلیف اکران مشخص شود.  فیلم‌هایی که به لحاظ فروش قدرت چندانی ندارند و نمی توانند گیشه را تسخیر کنند در یک گلدان قرار دهیم. فیلم های کمدی را به ۲ دسته طبقه بندی کنیم. فیلم‌هایی که به فروش بالا دست می‌یابند و قدرت تسخیر گیشه دارند همچنین فیلم‌های کمدی که کمتر توان جذب مخاطب را دارند و اسامی آن‌ها را در ۲ گلدان قرار می دهیم. فیلم های کودک و نوجوان را در یک گلدان قرار می دهیم اگر فیلم اکشن داشتیم در یک گلدان قرار می دهیم و فیلم های اجتماعی هم به ۲ دسته طبقه بندی می کنیم فیلم های اجتماعی با پایان بندی تلخ که توان کمتری در جذب مخاطب دارند در یک گروه و فیلم های اجتماعی ای که قدرت جذب مخاطب بیشتری دارند در یک گلدان قرار می دهیم و در نهایت برای هر دوره ۳ ماهه قرعه کشی برای اکران صورت گیرد تا بتوان به عدالت در اکران با وضعیت موجود برسیم.

وی برای دست یابی به طبقه بندی درست فیلم ها گفت: برگزیدگان ۲ صنف تهیه کننده و سینمادار می توانند فیلم‌ها را سرند اولیه کنند و بعد به نتیجه می رسیم که فیلمها در چه وضعیتی قرارد دارند. این نوع قرعه کشی برای برنامه  حال،   آینده و به زودی صورت گرفته تا تکلیف سه ماه آینده اکران روشن شود. با این روش اکران عید هم به درستی انتخاب می‌شود!! چرا باید برخی افراد با رانت و قدرت های مختلف بهترین زمان اکران را نصیب خود کنند؟؟ اگر شرایط تولید برای همه یکسان بود و هیچ رانتی (دولتی و خصوصی) وجود نداشت شرایط عادلانه در اکران متفاوت بود.

دبیر شورایعالی تهیه کنندگان در خاتمه درباره مکانیزه شدن سیستم اکران گفت: با این روش به عقیده من ایجاد رانت می‌شود زیرا دولت میتواند تصمیم بگیرد کدام فیلم را زودتر پروانه نمایش بدهد و کدام فیلم را دیرتر پروانه نمایش ارائه دهد، مکانیزه از این قسم ایجاد رانت می کند و خطرناک تر است و باعث فساد می شود.